- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Amnestys internationella demokrati – förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009
Till: Styrelsen
Från: Demokratigruppen
Datum: 27 februari 2009
Bakgrund
Amnestys högsta beslutande organ är det internationella rådsmötet (ICM) som äger rum vartannat år. Där har sektionerna och strukturerna rösträtt utifrån antalet medlemmar eller antalet grupper, beroende på vilket som är högst. Alla är garanterade en röst och de största sektionerna kan som mest ha sex röster. Den internationella styrelsen (IEC) består av nio ledamöter som väljs på perioder om två år på ICM.
Vid ICM 2007 fattades ett beslut om att Amnesty International inför den kommande internationella handlingsplanperioden (2010-16) ska ha infört ett demokratiskt beslutsfattande som:
- utvecklar tydliga strategiska och operationella globala strategier;
- förenar strategier, prioriteringar, kompetenser och resurser;
- stärker övervakning och utvärdering;
- bygger på en dynamisk och effektiv demokratisk grund;
- stärker rättighetsbärarnas röst
Utifrån det beslutet tillsatte den internationella styrelsen den Internationella kommittén för att stärka demokratin (ICSD). Kommittén har under 2008, i konsultation med sektionerna, arbetat fram ett förslag på hur Amnestys demokrati kan förbättras. I februari 2009 lämnade kommittén sin slutrapport till IEC. I och med det har kommittén slutfört sitt arbete.
Det aktuella förslaget
Det förslag som läggs fram till ICM 2009 är IEC:s förslag. IEC betonar att flera av de förändringar som de finner grundläggande för att uppnå ett mer demokratiskt Amnesty handlar mer om att förändra vår kultur än om att förändra våra stadgar. De har också ansett att det bästa sättet att förbättra Amnestys demokrati är att ta ett par steg i taget.
IEC stödjer en del av de förändringar som ICSD presenterat samtidigt som de avstår från att stödja andra. I enlighet med ICSD menar IEC att Amnestys demokrati bör bygga på följande sju principer:
1. Vårt beslutsfattande ska alltid fokusera på hur de kan
påverka människorättsläget i världen.
2. Vi ska bli bättre på att inkludera interna och externa intressenter, dvs. internationella medlemmar, externa människorättsförsvarare eller personer som riskerar kränkningar
.
3. Vi ska bli mer medvetna om betydelsen av mångfald och jämställdhet.
4. Vår beslutsfattandekultur ska präglas av meningsfullt deltagande.
5. Vi behöver förbättra transparensen i våra beslutsgångar.
6. Vi måste ha ett tydligare ansvarsutkrävande.
7. Vi ska vara så effektiva som möjligt.
Vidare föreslår IEC ett par huvudsakliga förändringar som de är övertygade kommer att stärka Amnestys demokrati:
- Att det maximala antalet röster en sektion kan ha vid internationella rådsmötet minskas från sex till fyra samt att den maximala delegationsstorleken per sektion minskas från åtta till sex delegater.
- Detta ger plats för ett par representanter för de internationella medlemmarna, dvs. Amnestymedlemmar som inte tillhör någon sektion eller struktur, som idag inte finns representerade vid ICM. Dessa kommer att ha rösträtt.
- Vidare ger detta plats för upp till 50 externa människorättsförsvarare eller personer som riskerar kränkningar att delta. Dessa kommer inte ha rösträtt och kommer att utses av IEC.
- Att IEC:s ledamöter väljs på en fyraårsperiod istället för den nuvarande tvåårsperioden. Ungefär hälften av IEC skulle väljas på varje ICM.
- Att en ny internationell valberedning (INC), som skapas och utses av ICM, kommer ansvara för att finna kandidater till IEC som är en blandning av Amnestyaktivister, personer med särskild kompetens samt externa människorättsaktivister och personer som riskerar kränkningar.
- Att det internationella ordförandemötet (Chairs Forum) utvidgas med tre representanter för de internationella medlemmarna som har rösträtt samt 15 externa människorättsaktivister och personer som riskerar kränkningar som inte har rösträtt.
