Resolution om abort - förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Från: Styrelsen
Till: Årsmötet
Datum: 5 mars 2009

Bakgrund
Frågan om hur Amnesty ska förhålla sig till abort, och till människorättskonsekvenserna av en restriktiv abortlagstiftning, har diskuterats i den internationella rörelsen sedan 2003. Diskussionen tog fart på allvar under det internationella rådsmötet (ICM) 2005, då man beslutade att dra igång en konsultationsprocess där alla sektioner skulle diskutera, utbilda sig och öka medvetenheten kring möjliga ställningstaganden för Amnesty i abortfrågan. Det internationella ordförandeforumet gavs sedan mandat att besluta om huruvida den internationella styrelsen (IEC) skulle få anta en policy kring vissa begränsade aspekter av abortfrågan. Dessa begränsade aspekter var 1) avkriminalisering av abort, 2) tillgång till sjukvård vid komplikationer efter en abort, samt 3) laglig, säker och tillgänglig abort efter våldtäkt, incest eller vid fara för kvinnans liv. Alla andra aspekter av abortfrågan skulle diskuteras på ICM 2007.

Det stod genast klart att det fanns djupa klyftor mellan sektionerna i frågan. Efter mycket jämkande och kompromissande antog IEC våren 2007 en policy kring punkterna 1-3 ovan, där punkten 3 utvidgades till att inkludera risk för allvarlig och varaktig skada beträffande kvinnans fysiska eller psykiska hälsa. (POL 39/004/2007) Redan denna begränsade policy visade sig - av principiella eller praktiska skäl - vara mycket problematisk för många sektioner, vilket ledde till att man på ICM 2007 beslutade att avvakta med ytterligare policybeslut. ICM enades om att vi först måste pröva den nuvarande policyn i praktiken och att frågan måste mogna i rörelsen. Dessutom skulle en utvärdering ske inför planeringen av Dignity-kampanjen. (52/001/2007) En strategi för arbetet med sexuella och reproduktiva rättigheter, där abortfrågan ingår, kom under hösten 2008. (POL 39/00/12008) Nyligen har också strategin för arbetet med mödradödlighet i samband med Dignity-kampanjen kommit (35/002/2009). ågra ytterligare utvärderingar eller analyser väntas inte just nu.

Svenska sektionen diskuterade abortfrågan på årsmötena 2006 och 2007. 2006 uttalade årsmötet att man på sikt önskade utvidga policyn från de ovanstående tre punkterna. Istället ville man ha en policy baserad på uppfattningen att kvinnans rätt till fysisk och psykisk integritet innefattar en rätt att avsluta sin graviditet och att abort därför skall vara laglig, säker och tillgänglig för alla kvinnor . Av denna anledning skrev sektionsstyrelsen, tillsammans med AI Italien, en resolution med den inriktningen till ICM 2007. När det var dags för årsmöte i april 2007 stod det klart att frågan var ännu mer kontroversiell än väntat och att möjligheten att få igenom resolutionen på ICM 2007 var mycket liten. Styrelsen bad därför årsmötet om att få dra tillbaka resolutionen. Årsmötet beslöt att ge styrelsen mandat att innan eller under rådsmötet dra tillbaka resolutionen, men om styrelsen gjorde så skulle det vara med intentionen att lägga fram förslaget till ICM 2009. Dessutom skulle man verka för att en internationell konsekvensanalys av abortpolicyn gjordes. Av strategiska skäl valde då styrelsen att skriva om resolutionen och istället begära en analys av policyn inför den kommande Dignity-kampanjen. Förhoppningen var att en sådan analys skulle visa att policyn var otillräcklig för att kunna bedriva ett bra och trovärdigt arbete mot mödradödlighet. Som nämndes ovan antogs detta förslag, ihopjämkat med några andra resolutioner, på ICM 2007.

