Årsredovisning 2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Amnesty International svenska sektionen

Organisationsnummer 802004-0401

Årsredovisning för räkenskapsåret 2008-01-01 – 2008-12-31

Styrelsen och generalsekreteraren för Amnesty International svenska sektionen avger härmed följande årsredovisning.

Innehåll Sida
Förvaltningsberättelse 2
Resultaträkning – funktionsindelad 6
Balansräkning 7
Noter 9

Om inte särskilt anges, redovisas alla belopp i tusental kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år.

Förvaltningsberättelse

Information om verksamheten
Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer för mänskliga rättigheter. I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att utreda och agera för att förhindra och göra slut på allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

För att finansiera verksamheten är Amnesty beroende av medlemmar och givare. Den svenska sektionen är en del av den internationella organisationen Amnesty International som har 2,2 miljoner medlemmar och givare i mer än 150 länder. Organisationens huvudkontor är det internationella sekretariatet (IS) som ligger i London. Amnesty International, svenska sektionen (Amnesty) är en ideell förening. Förutom svenska sektionen består svenska Amnesty av Amnestyfonden, distrikt och arbetsgrupper som var för sig är juridiska personer med eget ekonomisk ansvar.

Resultat och ställning
Intäkterna 2008 uppgår till 61 628 tkr (inkl räntor) att jämföra med 53 620 tkr 2007. En fortsatt lyckad medlems- och givarvävning via face-to-face och telemarketing i egen regi, är en anledning till den positiva utvecklingen. En annan viktig förklaring är att Amnesty i slutet av 2008 blev förmånstagare i PostkodLotteriet.

Årets kostnader uppgår till 58 849 tkr (inkl räntor) (51 925 tkr förra året). Årets överskott blev 2 779 tkr.

Den svenska sektionens verksamhet 2008
Sektionens arbete under 2008 har utgått från den handlingsplan som årsmötet antagit för tidsperioden 2004-2010:

- Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
- Slå vakt om kvinnors rättigheter
- Skydda flyktingars rättigheter
- Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
- Öka aktivismen
- Skapa en dynamisk organisation
- Växa

Sektionens verksamhet 2008 framgår av nedanstående sammanställning.

Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
Dödsstraffet är enligt Amnestys uppfattning inhumant, ovärdigt och kränker rätten till liv. Sektionen har under året särskilt arbetat med att se till att förbudet mot att avrätta minderåriga efterlevs och att dödsstraffet för personer med psykiska funktionsnedsättningar avskaffas. Utöver detta har omfattande arbete lagts ned på dödsstraffet i Kina, och uppmärksamheten inför och under OS i Peking i augusti skapade ett stort intresse för frågan hos media och allmänhet. I april arrangerade sektionen tillsammans med Reportrar utan gränser ett seminarium för journalister om mänskliga rättigheter i Kina, där dödsstraffet var en central fråga. Den 10 oktober, världsdagen mot dödsstraffet, anordnades en mängd aktiviteter på 24 orter i landet. Temat för dagen var dödsstraffet i Asien med fokus på Indien, Japan, Pakistan, Sydkorea, Taiwan och Vietnam. I Stockholm hölls ett seminarium om dödsstraffet med flera internationella gäster. I december 2008 antog FN:s generalförsamling för andra året i rad en resolution om ett globalt stopp för avrättningar, vilket är ett viktigt steg mot att slutgiltigt avskaffa dödsstraffet.

Trots att internationell rätt förbjuder alla former av tortyr fortsätter det att användas dagligen och över hela världen. Amnesty rapporterade under 2008 om förekomsten av tortyr i minst 81 länder. Den svenska sektionen arbetade under året aktivt mot urholkningen av tortyrförbudet inom ramen för "kriget mot terrorismen" och för att tortyr uttryckligen ska förbjudas i svensk lagstiftning. I januari uppmärksammades sexårsdagen av att den förste fången fördes till Guantánamo Bay med aktiviteter i sex städer. Under året anordnades ett flertal seminarier på temat tortyr.

