Rapport om arbetet med motionen om Nordkorea och landprioriteringar Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2010

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 19 februari 2010

Rapport om arbetet med motionen om Nordkorea och landprioriteringar

Bakgrund:

-Från årsmötet 2009

§ 31 Rapportering gällande Nordkorea – motion
Beslut
att svenska styrelsen verkar för en viss uppgradering av bevakning och rapportering gällande Nordkorea, inte minst med tanke på att landet framstår som ett av de svåraste problemområdena i dagens värld då det gäller mänskliga rättigheter – detta enligt Amnestys egen rapportering i årsrapporterna,

att svenska styrelsen arbetar för att det internationella sekretariatet tydliggör hur och vilka länder som prioriteras och med vilka kriterier.

-Från styrelsemöte juni 2009:

Årsmötesbeslut § 31 - Rapportering gällande Nordkorea
Beslut
att uppdra åt sekretariatet att föra en dialog med IS samt återkomma till styrelsens oktobermöte med en rapport.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nordkorea
Sekretariatet (Andrea Bodekull) har kontaktat Nordkorea-utredaren på IS, som nu är tillbaka efter tjänstledighet, för att i motionens anda initiera och verka för en viss uppgradering av arbetet på Nordkorea. Under utredarens bortavaro har arbetet på landet inte varit så aktivt då teamet även täcker Japan, Sydkorea och Mongoliet. Dock kommer arbetet nu att uppgraderas, rapporter och aktioner är planerade. I april i 2009 publicerades ett underlag till FN:s MR-råd och den periodiska översynen av länder. I samband med det kom också ett aktionscirkulär för lobbyarbete. I augusti publicerades tre mindre så kallade fact sheets med information och rekommendationer till nordkoreanska regeringen. De ämnen som tas upp är Torture, Death Penalty and Abductions; The Right to Food and Monitoring Human Rights; Freedom of Movement, Opinion and Expression. Dessutom har ett aktionsfall har lagts upp i individualsbasen (vilket sektionen tagit upp och lagt ut till en grupp). Ytterligare rapporter är planerade.
Sekretariatet har informerat motionären om kontakten med IS och även försett dem med den senaste informationen som kommit, vilket de förklarat sig mycket nöjda med. Sekretariatet har även satt utredaren och motionärerna i kontakt med varandra då den förre uttryckte intresse för det.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Landprioriteringar
År 2000 genomfördes en översyn av Amnestys kampanjarbete mot bakgrund av många problem som funnits med det, t ex en flora av olika aktionsformer och svårighet att få ett helhetsgrepp på arbetet på ett visst land eller en region. Översynen ledde till ett beslut som antogs på det internationella rådsmötet i Dakar 2001, kallat ICM Decision 10, där det bland annat talas om att utveckla landprogram (LP) (CAP - Country Action Programs). Några av kriterierna för att ett land skulle bli ett CAP var graden och utbredningen av mr-brott och kopplingen till dåvarande ISP och relaterade till Amnestys åtta Global Impact Goals (GIGs). Idag finns det CAP på 19 länder och regioner (de fetade arbetar vi med i svenska sektionen) och de ges högre prioritet i viss grad.
AFR: DRC, Nigeria, Sudan, Zimbabwe
AMR : Brasilien, Colombia , Mexiko, USA
ASA : Afghanistan, Indien, Indonesien, Kina
EUR : Balkan, EU, Ryssland, Turkiet
MDE: Irak, Israel/OT/PA, Nordafrika

I flera av dessa CAP kommer det mycket aktionsmaterial och teamen på IS är mycket aktiva. I andra är aktiviten låg, dels pga personalsituationen på IS, dels pga att situationen i landet förändrats. Mellan april och juli 2008 genomförde två konsulter en utvärdering av Beslut 17 från ICM 2003 som handlar om att gå från "minimum coverage" till " strategic coverage". En slutrapport lämnade i december 2008 där sektionerna fick lämna kommentarer. Angående CAP är rekommendationen att se över den nuvarande kategoriseringen av CAP-länder och icke-CAP-länder, och huruvida den ska kvarstå eller om man ska ha en annan typ av klassificering för prioriteringar. Svenska sektionen lämnade en rad kommentarer och inte minst när det gällde CAP. Sedan slutrapporten har inte mycket hänt men nu har schweiziska sektionen inbjudit till ett möte i slutet av mars för att diskutera "strategic coverage" . Svenska sektionen kommer delta på mötet och förhoppningen är mötet kan mynna ut i konkreta förslag vilket i sin tur kan innebära kommande beslut från IS eller IEC gällande landprioriteringar.

I GPS finns det också vissa landprioriteringar, en del av dem portföljöverskridande och topprioriterade som BRICS-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika) och USA och EU. Utöver det finns det i de enskilda portföljerna länderprioriteringar som är knutna till specifika temaområden.