Förslag till yttrande över organisatoriska motioner Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2001

Från: Torbjörn Söderberg
    Datum: 02 mars 2001

Förslag till yttrande över organisatoriska motioner

Förläggning av årsmötet

Det är riktigt som motionärerna påpekar att förutsättningarna för årsmötesdeltagande kan skifta. Både tid och pengar kan vara faktorer. Vad gäller den första är det ju dock som motionärerna skriver: ”Även om flyget är ett snabbt transportmedel kan tillfartsvägarna ta betydligt längre tid än själva flygresan.” Detta innebär att skillnaden på t.ex. Malmö eller Stockholm i detta avseende inte gärna kan vara avgörande. Vad gäller pengar så bör det finnas möjligheter för distrikten att utjämna de värsta problemen. Att dessa möjligheter underutnyttjas är en annan sak.

Styrelsen bedömer att demokratiunderskottet med att alltid vara centralt i Sverige är uppenbart, eftersom man då kan vara säker på att Svealand alltid kommer att vara överrrepresenterat.

Demokratiutredningsgruppen lägger nu ett förslag om representativ demokrati. I den mån man alls kan göra något åt problemet med de skiftande förutsättningarna för deltagande, så torde det vara med en dylik reform.

Internationellt strävar man efter att förlägga internationella rådsmöten till olika delar av världen, och genom representativ demokrati och solidariskt delande av resekostnader råder man bot på de nackdelar detta har. Fördelarna med att ta vara på den geografiska mångfalden överväger.

Styrelsen avstyrker motionen.

Om poströstning på årsmötena

Det ligger mycket i motionärens synpunkter. Frågan har behandlats av demokratiutredningsgruppen, och man har funnit att vidare utredning krävs, inte minst av de tekniska förutsättningarna. Ett sådant förslag ligger på årsmötets bord.

Styrelsen avstyrker motionen med hänvisning till demokratiutredningens förslag i motionens anda

DUG-förslagen

Årsmötet 1998 i Växjö beslöt att en demokratiutredningsgrupp skulle tillsättas. När denna ny kommer med sina förslag till årsmötet 2001 finner styrelsen att det vore otillbörligt att yttra sig över dessa eftersom uppdraget utförs på årsmötets begäran. Styrelsen har under hela tiden varit i kontakt med demokratiutredningen och har i slutfasen diskuterat den tekniska utformningen av förslag med demokratiutredningsgruppen. Styrelsen måste dock avstå från att kommentera de principiella frågorna.

Styrelsen avstår av prinicpiella skäl från ett yttrande.