Förslag gällande utgiftskompensation och ersättning för förlorad arbetsinkomst Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2010

Från: Strategigrupp ett
Datum: 2 mars 2010

Förslag gällande utgiftskompensation och ersättning för förlorad arbetsinkomst

Styrelsen beslutade på januarimötet 2010 att strategigrupp ett ska se över hur ett nytt förslag om utgiftskompensation och ersättning för förlorad arbetsinkomst skulle kunna se ut.

Utgiftskompensation
Den som kandiderar till styrelsen får från sekretariatet en förfrågan om personen är i behov av att låna dator och/eller skrivare. Nya styrelseledamöter får information från sekretariatet om möjligheten att ansöka om ersättning för gjorda reseutlägg eller andra utlägg gjorda i samband med styrelseuppdrag. Det saknas dock skriftliga rutiner för vilka utlägg som bör ersättas. Frågor har ibland kommit upp om vad som är rimligt att som privatperson själv betala för i situationer som uppstår i relation till styrelseuppdraget.

Strategigruppen menar att kostnader i samband med styrelsearbetet som man ej skulle haft annars ska kunna ersättas. Exempel på sådana utgifter kan till exempel vara:
-Telefonsamtal/Mobiltelefonsamtal
-Kopieringskort eller kostnader för utskrifter
-Utökade matkostnader i samband med styrelsearbetet
-Internetuppkoppling på exempelvis tåg eller vandrarhem/hotell

Förslag till beslut:

att uppdra åt strategigrupp ett att till junimötet föreslå förändringar till arbetsordningen enligt ovan.

Ersättning för förlorad arbetsinkomst

Bakgrund
Det senaste beslutet som är taget gällande ersättning för förlorad arbetsinkomst togs på styrelsens möte i mars 1997. Enligt § 143 beslutades följande:

D. Ersättning för förlorad inkomst

Inkomstbortfall
Personer som medverkar i möten på styrelsens eller sekretariatets begäran, erhåller om så önskas skattepliktig ersättning motsvarande förlorad arbetsinkomst, dock högst 3 % av basbeloppet per dag. Ersättningsbeloppet är individuellt och utgår tillsammans med traktamente. Beloppet ska verifieras med specifikation från arbets - eller uppdragsgivaren som visar aktuellt inkomstbortfall. För innehavare av F-skattesedel gäller samma beloppsgräns. Utöver detta belopp utgår även ersättning för sociala avgifter.

Ersättning utgår för de möten respektive uppdrag som utförs på styrelseledamotens ordinarie arbetstid.

För personer som ej är förtroendevalda utgår ingen ersättning om inget annat överenskommits i förväg med generalsekreteraren.

För deltagare i internationella rådsmöten finns särskilda regler för traktamenten, ingen ersättning för förlorad inkomst utgår.

Aktuell situation
Beslutet ovan har i praktiken använts vid ytterst få tillfällen. Styrelsen ser ett behov av att klargöra vilka regler som ska gälla framöver.

Att vara förtroendevald och sitta i sektionsstyrelsen är ett ideellt uppdrag. De flesta mötesdagar under ett år äger rum på helger då en majoritet av befolkningen är lediga. Av de sju styrelsehelger som äger rum på ett år så är det vid två tillfällen styrelseaktiviteter förlagda även på fredagen innan helgen (årsmöteshelgen och junimötet). I år kommer även torsdagen att tecknas in i samband med årsmötet.

Utöver de styrelsehelger som äger rum förväntas styrelseledamöter i olika hög utsträckning delta i andra sammanhang som kan äga rum på personers arbetstid. Det kan handla om att besöka sekretariatet för att lära känna verksamheten, att representera styrelsen på utbildningar eller personaldagar eller att hålla personalsamtal med anställda inför utvecklingssamtalet med generalsekreteraren. Dessa tillfällen äger rum sällan för de flesta inom styrelsen. När det gäller ordförande finns det dock återkommande möten och andra uppdrag som äger rum på kontorstid på vardagar.

Strategigruppen menar att det finns brister i att tillämpa principen från 1997. Det möjliggör endast för personer med lön som inkomst att erhålla ersättning. Personer som inte skulle kunna ersättas enligt principen ovan är personer som exemeplvis är studerande, arbetssökande eller föräldralediga. Strategigruppen anser att styrelsen bör diskutera om den nuvarande principen bör utökas.

Strategigrupen anser även att styrelsen bör diskutera vad som ska gälla vid internationella möten. Tidigare har deltagande på ICM inte inneburit ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det fins dock återkommande andra internationella möten som exepelvis ordförandeforumet som ofta är ett möte på flera dagar och som innebär såväl resor som frånvaro från ordinarie arbete. Strategigruppen ser ett behov av att styrelsen tydliggör om ersättning för förlorad arbetsinkomst ska utgå vid deltagande i vissa internationella möten.

I övrigt anser strategigruppen att styrelsen åter bör bekräfta att det beslut som togs 1997 fortfarande ska gälla.

Förslag till beslut:

att uppdra åt strategigrupp ett att till junimötet föreslå förändringar till arbetsordningen gällande ersättning för förlorad arbetsinkomst i enlighet med styrelsens diskussion.