Slå vakt om kvinnors rättigheter
Våldtäkt, misshandel och andra typer av könsrelaterat våld tillhör vardagen för miljontals kvinnor världen över och ofta råder total straffrihet för förövarna. Svenska sektionen deltar sedan 2004 i den globala kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor". Under året har sektionen arbetat med aktioner på fyra länder inom ramen för den globala kampanjen: Grekland, Nigeria, Sydafrika och Iran. Under den internationella kvinnodagen 8 mars genomförde Amnestymedlemmar på 35 orter intervjuer med människor om deras attityder till våldtäkt. Resultaten av enkätundersökningen sammanställdes sedan i en rapport som publicerades i april. I september publicerades en gemensam nordisk rapport om våldtäkt: "Fallet nedlagt. Våldtäkt och mänskliga rättigheter i Norden." Framtagandet av rapporten var ett samarbetsprojekt mellan Amnestysektionerna i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

Skydda flyktingars rättigheter
Amnesty arbetar för att alla som söker asyl i Sverige ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess och beviljas skydd i de fall man riskerar att utsättas för allvarliga kränkningar av sina mänskliga rättigheter. Sektionen har under året särskilt arbetat med situationen för asylsökande från Eritrea, Demokratiska republiken Kongo och Irak. I samarbete med UNHCR och Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar har två tvådagarsutbildningar i asylrätt hållits för offentliga biträden och personal på Migrationsverket. Amnesty deltog under året i det så kallade Rätt till vård-initiativet där ett stort antal organisationer har gått samman för att förbättra tillgången till vård för personer som befinner sig i Sverige utan uppehållstillstånd.

Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
Amnesty fortsatte under 2008 att driva kravet på att stater ska implementera Romstadgan för den internationella brottmålsdomstolen, ICC. Den svenska sektionen har fokuserat arbetet på Filippinerna, Thailand, Indien och Nepal. Dessutom har arbetet för att få den svenska regeringen att implementera Romstadgan i svensk rätt fortsatt. Flera aktiviteter under året syftade till att arbeta mot straffriheten i Colombia.

Arbete för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter
Amnestys åtagande utvidgades i början av 2000-talet till att omfatta de ekonomiska, sociala och kulturella (ESK) rättigheterna på samma villkor som de rättigheter organisationen arbetat med sedan starten. Under 2008 pågick förberedelser inför den globala kampanjen "Demand Dignity" som startar i maj 2009. Ett flertal utbildningar i syfte att öka kunskaperna om ESK-rättigheter bland Amnestys medlemmar anordnades och ett utbildningsmaterial togs fram. Två aktioner med kopplingar till ESK-rättigheter startade under året och gällde diskriminering av romska barn i Slovakien samt tvångsvräkningar Kambodja. Efter intensivt arbete av Amnesty och andra organisationer antog FN tilläggsprotokollet till ESK-konventionen den 10 december 2008. Protokollet är ett instrument för att stärka skyddet för de ekonomiska, sociala och kulturella rättigheterna och möjliggör klagomål från enskilda individer.

Företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna
Amnesty Business Group (ABG) arbetar för att öka svenska företags kunskaper kring riskerna för att deras verksamhet bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter. Resultaten i årets Amnesty Business Survey visade att 8 av 10 av bolagen i undersökningen nu ser till att personalen utbildas i mänskliga rättigheter jämfört med hälften av företagen året innan. Under året fokuserades arbetet särskilt på råvaruindustrin. En rad riskrapporter producerades och seminarier anordnades om råvaruindustrin, ekonomiska frizoner, företagande och mänskliga rättigheter i Kina samt kopplingen mellan företag och ESK-rättigheter.

Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald
Under 2008 genomfördes över 200 utåtriktade aktiviteter i samband med olika kampanjer och aktioner, vilket var dubbelt så många som målsättningen. Centrala teman för aktiviteterna under året var förhållandena på Guantánamo, kvinnors rättigheter, människorättssituationen i Kina, dödstraffet i Asien samt 60-årsfirandet av de mänskliga rättigheterna. Under sommaren genomfördes kampanjen "Säg nåt!" som tog upp mänskliga rättigheter i Kina inför OS och resulterade i 20 000 namnunderskrifter som överlämnades till kinesiska ambassaden.

Sektionens utbildningsverksamhet genom Amnestyakademin omfattade 40 kurser som gavs för drygt 540 deltagare. För tredje året i rad genomfördes Angeläget som är ett projekt där gymnasieungdomar gör dokumentärfilm på temat mänskliga rättigheter. Projektet finansierades delvis av Arvsfonden.

Vid årets slut hade sektionen 188 lokala grupper, varav 31 ungdomsgrupper, och nio landprogram och elva specialgrupper.

Växa med mångfald
År 2008 ökade svenska sektionen av Amnesty International sina intäkter till 61 628 tkr inkl räntor (53 620 tkr). Antalet medlemmar/givare ökade under året med 5 525 st. I december antogs en mångfaldsstrategi som omfattar en rad åtgärder för att öka tillgängligheten, mångfaldskompetensen och representativiteten bland medlemmarna på alla nivåer i organisationen.

Medlemmar
Svenska sektionen av Amnesty International har 80 039 (74 514) medlemmar och/eller givare varav 74 628 (68 636) är medlemmar. Av de som stödjer oss gör 77% det via autogiro.

Förvaltning
Sektionen leds av en styrelse som väljs av årsmötet. Styrelsen är ideellt arbetande. Årsmötet utser även en valberedning och en granskningskommitté. Styrelsen understöds i utredningsarbetet av uppdragsgrupper där deltagarna kan vara anställda, medlemmar och styrelseledamöter. Till styrelsen är ett sekretariat knutet. Sekretariatet arbetar med kampanjer, ger stöd till grupper och medlemmar, genomför utbildningar, sprider information om mänskliga rättigheter samt bedriver flyktingrådgivning. I sekretariatets uppgifter ingår också administration och insamling. På sekretariatet arbetar även frivilliga och praktikanter. Där gör de en värdefull insats för sektionens kampanjer, flyktingarbete, administration, distribution och insamling.

Information
Amnesty International svenska sektionen är godkänd 90-kontoinnehavare (pg 90 00 72-0, pg 90 04 00-3 samt bg 900-0720) och står under kontroll av Stiftelsen för insamlingskontroll (SFI). Amnesty är också medlem i Frivilligorganisationernas insamlingsråd (FRII) och tillämpar därmed FRII:s etiska riktlinjer för insamling. SFI:s nyckeltal för ändamålskostnader i förhållande till insamlade medel blev 75% (76%). Nyckeltalet för insamlings- och administrationskostnader i förhållande till insamlade medel uppgår till 20% (21%).

Mer information om Amnestys verksamhet finns att få på hemsidan www.amnesty.se.

Framtida utveckling
Amnesty kommer under 2009-2010 att arbeta med de områden som anges i sektionens handlingsplan för 2004–2010 som antogs av årsmötet i maj 2004. Styrelsen har antagit etappmål för perioden som anger sektionens prioriteringar:

Dödsstraffet

Vi ska arbeta för att
- förbudet mot dödsstraff för minderåriga följs i hela världen,
- dödsstraffet för särskilt utsatta grupper, som personer med psykiska funktionshinder och hbt-personer, avskaffas,
- årligen uppmärksamma den internationella dagen mot dödsstraffet den 10 oktober.

Tortyr

Vi ska arbeta för att
- tortyr uttryckligen förbjuds i svensk lag,
- användandet av s k "renditions" och diplomatiska försäkringar upphör.

