Kommentar till ekonomiskt utfall 2009 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2010

Kommentar till ekonomiskt årsutfall 2009
(4 bilagor)

Inledning
Denna text, 2009 års tredje tertialrapport, är ett komplement till verksamhetsberättelsen och årsredovisningen. Rapporten tar upp de ekonomiska aspekterna på år 2009.

Intäkterna
(bilaga 2)

Årets intäkter uppgår till 72 620 tkr (inkl räntor) att jämföra mot budget 67 785 tkr (+ 4 835 tkr).
Jämfört med 2008 har intäkterna ökat med 10 992 tkr.

Intäkterna 2009 i förhållande till:

Budget
Prognos tertial 2
107%
101%
118%

Amnestys intäkter delas i bilaga 2 upp i fem intäktsgrupper. Intäktsgrupperna delas i sin tur in i olika intäktsslag. Kommentarerna nedan följer denna uppdelning.

Intäkter från Medlemsavgifter uppgår till 17 945 tkr vilket är 40 tkr under budget. Trots att utfallet för intäktsgruppen hamnar nära budget så understiger helbetalande medlemmar via inbetalningskort budget med 377 tkr och medlemmar via autogiro går över budget med 365 tkr. Anledningen till att vi går under budget på intäktsslaget, trots den mycket lyckade face-to-facevärvningen under året (11 500 nya medlemmar), är att vi fortfarande har problem med att prognostisera medlemsavgifterna på inbetalningskort sedan vi gick över till avisering månadsvis. Det vi kan konstatera är att vi värvat fler medlemmar och fört över fler än beräknat från inbetalningskort till autogiro, många i slutet av året. Detta innebär att antalet medlemmar totalt är fler men att ett flertal av medlemmarna på autogiro började betala först under slutet av året och därmed blir den totala summan för budgetåret lägre per medlem än om vi fått in hela summan via inbetalningskort.

Antalet medlemmar och/eller givare har ökat från 80 039 till 85 532 (+ 5 493). Av dessa är 80 720 enbart medlemmar (74 628). Antalet medlemmar vid årsskiftet är det högsta någonsin i svenska Amnestys historia. Drygt 81% av alla medlemmar och givare betalar sin avgift/och eller gåva via autogiro.

I enlighet med ett årsmötesbeslut så är gruppavgifterna avskaffade från och med 2009.

Insamlade medel efter Amnestyfondens andel uppgår till 53 088 tkr vilket är 5 108 tkr över budget. Varje intäktsslag inom intäktsgruppen kommenteras nedan.

Intäktsslaget gåvor från grupper och distrikt uppgår till 3 891 tkr mot budget 3 800 tkr. I och med Amnesty Business Groups integrering med sektionen så tillföll deras kvarvarande tillgångar sektionen. De övriga bidragen kommer främst från Halmstadgrupperna som driver second hand-affären Byring & Bråte och Grupp 9 i Hörby.

I ntäkterna från insamlingsbrev uppgår till 2 325 tkr mot budgeterat 2 000 tkr vilket är mycket glädjande då intäktsslaget för första gången på mycket länge överträffar budget.

Gåvor via autogiro uppgår till 33 364 tkr mot budget 33 600 tkr, 236 tkr under budget. Uppgraderingarna via telemarketing har gått mycket bra och fler personer än beräknat har värvats under året. Däremot har resultatet påverkats genom att vi under året haft en lägre medelgåva per givare (ca 2 kr lägre än budget), något högre avhopp (0,83% mot budgeterade 0,7%) samt uteblivna dragningar på autogiro på ca 1% i månaden.
Jämfört med 2008 har gåvor via autogiro ökat med 5 191 tkr.

Gåvor från organisationer överstiger budget med 451 tkr och uppgår till 801 tkr. Anledningen till att budgeten överträffades är att sektionen fick en gåva om 457 tkr från den nedlagda Internationella Chilekommissionen.

Företagssamarbeten uppgår till 432 tkr mot budgeterat 300 tkr. Under året har Amnesty haft samarbeten med Nudie Jeans och Bokningsbolaget.

Intäkterna från företagsgåvor uppgår till 287 tkr vilket är något lägre än budget 350 tkr. Vid årets slut avslutades Amnesty Supporters då konceptet inte kunde förenas med våra riktlinjer för samarbete med företag.

Övriga insamlingsaktiviteter uppgår till 1 779 tkr, budget 1 400 tkr, med större intäkter från bland annat skänkt aktieutdelning (118 tkr), hyllningar och minnesgåvor (420 tkr), stora gåvor (450 tkr) samt sms (256 tkr).

Ospecificerade gåvor uppgår till 588 tkr att jämföra mot budget 1 000 tkr. Intäktsslaget är svårbudgeterat och med bättre metoder för uppföljning har vi också bättre kunnat koppla dessa intäkter till aktivitet.