- En viktig funktion för det Chairs Forum blir att sektionerna och strukturerna håller varandra ansvariga för hur den internationella handlingsplanen implementeras.
- Ett nytt globalt forum (Global Forum) skapas för internetbaserad diskussion och konsultation för alla Amnestys intressenter.
Kommentarer
Styrelsen har tillsammans med en av styrelsen utsedd demokratigrupp följt ICSD:s arbete, konsulterat med sektionens medlemmar, samt skickat skriftliga kommentarer på ICSD:s arbetsdokument. En av styrelsens kärnfrågor har varit att Chairs Forum skall bevaras och få en starkare och tydligare roll. Denna synpunkt har framförts av många sektioner och därmed beaktats av IEC och ICSD.
I grunden finner styrelsen att IEC:s förslag är bra. Amnesty kan kännas som en alltför sluten och inåtriktad organisation, åtminstone vad gäller våra internationella beslutsstrukturer. Dessutom kan de mycket formella beslutsprocesserna vara exkluderande för de som inte är vana vid den europeiska folkrörelsetraditionen eller inte har ett av arbetsspråken som modersmål.
IEC:s förslag handlar i först hand om att på flera olika nivåer bjuda in interna och externa intressenter. Dessa inkluderar representanter för externa människorättsförsvarare eller personer som blivit utsatta för eller riskerar allvarliga kränkningar. Dessutom föreslår IEC att de internationella medlemmarna bör vara representerade. Dessa internationella medlemmar tenderar att bo i länder där Amnesty inte kan eller får etablera någon struktur. Närvaron av dessa intressenter kan öppna upp och därmed främja mångfalden inom organisationen.
Styrelsen har ställt sig frågande till hur de externa intressenterna skall väljas. Denna fråga kändes mest akut när det fortfarande var oklart om dessa personer skulle få rösträtt eller ej. IEC föreslår nu att de externa deltagarna inte kommer att få rösta. Vi anser att denna fråga därmed har blivit mindre känslig och att fördelarna med att bjuda in representanter för dem som vi arbetar för är så pass många att vi ställer oss bakom förslaget.
IEC:s förslag innehåller fortfarande vissa oklarheter. Förslaget att IEC:s ledamöter skall väljas till fyraåriga mandatperioder är tänkt att stärka kunskapsnivån bland ledamöterna och minska den stora omsättningen av ledamöter som nu råder. På denna punkt har dock IEC begärt in kommentarer från sektionerna till mitten av april, därför är det oklart hur det slutliga förslaget kommer att se ut. Styrelsen tror att det kan bli en ändring eftersom den föreslagna förlängningen kan göre det svårare för många medlemmar att kandidera. PÅ grund av att IEC:s förslag därmed inte är färdigställt ber vi årsmötet om förtroende för att föra sektionens talan på den och eventuella andra punkter som kan uppstå.
Förslag till beslut
att
årsmötet tillstyrker IEC:s förslag till ändringar av de internationella beslutsprocesserna och överlåter till svenska sektionens styrelse och den av styrelsen utsedda ICM-delegationen att framföra sektionens ståndpunkter på de eventuella frågor som kvarstår.
Bilagor
1. Decision 2/2007 ICM
2. ORG 50/002/2009 Implementing One Amnesty: IEC proposals on governance and democracy
3. ORG 82/002/2009 Strengthening Amnesty International’s Democracy: ICSD final report to the IEC
4. ORG 82/001/2009 Strengthening Amnesty International’s Democracy: ICSD final report to the IEC, Executive Summary
Ordlista
Chairs Forum – internationella ordförandeforumet
ICM (International Council Meeting) – internationella rådsmötet
ICSD (International Committee for Strengthening Democracy) – internationella kommittén för att stärka demokratin
IEC (International Executive Committee) – internationella styrelsen
INC (International Nominations Committee) – internationella valberedningen