Kommentarer till resultatrapport januari-maj 1997 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1997

Kommentarer till det ekonomiska utfallet till och med maj 1997

I denna resultatrapport är budgetsiffrorna korrigerade med hänsyn tagen till de styrelsebeslut som skett under året. Ursprungsbudgeten var balanserad på en nivå av 39 000 tkr. På styrelens januarimöte drogs det tillbaka 800 tkr på både på kostnads- och intäktsbudgeten eftersom man beslutade lägga ner försäljningsverksamheten i Malmö i sin nuvarande form. På marsmötet "frös" man rörliga kostnader motsvarande 413 tkr. Nuvarande budget innebär alltså ett tillskott till reserverna med 413 tkr.

Under maj månad har vi försämrat vårt resultat jämfört med 1996. Av de ca 900 tkr som resultatet förbättrades under april har vi nu tappat ca 515 tkr, och nu ligger vi ca 890 tkr (4,2%) efter 1996. En stor anledning till att vi tappat jämfört med maj 1996 är att vi då fick ränteintäkter på 239 tkr, dessa räntor är ju egentligen bara en förskottering av årsräntan, så på årsbasis bör det jämna ut sig. En annan anledning är att vi förra året fick in många gruppavgifter, som då var på 7 tkr, under maj, minskningen där är ca 190 tkr. Vidare var maj förra året en bra månad för Livlinan, om man jämför den med årets speciella insamlingsprojekt har vi tappat ca 140 tkr. Sen har vi föräljningsverksamheten som tappat ytterligare ca 45 tkr. Positivt är att helbetalande medlemmar under maj gått bättre än 1996, plus ca 40 tkr, och att delbetalande hämtar in en del av det vi tappat tidigare under året, plus ca 14 tkr. Sen har vi under maj fått in fler stora gåvor än maj 1996, vilket gör ett plus på ca 90 tkr.

Om man tittar på de enskilda intäktsslagen på årsbasis så ligger helbetalande medlemmar idag redan över budget och bör få ett åresutfall på ca 290 tkr över budget. Delbetalande medlemmar däremot ligger ca 709 tkr under budget och bör få ett årsutfall på ca 3 980 tkr, alltså ca 500 tkr under budget. När det gäller gruppavgifter är prognosen att vi når budget.

Det är svårt att göra en prognos för försäljningen eftersom inga marknadsföringsinsatser kommer att göras för Malmöbutiken. Enligt budget ska de sälja för 300 tkr under året, och prognosen är att det blir så. Försäljningen av rapporter, almanackan o dyl bör komma upp i ca 350 tkr, denna siffra baserar sig på att fortsättningen av året blir lika med förra året. Förra årets rapportförsäljning är då reducerad med den dubbla beställningen från BTJ avseende årsrapporten.

Vad gäller prenumerationer ligger vi redan nu över förra årets resultat och ett årsutfall bör hamna kring ca 580 tkr, vilket innebär ca 110 tkr under budget.

Gruppgåvorna ligger betydligt bättre än förra året. Det, tillsammans med de sänkta gruppavgifterna, gör att vi räknar med att nå budget på detta intäktsslag. När det gäller spontana gåvor ligger vi nu ca 140 tkr under förra årets maj resultat. Ser man till de två intäktsslag som ingår i detta så ligger spontana gåvor < 10 kr på nästan exakt samma utfall som vid samma tid förra året, medan spontana gåvor > 10 tkr ligger ca 140 tkr under. Dessa två intäktsslag är svåra att prognosticera, men med tanke på förra årets intäkter och utvecklingen hittills i år bör vi hamna kring 3 100 tkr, alltså 300 tkr över budget. AmnestyGiro ligger på budget och bör hamna där, AmnestySupporter har en bit upp till budget och hamnar troligtvis på ca 125 tkr, alltså 75 tkr under budget. Almanackan går sämre än förra året, och bör hamna på ett årsutfall på ca 1 400 tkr. Human- och Hjälpfonderna går bra och skulle vid en utdelning idag ge ca 1 300 tkr mer än budget. Det utskick som gjordes under maj avseende Humanfonden bidrog till att vi fick 400 nya sparare. Insamlingar går bättre än förra året, men inte enligt budget. Man kan räkna med att årsutfallet blir ca 8 575 tkr. Speciella insamlingsprojekt är ett nytt intäktsslag, och kan närmast jämföras med Livlinan. En uppskattning är att vi får in ca 1 000 tkr. Totalt sett ger detta ett årsutfall på ca 38 600 tkr, alltså 400 över den reviderade budgeten.

Kostnaderna ligger i dagsläget nästan precis på budget, om man jämför med den reviderade budgeten. Efter första tertialgenomgången kan man konstatera att vi redan nu vet några poster där vi kommer att dra över budget. Det är personalkostnaderna som kommer att hamna åtminstone 200 tkr över budget. Det var för lågt budgeterat från början eftersom förhandlingarna om 1996 års lön inte var klara då budgeten lades. Vidare kommer det att vara mycket svårt att realisera den verksamhetsberoende kostnadsminskningspost som finns under programmet 'Sekretariatet'. Totalt efter första tertialet ser kostnaderna ut att hamna på ca 38 300 tkr, ca 500 tkr över den reviderade budgeten. Totalt skulle detta skulle ge ett årsresultat på ca 300 tkr plus.

Vid en jämförelse mellan kostnaderna 1996 och 1997 kan det se ut som om det är rätt stora differenser. En förklaring till dessa är vårt nya ekonomisystem som sattes i drift i oktober 1996. I och med bytet av system bytte vi också redovisningsprincip för kostnaderna, från att kostnadsbokföra dem vid betalning, kostnadsför vi dem nu när vi får fakturan. Detta gör att kostnaden tidigareläggs, vilket gör att kostnadsuppföljningen numer sker snabbare. IS-avgiften nettoredovisas numer för att på så sätt ge en jämnare fördelning över året. De avsättnignar och upplösningar som görs ger normalt inte resultat förrän i bokslutet, och eftersom de ibland är väldigt resultatpåverkande är det bättre att ta hänsy till dem även under året. IS-avgiften är beräknad på en intäktsbudget på 39 000 tkr, och är det så att vi inte når upp till det blir kostnaden lägre.