Intäkterna från testamenten uppgår till 640 tkr mot budgeterat 1 700 tkr. Intäktsslaget budgeteras till ett genomsnitt av utfallet de senaste åren.

Humanfonden är en aktiefond där spararna årligen skänker ett belopp motsvarande 2 procent av fondens värde den 31/12 till en vald ideell organisation. Utfallet 2009 uppgår till 5 192 tkr att jämföra med budget 4 068 tkr. Humanfonden budgeteras i enlighet med ett styrelsebeslut till 70 % av beräknat utfall sista april året innan.

Utfallet från Hjälpfonden hamnade på budgeterade 230 tkr.

I slutet av förra året blev Amnesty förmånstagare i Postkodlotteriet . Årets utdelning blev 10 000 tkr, vilket är 5 000 tkr över budget. Utdelningen från Postkodlotteriet budgeteras enligt styrelsebeslut till senast kända utfall. Samarbetet med Postkodlotteriet innebär förutom utdelningen också en möjlighet att nå ut med information om Amnestys verksamhet till en bredare allmänhet.

Från intäktsgruppen insamlade medel avgår Amnestyfondens andel om 6 442 tkr. Enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller 11% av insamlade medel Amnestyfonden.
Intäktsgruppen Försäljning uppgår till 1 015 tkr mot budget 1 500 tkr. Den största skillnaden mot budget uppvisar uppdragsutbildning som understiger budget med 383 tkr. Projektet uppdragsutbildning genomfördes under 2009 men endast fyra utbildningar kunde genomföras under året och projektet avslutades i december. Även Amnestyakademin och kortkampanjen visar lägre intäkter än förväntat.

Kostnaderna
(bilaga 3 och 4)

De sammanlagda kostnaderna för 2009 uppgår till 70 198 tkr. Årets kostnader är 4 321 tkr över budget.

Amnestys kostnader delas upp i fyra kostnadsslag som i sin tur delas upp i program och delprogram.

Den procentuella fördelningen av de direkta kostnaderna på de olika kostnadsslagen framgår nedan.

Kostnadsslag
Programkostnader
33%
30%
33%
32%
Sekretariatskostnader
7%
9%
Personalkostnader
25%
27%
28%
26%
Internationella rörelsen
34%
35%
31%
35%

Programkostnader
I detta avsnitt görs en jämförelse mellan utfall och budget för de olika programgrupperna. Jämförelsen görs för direkta kostnader som material, resor, porto etc (bilaga 3) och dels med de indirekta kostnaderna/fördelade kostnaderna inräknade vilka innefattar löner och sekretariatskostnader (bilaga 4). Föregående års utfall inom parentes.

Nyckeln för fördelningen av de indirekta kostnaderna är den tjänstetid som läggs ned på respektive program.

Kampanjer
De direkta kostnaderna för kampanjer uppgick till 3 908 tkr vilket är 715 tkr över budget. Anledningen till överdraget är ett extra bidrag utöver budget på 1 000 tkr till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar.

När kostnaderna för löner och administration har fördelats ut på programmet så uppgår de totala kostnaderna för programgruppen till 10 601 tkr (7 714 tkr).

Information och kommunikation
De direkta kostnaderna inom programgruppen uppgår till 4 446 tkr vilket är 653 tkr under budget. Främst är det kostnaderna för Amnesty Press som varit för högt budgeterade.

Fördelade kostnader och direkta kostnader uppgår totalt för programgruppen till 8 971 tkr (8 571 tkr).

Stöd till aktivism
De direkta kostnaderna för programgruppen uppgår till 2 667 tkr vilket är 288 tkr under budget.

Totala kostnader inklusive fördelade kostnader uppgår till 8 506 tkr (7 230 tkr).

Medlemmar och organisation
De direkta kostnaderna för programgruppen uppgår till 1 049 tkr vilket är 9 tkr över budget.

Totala kostnader för programgruppen uppgår till 3 135 tkr (2 762 tkr).

Insamlingsarbete
De direkta kostnaderna för programgruppen uppgår till 10 304 tkr vilket är 697 tkr under budget. Den största anledningen är att kostnaderna för marknadsföring och utveckling inte blev lika stora som budgeterat bl a på grund av att Postkodlotteriet stod för en större av marknadsföringskostnaderna än beräknat.

Som avgående post i programgruppen finns Amnestyfondens del av insamlingskostnaderna och de uppgår till 1 123 tkr.

Totala kostnader inklusive fördelade kostnader för programgruppen uppgår till 14 698 tkr (14 175 tkr).

Sekretariatskostnader (inklusive avskrivningar)
Sekretariatskostnaderna uppgår till 5 557 tkr, vilket är 443 tkr över budget. Området verksamhetsutveckling står för den största delen av avvikelsen, 351 tkr.

