Amnestys internationella demokrati – förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Från: Demokratigruppen
Datum: 27 februari 2009

Bakgrund
Amnestys högsta beslutande organ är det internationella rådsmötet (ICM) som äger rum vartannat år. Där har sektionerna och strukturerna rösträtt utifrån antalet medlemmar eller antalet grupper, beroende på vilket som är högst. Alla är garanterade en röst och de största sektionerna kan som mest ha sex röster. Den internationella styrelsen (IEC) består av nio ledamöter som väljs på perioder om två år på ICM.

Vid ICM 2007 fattades ett beslut om att Amnesty International inför den kommande internationella handlingsplanperioden (2010-16) ska ha infört ett demokratiskt beslutsfattande som:
- utvecklar tydliga strategiska och operationella globala strategier;
- förenar strategier, prioriteringar, kompetenser och resurser;
- stärker övervakning och utvärdering;
- bygger på en dynamisk och effektiv demokratisk grund;
- stärker rättighetsbärarnas röst

Utifrån det beslutet tillsatte den internationella styrelsen den Internationella kommittén för att stärka demokratin (ICSD). Kommittén har under 2008, i konsultation med sektionerna, arbetat fram ett förslag på hur Amnestys demokrati kan förbättras. I februari 2009 lämnade kommittén sin slutrapport till IEC. I och med det har kommittén slutfört sitt arbete.

Det aktuella förslaget
Det förslag som läggs fram till ICM 2009 är IEC:s förslag. IEC betonar att flera av de förändringar som de finner grundläggande för att uppnå ett mer demokratiskt Amnesty handlar mer om att förändra vår kultur än om att förändra våra stadgar. De har också ansett att det bästa sättet att förbättra Amnestys demokrati är att ta ett par steg i taget.

IEC stödjer en del av de förändringar som ICSD presenterat samtidigt som de avstår från att stödja andra. I enlighet med ICSD menar IEC att Amnestys demokrati bör bygga på följande sju principer:
1. Vårt beslutsfattande ska alltid fokusera på hur de kan påverka människorättsläget i världen.
2. Vi ska bli bättre på att inkludera interna och externa intressenter, dvs. internationella medlemmar, externa människorättsförsvarare eller personer som riskerar kränkningar .
3. Vi ska bli mer medvetna om betydelsen av mångfald och jämställdhet.
4. Vår beslutsfattandekultur ska präglas av meningsfullt deltagande.
5. Vi behöver förbättra transparensen i våra beslutsgångar.
6. Vi måste ha ett tydligare ansvarsutkrävande.
7. Vi ska vara så effektiva som möjligt.

Vidare föreslår IEC ett par huvudsakliga förändringar som de är övertygade kommer att stärka Amnestys demokrati:
- Att det maximala antalet röster en sektion kan ha vid internationella rådsmötet minskas från sex till fyra samt att den maximala delegationsstorleken per sektion minskas från åtta till sex delegater.
- Detta ger plats för ett par representanter för de internationella medlemmarna, dvs. Amnestymedlemmar som inte tillhör någon sektion eller struktur, som idag inte finns representerade vid ICM. Dessa kommer att ha rösträtt.
- Vidare ger detta plats för upp till 50 externa människorättsförsvarare eller personer som riskerar kränkningar att delta. Dessa kommer inte ha rösträtt och kommer att utses av IEC.
- Att IEC:s ledamöter väljs på en fyraårsperiod istället för den nuvarande tvåårsperioden. Ungefär hälften av IEC skulle väljas på varje ICM.
- Att en ny internationell valberedning (INC), som skapas och utses av ICM, kommer ansvara för att finna kandidater till IEC som är en blandning av Amnestyaktivister, personer med särskild kompetens samt externa människorättsaktivister och personer som riskerar kränkningar.
- Att det internationella ordförandemötet (Chairs Forum) utvidgas med tre representanter för de internationella medlemmarna som har rösträtt samt 15 externa människorättsaktivister och personer som riskerar kränkningar som inte har rösträtt.
- En viktig funktion för det Chairs Forum blir att sektionerna och strukturerna håller varandra ansvariga för hur den internationella handlingsplanen implementeras.
- Ett nytt globalt forum (Global Forum) skapas för internetbaserad diskussion och konsultation för alla Amnestys intressenter.