Brev till styrelsen från Amnesty, Lund Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2007

Datum: 14 feb 2007

Till svenska sektionen av Amnesty International

Ansökan om att få arrangera 2008 års sektionsårsmöte/MRkonferens

Lundaavdelningen av Amnesty International har en lång historia. Lund är en utpräglad studentstad där universitetet och studentlivet dominerar både stadsbilden och livet. Kontinuitet, kreativitet och förnyelse har präglat Amnestys arbete genom åren. Studenter kommer, arbetar engagerat en period och drar sedan vidare. Här finns också en stark, bofast "kärntrupp" som utgör den ack så viktiga kontinuiteten.

I Lund har vi förutom ett tiotal arbetsgrupper även grupper som ansvarar för Amnestys postorderverksamhet, driver vår second hand-affär och två gånger per år arrangerar bokloppis. Vi har även en kvinnorättsgrupp, en juristgrupp och en grupp för gäststudenter. Vi disponerar en stor lokal centralt i stan. Varje tisdagskväll har vi öppet hus - ansvaret för detta är de olika gruppernas. Första måndagen i varje månad har vi stormöte, ofta kombinerat med föreläsning.

Vi arrangerade Amnestys årsmöte 1992. Några som var aktiva då är det fortfarande!!

Att arrangera ett årsmöte är ett utmärkt tillfälle att samla alla krafter till ett stort och spännande projekt. Ett tillfälle inte bara för oss här i Lund utan för hela distriktet. Att engagera de arbetsgrupper som finns på mindre orter i distriktet, att arbeta med PR och medlemsvärvning, att i samarbete med juridiska fakulteten och Raoul Wallenberginstitutet på olika sätt sätta fokus på kampen för de mänskliga rättigheterna.

Lund är en liten stad med stor kapacitet. Här finns konferensanläggningar, hotell, vandrarhem, restauranger, nöjeslokaler och universitet. Kommunikationerna är bra; förutom järnvägen så ligger Kastrup och Sturup bara ett stenkast bort. Vi har erfarenhet av att arrangera årsmöte. Distriktscentrat med Peter Strömberg och två praktikanter kommer att ingå i den grupp som ansvarar för planeringen.

"Rättvis geografisk… ja, då är det väl dags för södra Sverige igen.

Peter Strömberg. Linnéa Olsson och Inger Björkdal (undertecknad) står i startgroparna………….

Med hopp om ett positivt besked

Inger Björkdal

Ordförande lundaavdelningen