Global Finansiell strategi 2010-2016 – Förslag från Styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Från: Styrelsen
Till: Årsmötet
Datum: 27 februari 2009

Varför styrelsen presenterar detta förslag

En resolution om AIs globala finansiella strategi och redovisning kommer att presenteras vid det Internationella Rådsmötet (ICM) i Turkiet i augusti 2009. Styrelsen vill med detta förslag att den svenska sektionens årsmöte skall ge den svenska ICM-delegationen ledning för sitt agerande.

Bakgrund

Arbetet med en global finansiell strategi började för ca fyra år sedan, efter ICM 2005 började IEC utreda hur AIs pengar flödade igenom rörelsen. Vid ICM 2007 togs beslut 21 och 22 (se bilaga) vilka tillsammans uttalar att ett nytt ekonomistyrnings- samt ett redovisningssystem skall tas fram till ICM 2009. Tanken var att ett nytt fördelningssystem skulle underlätta för AI att investera i de frågor och områden som prioriterats i gällande Internationella Handlingsplanen (ISP).

AIs nuvarande system

Idag har AI ingen motsvarande finansiell strategi. Det finns en fördelningsnyckel där självförsörjande sektioner/strukturer ger 25 % av sina intäkter till den internationella rörelsen genom den så kallade ”IS-avgiften”. Dessa medel går idag till den globala rörelsen centrala ledning (IS) samt dess enheter (Internationa Mobilization Trust (IMT), EU kontoret och av IMT finansierade sektioner/ strukturer, e.t.c.). Utöver de obligatoriska bidraget är de självförsörjande sektionerna/ strukturerna relativt fria att redovisa och disponera sina medel på bästa sätt.

Förklaring

Under den gällande ISPn har Amnestys intäkter global ökat med omkring 8% årligen. Trots fokus på att utveckla inkomstgenerering på nya marknader har AI inte lyckats att öka antalet sektioner/ strukturer som har möjlighet att bidra till den internationella rörelsen. På internationell nivå kan vi inte redovisa för vilka resurser som rörelsen lagt på olika saker för att uppnå de strategiska mål som ICM beslutat om när den gällande ISPn antogs.

Idag kan de strukturer och sektioner som genererar intäkterna använda AIs medel på det sätt man anser bäst. För de Sektioner/ strukturer som understöds av den internationella rörelsen (IMT) finns dock regler för hur detta stöd får användas och sektionerna skall redovisa till IMT.

Utredningen ”Assessment to distribution” (bilaga 3) föreslår att man ser på de intäkter som genereras av till AI tillhör rörelsen som helhet oavsett var i världen de uppstår. Tanken är att vi alla skall förstå hur de resurser vi har globalt används. Vi har ett ansvar mot våra medlemmar, givare och supportrar att vi har en transparens och kan redovisa hur vi använde våra resurser globalt sett. Konkret så föreslår utredningen, Circ 7 Implementing One Amnesty IEC proposal on ”assessment to distribution” (bilaga 3), att detta skall ske genom att att ”IS-avgiften” ökar från dagens 25% till 50% av sektionernas intäkter, och att omställningen dit skall ske på 6 år, dvs under nästa ISP period.

Styrelsens kommentarer

Styrelsen ser i grunden positivt på att en större del av de medel som globalt samlas in av rörelsens alla självförsörjande sektioner går till IS/den gemensamma budgeten. En större gemensam ekonomi kommer att underlätta för AI att uppfylla målen i den strategiska planen, och det är en förutsättning för förverkligandet av visionen ”One Amnesty”.

Vi anser dock att utredningen är otydlig i fråga om vem som har bestämmande rätt över de medel som samlas in. Antingen kan vi ha en helt centraliserad ekonomi eller dagens avgiftsssystem där sektionerna ökar sin avgift till den globala rörelsen. Utredningen konstaterar enbart att alla insamlade medel bör anses tillhöra den globala rörelsen men att 50% av dessa medlen stannar hos sektionen/strukturen som samlat in dem. Styrelsen anser att det inte får råda några oklarheter i om sektionerna fritt disponerar dessa kvarvarande medel eller ej då detta är en förutsättning för att sektionerna skall kunna planera sin ekonomi och verksamhet.

Gällande frågan om avgiftens storlek på 50% anser styrelsen att det med en längre omställningstid kan vara en rimlig storlek. Den föreslagna omställningstiden på 6 år är för kort för att sektionerna skall hinna ställa om sina ekonomier och verksamhet utan stora kostnader och förlorad kapacitet. Det är viktigt att det handlingsutrymme och initiativkraft som idag finns på nationell nivå ej försvinner. Omställningstiden kan exempelvis vara så lång att sektionerna med förväntad tillväxttack kan behålla sin nuvarande kapacitet.

Vidare tror styrelsen att det kan bli svårt för IS att hantera så kraftigt ökade resurser på ett effektivt sätt om omställningen går för fort.

Utredningen lägger vikt på att AIs ekonomi skall vara transparent. Vi ser många paralleller till den förändring som den svenska sektionen redan har genomfört under de senaste åren och vi välkomnar att en sådan förändring sker även på internationell nivå.

Som avslutning vill vi understyrka att en större global ekonomi ställer krav på att ISPn följs av tydliga mätbara mål (operativ plan och etappmål) samt en tydlig beslutsstruktur. Det är inte enbart så att sektioner/strukturer är ansvariga för att redovisa till den globala rörelsen utan den globala rörelsen också är redovisningsansvarig mot medlemmar och givare.

Förslag till beslut

Årsmötet beslutar

att svenska sektionen ska verka för ett beslut i den anda som utredningen Circ 7 Implementing One Amnesty IEC proposal on ”assessment to distribution” föreslår,

att svenska sektionen ska verka för att ökat bidraget till den internationella rörelsen upp till 50 % av intäkterna för de sektioner/ strukturer som är självförsörjande men att sektionernas/ strukturerna fortsatt skall ha fullt ansvar för de 50 % som förblir på nationell nivå. Omställningstiden för denna avgiftsökning får inte vara så kort att den skadar sektionernas nuvarande ekonomiska kapacitet.

Bilaga 1: ICM 2007 Beslut 21: Assessment to Distribution
Bilaga 2: ICM 2007 Beslut 22: Enhancing AI’s Financial Architecture
Bilaga 3: Circular 7 Implementing One Amnesty IEC proposal on ”assessment to distribution”