Förslag till beslut för att undvika jäv Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2009

Från: Styrelsen
Till: Årsmötet
Datum: 3 mars 2009

I dagsläget regleras inte vilka engagemang inom den svenska sektionen av Amnesty International som bör vara oförenliga med förtroendeuppdrag. Detta innebär att det i dagsläget inte finns något som hindrar en jävsituation ifrån att uppkomma. Med jäv menas en omständighet som rubbar förtroendet till en viss ledamots opartiskhet vid hanteringen av ett ärende.

I den kvalitetskod som Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) rekommenderar frivilligorganisationer att följa ska organisationer ha riktlinjer för hur jävsituationer ska undvikas och hanteras. Enligt kvalitetskoden är styrelseledamöterna och styrelseordföranden skyldiga att inte bereda ärenden, delta i beslut, eller representera organisationen i frågor där jäv föreligger.

Sektionsstyrelsen menar att det är olämpligt att en och samma person tillåts ha flera förtroendeuppdrag inom Amnesty samtidigt. Då en person sitter på dubbla förtroendeuppdrag kan jävsförhållanden eller en otillbörlig särbehandling riskeras.

Exempelvis är det brukligt att anse att en organisation inte kan anses göra en objektiv utvärdering av sin egen verksamhet. En kassör skulle tex inte kunna fungera som revisor för den verksamhet som han/hon fungerade som kassör för. På samma vis borde en person i svenska Amnestys sektionsstyrelse inte samtidigt kunna inneha en position i granskningskommittén.

Även andra dubbla uppdrag skulle kunna anses vara olämpliga att kombinera. Om sektionsstyrelsen skulle få kännedom om att ett distrikt/samverkansgrupp eller en grupp missköter sin ekonomi skulle styrelsens beslut om vilka åtgärder som borde vidtas kunna påverkas om kassören eller gruppsekreteraren för distriktet/gruppen samtidigt var ledamot i sektionsstyrelsen. Styrelsens opartiskhet skulle påverkas negativt. Om personen i fråga satt i valberedningen skulle även detta teoretiskt kunna resultera i att styrelsen undvek att agera när så vore lämpligt på grund av rädsla för att sektionsstyrelsens beslut skulle kunna komma att påverka dess ledamöters möjligheter att bli omvalda.

Styrelsen är medveten om att de situationer som ovan beskrivs är extrema fall som sällan inträffar. Vi anser ändå att det faktum att liknande situationer kan uppstå är tillräckligt för att föreslå en reglering. För att undvika situationer där särintressen eller jävsituationer kan uppstå föreslår sektionsstyrelsen att årsmötet beslutar att en och samma person inte ska kunna ha mer än ett förtroendeuppdrag inom svenska sektionen åt gången. Med förtroendeuppdrag avser styrelsen uppdrag som en person har blivit vald till exempelvis genom ett årsmötesbeslut. (Dessa uppdrag inkluderar att vara ledamot i sektionsstyrelsen, valberedningen, granskningskommittén, Amnestyfonden, samverkansgrupps styrelse/distriktsstyrelse eller annan gruppstyrelse.)

Årsmötet föreslås besluta:

att en och samma person endast ska kunna ha ett förtroendeuppdrag inom svenska sektionen åt gången

att valberedningen uppdras att informera kandidater till poster om detta

att beslutet även kommuniceras ut till grupper och distrikt/samverkansgrupper

att beslutet träder i kraft samma dag som årsmötet för 2010 inleds.