Sent inkommen motion Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Angående användandet av begreppen aktivist och aktivism
I Göteborgsdistriktets medlemsblad, liksom i verksamhetsberättelse och verksamhetsplan förekommer begreppen "aktivism" och "aktivist", mycket flitigt, alltför flitigt enligt vår mening. Orden används med en generell syftning om Amnestyverksamhet och aktiva medlemmar. Sålunda heter distriktets medlemsblad "Göteborgsaktivisten" och presenterar sig på följande sätt: "Göteborgsaktivisten är Göteborgsdistriktets aktivistmedlemsblad", arbetet i grupperna kallas "aktivism" och material som behövs för detta arbete "aktivistmaterial", utbildning för aktiva medlemmar benämns "aktivistutbildning" etc. etc. I förslaget till verksamhetsplanen för 2009 är ett par av målen att stödja och öka aktivismen inom Göteborgsdistriktet.
Vi menar att orden är värdeladdade, för många säkert åt det negativa hållet, med innebörden "krav på (kraftfull) konkret handling", respektive "person som inriktar sig på att utföra direkta politiska handlingar" (Svensk ordbok 1986). Även i Bonniers ordbok från 2006 definieras aktivister som människor, som deltar i politiska handlingar. En sökning på Google ger ungefär samma resultat.

Det är visst inte uteslutet att använda orden i Amnesty-sammanhang, där innebörden stämmer, eller nästan stämmer med ovanstående definitioner, det är den generella och slentrianmässiga användningen vi vänder oss emot. Vi måste vara observanta på ordens valörer. I bästa fall kan den överdrivna användningen verka enbart löjeväckande, i sämsta fall kan den ha en exkluderande effekt; många aktiva /grupp/medlemmar identifierar sig inte som "aktivister".

Årsmötet föreslås besluta

att begreppet aktivism inte är generellt liktydligt med verksamhet inom Amnesty,

att begreppet aktivist inte är generellt liktydligt med att vara aktiv medlem inom Amnesty.

Marianne och Claes-Göran Rylander
Amnestygrupp 276