Protokoll från AU-mötet den 18 februari 2001 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2001

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

TELEFONMÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 18 FEBRUARI 2001

Ledamöter Närvarande
Hanna Roberts X
Christian Gräslund X
Maria Eklund X
Nicklas Liss-Larsson X
Henrik Zetterquist anmält förhinder
Sekretariatet
Tessi Fickendey
Dan Grundin
Carl Söderbergh

1. Fastställande av dagordningen

Dan Grundin meddelar att p. 4 Breddning av den finansiella basen utgår. Ett underlag i ärendet kommer att presenteras för styrelsen på marsmötet.

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapporter

- Rapport från utskotten

Christian Gräslund rapporterar från A-utskottsmötet den 10 februari. Utskottet diskuterade och bearbetade de sju förslag som ska vidarebefordras till styrelsen för att i maj föreläggas årsmötet. Man anser inom utskottet att frågan om indirekt statligt stöd inom den svenska sektionen bör kartläggas närmare och finner det angeläget att årsmötet och inte styrelsen äger frågan. Utskottet behandlade och fördelade dessutom arbetet med de sex förslag till internationella resolutioner kring mandatutvecklingen. Christian Gräslund nämner att utskottet eventuellt kommer att förelägga årsmötet en rapport om EU-föreningens status och verksamhet.

Maria Eklund redogör för B-utskottets möte den 17 februari. En utvärdering av de enskilda aktivisternas arbete är nu klar och B-utskottets slutsats är att sektionen bör fortsätta verksamheten. Ett styrelseförslag i frågan kommer att föreläggas årsmötet. Utskottet avvaktar A-utskottets utredning om statliga bidrag innan frågan om mr-information behandlas närmare, men Maria Eklund berättar kort om ett förslag till en informationskampanj på skolor som eventuellt äger rum under 2002. En förändring av medlemsavgiftens storlek togs upp och det förslag som närmare ska diskuteras med D-utskottet inbegriper tre olika avgiftsstorlekar. B-utskottets arbete under det kommande året samt dess sammansättning för 2001/2002 diskuterades av utskottsmedlemmarna.

Nicklas Liss-Larsson rapporterar från C-utskottsmötet den 8 februari. Distriktens juridiska och ekonomiska status diskuterades och en lägesrapport med förslag på det fortsatta arbetet inom den tillsatta arbetsgruppen CDU, kommer inom kort från D-utskottet. Nicklas Liss-Larsson återger fakta i aktivistcenterfrågan och berättar att projektplanen förhoppningsvis blir klar under vecka 7 och kan behandlas på styrelsens marsmöte. Utskottet diskuterade dessutom hur samordnings- och specialgrupperna på ett bättre sätt kan integreras i sektionens verksamhet. Nicklas Liss-Larsson kommer tillsammans med David Langlet att fortsätta diskussioner med samoprojektets handläggare och specialgruppernas kontaktperson på sekretariatet.

Då D-utskottets sammankallande anmält förhinder, utgår en rapport från D-utskottet.

Hanna Roberts tackar de sammankallande för rapporteringen och ber samtidigt utskotten att följa Maria Eklunds exempel med att titta på det fortlöpande utskottsarbetet utifrån handlingsplanens mål och på ett tidigt stadium värva nya medlemmar.

Christian Gräslund väcker frågan om styrelsemedlemmar överhuvudtaget bör sitta i utskott och påpekar att styrelsen avvaktat DUG:s förslag i ärendet.

- Ekonomisk rapport

Dan Grundin berättar att slutrevision genomförs den 23 februari och att vissa justeringar eventuellt kan komma att göras på kostnadssidan i det presenterade underlaget.

Dan Grundin redogör för intäktsposterna som uppvisar något sämre resultat än föregående år. De traditionella intäktsslagen, som t ex medlemsantalet, fortsätter att oroa och resultat från autogirosatsningen blir märkbar först år 2002. Försäljningen av årsrapporten var återigen mycket begränsad dock har gåvor från grupper och distrikt överträffat budgeten. Testamenten som tillfaller sektionen har ökat. Det överskott som redovisas på intäktssidan på runt 1,4 tkr avsätts till Humanfondsreserven. Sekretariatet återkommer till styrelsens marsmöte med en fullständig analys av programkostnaderna.

AU diskuterar resultatrapporten och konstaterar att handlingsplanens mål att öka aktivismen blir en stor utmaning med tanke på det sjunkande medlemsantalet. Behovet att bredda den finansiella basen är påtaglig och kommer att utgöra en mycket viktig fråga för styrelsen.