Varför styrelsen presenterar detta förslag
Eftersom årsmötet 2007 uttryckte att man ville fortsätta driva abortfrågan på ICM 2009, har styrelsen skickat in en resolution om tillgång till laglig och säker abort (se nedan). Efterhand som agendan för årets ICM blivit tydligare har vi kommit till slutsatsen att möjligheten att få igenom denna resolution på årets ICM är minimal. Det största skälet till detta är att ICM i år enbart kommer fokusera på tre stora framtidsprocesser: Ett nytt demokratiskt system, en ny internationell handlingsplan (ISP) samt ett nytt ekonomiskt fördelningssystem. Förslagen har väckt stor uppståndelse internationellt, och mycket stort utrymme kommer krävas för att rörelsen ska kunna enas i dessa processer. Att i det läget presentera ytterligare ett - enligt många sektioner - mycket kontroversiellt förslag, som dessutom inte har någon anknytning till någon av de tre framtidsprocesserna, vore att minska möjligheten att få igenom vår abortresolution på längre sikt. Ett avslag i år gör det mycket svårt för oss att återkomma i frågan inom överskådlig framtid. Det kan till och med riskera att backa processen, då vi vet att den abortpolicy vi har idag är öppen för tolkningar och eventuellt kommer att tolkas extensivt av det internationella sekretariatet (IS). Det finns stora sektioner, exempelvis Tyskland, som anser att IS har gjort en för vid tolkning av vår nuvarande policy och som säkerligen skulle ta möjligheten att lyfta detta som en demokratisk fråga om abortpolicyn kom på bordet just nu. Dessutom har vi nyligen deltagit i internationella möten där stödet för vår resolution var mycket svagt. Vi kan tillägga att den italienska sektionen, som skrev 2007 års resolution tillsammans med oss, fortfarande stödjer frågan men av ovanstående skäl inte vill lämna in en resolution i år.

Sammantaget anser styrelsen att det ligger i frågans intresse att avvakta och att återkomma med en resolution längre fram. Vi vill understryka att vi fullt ut stödjer årsmötesbeslutet från 2007 om att försöka utvidga policyn, och att det bara är av taktiska och strategiska skäl som vi rekommenderar att resolutionen återtas.

Förslag till beslut

Årsmötet beslutar:

att uppdra åt styrelsen att internationellt fortsätta att driva frågan om en abortpolicy baserad å uppfattningen att abort skall vara lagligt, säkert och tillgängligt för alla kvinnor,

att uppdra åt styrelsen att återkomma med en ICM-resolution i frågan så snart det inte finns starka strategiska hinder för detta,

att uppdra åt styrelsen att dra tillbaka resolutionen om tillgång till säker och legal abort som skickats in till ICM 2009.

Bilaga:

Resolution on access to safe and legal abortion services
The International Council

RECOGNIZES that where a woman’s access to safe and legal abortion services is restricted, her fundamental human rights may be at grave risk. Abortion services should therefore be legal, safe and accessible to all women free from coercion, discrimination and violence.

RECOGNIZES that a woman’s access to abortion may be subject to reasonable restrictions.

INSTRUCTS the IEC to develop a policy consistent with such an approach, especially with regards to States' obligation to provide legal, safe and accessible health services to all women.

Explanatory note

AI’s current policy statement on abortion ( POL 39/004/2007) an important but incomplete step towards a comprehensive position on women's sexual and reproductive rights.

Under our current policy, AI is able to act on some human rights violations relating to abortion, especially those linked to our work on violence against women. According to the policy AI would call on states to take all necessary measures to ensure that safe and legal abortion services are available, accessible, acceptable and of good quality for women who require them in cases of unwanted pregnancy as a result of rape, sexual assault or incest, and pregnancy which endangers the life of the woman (including risks of grave permanent injury to the physical or mental health of the woman).

However, we believe there is a need for a more inclusive approach. Our current policy does not take into account that an unwanted pregnancy may put at risk a woman's fundamental rights even if she has not been raped or if there is no proof of sexual abuse and if her life is not in direct danger because of the pregnancy. As the Decision 3 of ICM 2005 states: “the need for abortion in a large number of cases is a consequence of … a lack of empowerment of women as well as of a lack of access to education and health services like contraception”. All over the world, women and girls decide to undergo abortion as the only solution to their current situation, whether abortion is legal or not. Worldwide an estimated 70,000 women die as a consequence of unsafe abortion each year. In some countries up to 60% of all maternal deaths are due to unsafe abortions, and in addition, a vast number of women and girls are harmed for life as a result of unsafe abortions. Thus, when a woman is denied the right make an independent and well-informed decision whether to continue or terminate her pregnancy, a wide range of her human rights are threatened.
Given the high number of maternal deaths that can be attributed to unsafe abortions, AI's current policy on SRR will not be sufficient in relation to our coming work on maternal mortality and the right to health, included in the global campaign on Human Dignity.

Amnesty International, Swedish Section

Background Documents:

ORG 52/003/2005: ICM Decision 3 Sexual and Reproductive Rights

POL 39/001/2006: SRR Consultation Paper 1: Policy statement and background information on sexual and reproductive rights

POL 39/002/2006: SRR Consultation Paper 2: possible AI policies on selected aspects of abortion.

POL 39/008/2006: Statement summarizing AI’s current policy on Sexual and Reproductive
Rights

POL 39/004/2007: AI and Sexual and reproductive rights: Recommended policy statement on selected aspects of abortion

ORG 52/001/2007: ICM Decision 3 Sexual and Reproductive Rights