Personalkostnader
Personalkostnaderna uppgår till 17 979 tkr (16 315 tkr), 362 tkr under budget.

Internationella rörelsen
Årets kostnad för det obligatoriska bidraget till det internationella sekretariatet är 18 624 tkr. I beloppet ryms den faktiska kostnaden 2009 om 17 701 tkr, upplösning av en reserv avsatt 2007 på 1 573 tkr och en avsättning för IS-avgiften 2011 om 2 495 tkr.

Utöver det obligatoriska bidraget så skickade svenska sektionen ett extra frivilligt bidrag till den internationella rörelsen på 5 600 tkr.

Funktionsindelning av kostnaderna (årsredovisningen)
I årsredovisningen delas kostnaderna upp efter funktion.

Funktion
Ändamål
65%
75%
76%
75%
78%
Insamling
17%
15%
11%
10%
7%
10%
9%
8%
I tabellen visas kostnaderna för funktionen i relation till intäkterna.

Till ändamålskostnader räknas bland annat sektionens bidrag till det internationella sekretariatet och direkta samt fördelade kostnader för kampanj- och opinionsbildning. Som insamlingskostnader räknas kostnader för insamlingsarbete inkl fördelade kostnader. Till administrationskostnader räknas kostnader som är nödvändiga för att administrera organisationen t ex administrativ personal. Även medlemsvärvning ingår i administrationskostnaderna.

Svensk Insamlingskontroll (SFI) avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s föreskrifter måste minst 75% av en insamlingsorganisations totala intäkter gå till organisationens ändamål och omvänt får som mest 25% gå till insamling och administration.
SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Sektionens egna kapital
I balansräkningen redovisas sektionens egna kapital. Det utgörs av sektionens tillgångar minus skulder. Det egna kapitalet uppgår till 22 853 tkr. Jämfört med 2008 har det egna kapitalet ökat med 2 422 tkr (= 2009 års överskott). Det egna kapitalet delas enligt Amnestys interna regler upp i budgetbaserad reserv, Humanfondsreserv och överreserv (fri reserv). Reserverna kan tas i anspråk efter beslut från styrelsen.

Den budgetbaserade reserven ska enligt styrelsebeslut från maj 1998 följa den internationella normen. Denna säger att reserven skall uppgå till 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av övriga kostnader, vilket tolkas som sekretariatskostnader inklusive avskrivningar. Den budgetbaserade reserven uppgår till 14 360 tkr, vilket är en ökning med 1 453 tkr mot 2008.

Enligt reservpolicyn ska också en avsättning till Humanfondsreserven göras om resultatet är positivt och utdelningen från Humanfonden överstiger budget. Avsättningen ska sedan lösas upp efter två år. Årets Humanfondsutdelning överstiger budget med 1 124 tkr, vilket innebär att en avsättning har gjorts. Eftersom avsättningen från 2007 om 1 695 tkr upplöses och ingen avsättning gjordes 2008 så består Humanfondsreserven endast av årets avsättning. Styrelsen beslutade på januarimötet att Humanfondsreserven ska upphöra från och med räkenskapsåret 2010 vilket innebär att Humanfondsreserven då övergår till ”överreserven”.

Amnesty har ett eget kapital som överstiger reservkraven med 7 370 tkr. Denna del av det egna kapitalet benämns "överreserv" eller i not 8 till årsredovisningen "ej reserverat eget kapital".

Sektionens tillgångar är placerade i räntefonder med låg risk. Innehavet är jämt fördelat mellan obligations- penningmarknads- och likviditetsfonder. Sektionens placeringspolicy tillåter inte placeringar i aktier förutom Human- och Hjälpfonden där Amnesty kan placera 50 tkr vardera.

Sammanfattning
Årets intäkter uppgår till 72 620 tkr, vilket är 4 835 tkr över budget. Anledningen är främst att utdelningen från Postkodlotteriet översteg budget med 5 000 tkr. Även Humanfondsutdelningen slutade över budget. Jämfört med 2008 har intäkterna ökat med 10 992 tkr.

Årets kostnader uppgår till 70 198 tkr vilket är 4 321 tkr över budget. Eftersom intäkterna så kraftigt översteg budget gavs ett frivilligt extra bidrag till den internationella rörelsen på 5 600 tkr samt ett bidrag till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar på 1 000 tkr.

Enligt SFI:s nyckeltalsberäkning hamnade ändamålskostnaderna på 78% av i förhållande till intäkterna. Motsvarande siffra för insamling och administration blev 19%.

Årets överskott uppgår till 2 442 tkr. Amnestys egna kapital ökar till 22 853 tkr varav 7 370 tkr
är ej reserverat eget kapital.

Bilaga 1. Sammanfattning resultatrapport
Bilaga 2. Intäktsrapport