FRIIs kvalitetskod 2009 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2010

Datum: 24 februari 2010

FRIIs kvalitetskod
Rapport 2009

Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII, har tagit fram en kvalitetskod för svenska insamlingsorganisationer. Koden är ett uttryck för god sed för verksamheten i FRIIs medlemsorganisationer och syftet med den är bland andra att bibehålla och öka förtroendet för organisationerna som står bakom koden. Koden är tänkt att komplettera andra regler och riktlinjer som reglerar FRIIs medlemsorganisationer.

Organisationerna ska utifrån kvalitetskoden beskriva vilka delar som följs och i vilka avseenden organisationen avviker från kodens riktlinjer. I de fall där organisationen avviker ska anledningen till det förklaras. Förklaringen till avvikelsen från riktlinjerna innebär att organisationen ändå lever upp till krav om god sed. I detta sammanhang står kravet om öppenhet och transparens över kravet om att följa riktlinjerna.

Huvudområdena som behandlas i koden är:

- Organisationens värdegrund
- Förhållningssätt till omvärlden
- Mål och måluppfyllelse
- Styrning, ledning och kontroll
- Insamling
- Medarbetare
- Rapportering och information

FRIIs medlemsorganisationer kommer att tillämpa koden fr o m verksamhetsåret 2009. Koden finns i sin helhet på FRIIs hemsida www.frii.se.

Denna rapport gäller för svenska sektionen av Amnesty International, organisationsnummer 802004-0401. Rapporten är ej granskad av organisationens revisorer.

Den svenska sektionen följer Amnesty Internationals uppdelning av organisationens information i två huvudkategorier, publik respektive intern information. Den interna informationen är tillgänglig för samtliga medlemmar i sektionen. För mer information, kontakta Amnesty Internationals sekretariat, tel 08-729 02 00, e-post [email protected]. För frågor om Amnesty Internationals kodrapport, kontakta avdelningschef Dan Grundin, tel 08-729 02 00, e-post [email protected].

1. Övergripande principer i FRIIs kvalitetskod
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FNs allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

Amnesty International bildar ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt.

2. Förhållande till omvärlden
Den svenska sektionen av Amnesty International är en del av den internationella organisationen Amnesty International som har sitt huvudsäte i London, Storbritannien. Amnesty Internationals stadgar reglerar den svenska sektionens övergripande verksamhet och status i förhållande till den internationella organisationen. Amnesty International och tio andra internationella frivilligorganisationer bildade 2006 International Non-Governmental Organizations (INGO) Accountability Charter, som sätter standarder vad gäller ansvarstagande, öppenhet och transparens. Den svenska sektionen lämnar årligen en rapport till Amnesty International utifrån INGO Accountability Charter, som tillsammans med de övriga sektionernas rapporter utgör Amnesty Internationals rapport.

3. Mål och måluppfyllelse
Amnesty International arbetar utifrån långsiktiga strategiska planer där konkreta målsättningar för verksamheten formuleras i operativa tvåårsplaner. Den senaste strategiska planen omfattade perioden 2004-2010.
Amnesty International antog 2009 en ny internationell strategisk plan, Integrated Strategic Plan, för perioden 2010-2016. Utifrån denna plan görs globala prioriteringar i operativa tvåårsplaner. Den svenska sektionen formulerar tvååriga operativa mål och aktiviteter utifrån de globala prioriteringarna och rapporterar årligen graden av måluppfyllelse dels till den internationella Amnestyrörelsen, dels till sektionens medlemmar, intressenter samt allmänheten.

4. Styrning, ledning och kontroll
Den svenska setionens högsta beslutande organ är årsmötet som sammanträder årligen. Årsmötet är öppet för samtliga medlemmar i sektionen och utser en styrelse som mellan årsmötena ansvarar för sektionens verksamhet. Styrelsen tillsätter en generalsekreterare och delegerar ansvaret för sektionens sekretariat till denne. Generalsekreteraren är också organisationens talesperson utåt. Styrelsens uppgifter och förhållandet mellan styrelsen och generalsekreteraren regleras i en särskild arbetsordning. Generalsekreteraren har delegerat ansvar inom sekretariatet enligt en särskild arbetsordning och beslutsgång.

5. Insamling
Den svenska sektionen av Amnesty International innehar 90-konto och är medlem i Frivilligorganisationernas insamlingsråd (FRII). Lokalt utförs en stor del av organisationens arbete i olika arbetsgrupper, som till övervägande del är egna juridiska personer, men redovisningsskyldiga gentemot sektionen.

6. Medarbetare (anställda och frivilliga)
Den svenska sektionen har en lång tradition av arbete med såväl anställda som frivilliga. De anställdas arbete regleras i ett kollektivavtal tillhörigt KFO och Unionen. De frivilliga arbetar dels ute i lokalorganisationen, dels på organisationens sekretariat och uppbär inte lön eller arvode för sitt arbete. Detsamma gäller styrelsen och andra förtroendevalda i sektionen vars arbete utförs helt ideellt.

7. Rapportering och information