Diskriminering

- EU:s diskrimineringsdirektiv antas,
- EU aktivt motarbetar diskriminering av romer.

Arbete för individer

Vi ska arbeta för att
- våra medlemmar får möjlighet att på ett enkelt sätt arbeta för enskilda individer,
- lyfta fram människorättsförsvarare i våra kampanjer och aktioner.

Kvinnors rättigheter

Vi ska arbeta för att
- EU aktivt tar upp frågor om sexuella och reproduktiva rättigheter,
- svenska myndigheter följer de rekommendationer vi ställt upp inom ramen för kampanjen "Stoppa våldet mot kvinnor",
- ett jämställdhetsperspektiv genomsyrar hela vår verksamhet.
Flyktingars rättigheter

Vi ska arbeta för att
- alla som söker asyl i Sverige får tillgång till en rättssäker asylprocess,
- öka kunskapen om flyktingar och migranter hos myndigheter, domstolar och offentliga biträden,
- EU:s arbete för flyktingar och migranter har ett skydds- och rättighetsperspektiv.

Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Vi ska arbeta för att
- stadgan till den internationella brottmålsdomstolen (ICC) implementeras i svensk lagstiftning,
- Thailand, Filippinerna, Nepal och Indien ratificerar ICC-stadgan.

Ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Vi ska arbeta för att
- vända debatten om mänskliga rättigheter till en betoning på de mänskliga rättigheternas odelbarhet och ömsesidiga beroende,
- Sverige och andra stater ratificerar ESK-konventionens tilläggsprotokoll,
- inom ramen för den globala kampanjen "Demand Dignity" prioritera de projekt som handlar om mödradödlighet, sexuella och reproduktiva rättigheter, slumbosättningar samt företags och finansiella institutioners ansvar,
- öka vårt samarbete med andra organisationer som verkar inom området,
- öka vår kunskap om och medlemmarnas möjligheter att arbeta med ESK-rättigheter.

Företag och mänskliga rättigheter

Vi ska arbeta för att
- öka svenska företags kunskaper om hur de undviker att deras verksamhet bidrar till att kränka mänskliga rättigheter,
- minska negativa inverkningar på mänskliga rättigheter från företag inom främst råvaru-, energi- och säkerhetsbranscherna,
- skapa starkare regelverk på nationell och regional nivå avseende företag och mänskliga rättigheter,
- Sverige tar ansvar för sina människorättsförpliktelser utanför nationsgränsen vid användningen av statliga medel,
- göra det enkelt för medlemmar att engagera sig i frågor som rör företag och mänskliga rättigheter.

Ett aktivt och synligt Amnesty med mångfald

Vi ska arbeta för att
- öka antalet utåtriktade aktiviteter i sektionen och bli bättre på att mäta effekterna av våra aktiviteter,
- öka allmänhetens kännedom om Amnesty,
- öka vår närvaro i media,
- göra vår information tillgänglig för fler grupper i samhället,
- förbättra vår kommunikation med medlemmarna och allmänheten via webben,
- öka andelen aktiva medlemmar med utländsk bakgrund,
- utveckla vårt ungdomsarbete,
- genom Amnestyakademin bli en känd utbildningsaktör inom området mänskliga rättigheter,
- utveckla uppdragsutbildning gentemot företag och myndigheter,
- nå nya målgrupper med vår utbildning,
- öka vår mångfaldskompetens i sektionen.

Växa med mångfald

Vi ska arbeta för att
- vara 85 000 personer som stödjer Amnesty som medlemmar eller bidragsgivare vid utgången av 2010, varav 80 000 ska vara medlemmar,
- bibehålla en låg avhoppsnivå bland medlemmar och bidragsgivare,
- öka sektionens årliga intäkter till 66 420 tkr 2010,
- växa med ett mångfaldsperspektiv där andelen medlemmar och bidragsgivare med utländsk bakgrund ska öka.