Förslag till årsmötet 2010 – stadgeändring paragraf 5.2 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2010

Datum: 23 februari 2010

Förslag till årsmötet 2010 – stadgeändring paragraf 5.2

Bakgrund

Styrelsen fattade i januari beslut att lägga fram ett ändringsförslag avseende § 5.2 i sektionens stadgar till årsmötet 2010. Bakgrunden till ändringen är att det numera endast är de grupper som valt att vara en egen juridisk person som kommer att ha möjlighet att betala en avgift till distriktet.

Stadgeändring paragraf 5.2 – förslag från styrelsen

Årsmötesbeslut 51:2009, som innebär att alla grupper/enheter i sektionen fr o m 2010 ska välja om man vill vara en egen juridisk person eller inte, får konsekvenser för sektionens stadgar. Det gäller paragraf 5.2 i stadgarna som ålägger varje arbetsgrupp att erlägga en av distriktet beslutad distriktsavgift. En konsekvens av årsmötesbeslut 51:2009 är att endast de grupper som väljer att vara en egen juridisk person (s k ”redovisningsgrupper”) kommer att ha en egen ekonomi och således kunna erlägga distriktsavgiften.

Paragraf 5.2 föreslås därför ändras genom ett tillägg av den nedan kursiverade texten "som valt att vara en egen juridisk person", samt en följdändring av den kommande meningen för att förtydliga att samtliga arbetsgrupper, oavsett juridisk status, ska lämna rapport om sin verksamhet.

Nuvarande lydelse av § 5.2

Till sektionen finns anslutna arbetsgrupper. Varje arbetsgrupp skall erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift samt fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

Förslag till ny lydelse av § 5.2

Till sektionen finns anslutna arbetsgrupper. Varje arbetsgrupp som valt att vara en egen juridisk
person skall erlägga av distriktet beslutad distriktsavgift. Varje arbetsgrupp skall fortlöpande lämna rapport om sin verksamhet. Medlem i arbetsgrupp skall vara medlem av svenska sektionen av Amnesty International. Om arbetsgrupp ej fullgör sina åligganden gentemot sektionen eller om dess verksamhet är oförenlig med Amnesty Internationals åtagande, har styrelsen rätt att upplösa gruppen. Styrelsens beslut om upplösning skall fattas med 2/3 majoritet. Arbetsgrupp som upplösts av styrelsen har rätt att överklaga beslutet inför nästkommande årsmöte.

Förslag till beslut

Sektionsstyrelsen föreslår årsmötet

att ändra stadgarnas paragraf 5.2 enligt ovanstående.