3. DUG

Hanna Roberts återger innehållsmässiga detaljer i de fyra DUG-förslagen ; Representativ demokrati, Styrelsens arbete, Årsmötet och Personalens roll i organisationen och kommenterar att majoriteten av DUG-seminariets deltagare (20 januari) var för förslagen.

AU diskuterar hur förslagen fortsättningsvis bäst hanteras och går igenom det praktiska upplägget inför presentationen för årsmötet. AU finner det önskvärt att DUG:s två representanter deltar i diskussionerna och föreslår att Christine Pamp och Gunilla Löfström inbjuds till styrelsens marsmöte. Hanna Roberts kommer att initiera vidare diskussioner i DUG-förslagen i styrelsens diskussionsdatabas.

Beslut

att bjuda in Christine Pamp och Gunilla Löfström för vidare diskussioner till styrelsemötet den 3-4 mars.

4. Översynskommitténs rekommendationer

- Slutrapport

Nicklas Liss-Larsson meddelar att Torbjörn Söderbergh sammanställer en slutrapport gällande Översynskommitténs tio rekommendationer. Hanna Roberts kommer att muntligt delge årsmötesdeltagarna innehållet i slutrapporten punkt för punkt. Styrelsen kommer på sitt junimöte att ta upp slutrapporten på dagordningen och formellt avsluta de tio rekommendationerna från Översynskommittén.

- Amnestys historia

Dan Grundin informerar AU att sekretariatet presenterar ett underlag i frågan om Amnestys historia (p.10 i Översynskommitténs rekommendationer) på marsmötet.

- Arbetsmiljön på sekretariatet

Ett underlag i frågan om arbetsmiljön på sekretariatet (p.9 i Översynskommitténs rekommendationer) är under bearbetning och föreläggs styrelsen på marsmötet.

5. Årsmötet 2001

- Förslag till dagordning

Hanna Roberts presenterar en nyreviderad dagordning till årsmötet. De två föreslagna årsmötesordförandena har inkommit med värdefulla synpunkter, vilka AU tar ställning till. AU diskuterar bl a huruvida röstlängden bör öppnas och stängas vid mer än ett tillfälle under årsmötet, vilket var fallet i Malmö 2000.

AU rekommenderar styrelsen att anta det nyreviderade förslaget till årsmötesdagordning.

Hanna Roberts redogör för de förslag till förändringar som förra årets presidium framfört vad gäller årsmötesarbetsboken. AU antar de förtydliganden och förenklingar av arbetsordningen som föreslås under p.7.2, 8.1, 8.2, 8.5, 10.4, 10.5, 10.6 och 10.7.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens marsmöte ändra årsmötesarbetsordningen och årsmöteshandboken enligt förslaget ovan.

- Förslag till seminarier

AU diskuterar praktiska detaljer kring de fyra seminarierna, som hålls under fredagen. Christian Gräslund meddelar att David Langlet aktivt kommer att medverka i seminariet om Amnestys nuvarande mandat och dess historia. Ingrid Petersson håller i seminariet om Amnesty Internationals beslutsfattande i en föränderlig värld, och fredagkvällens seminarium om Demokratiutredningen inom den svenska sektionen leds av Christine Pamp och Gunilla Löfström. Seminariet som behandlar Mandatöversynen leds av Christian Gräslund.

- Förslag till gäster

Tessi Fickendey avger en lägesrapport gällande de internationella gästerna. Amnesty Internationals tillträdande generalsekreterare, Irene Khan, har glädjande nog tackat ja till att medverka vid det svenska årsmötet. Irene Khan kommer inte att uttalan sig om sina framtida arbetsuppgifter inom Amnesty International med hänvisning till hennes nuvarande tjänst inom UNHCR. Den andra internationella årsmötesgästen, Flora Brovina, har varit ytterst svår att upprätthålla kontakt med p g a dåliga kommunikationer med Kosovo. I nuläget är det ännu ovisst om Flora Brovina kan avsätta tid till en resa till Gotland i maj.

En styrelsemedlem från en aktiv amnestygrupp i Estland har tackat ja till att medverka vid det svenska årsmötet och kommer i utbildningssyfte att besöka sekretariatet dagarna innan avfärd till Visby.

AU anser att en lämplig ersättare till Flora Brovina snarast bör kontaktas och diskuterar olika namnförslag.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens marsmöte presentera ett nytt förslag till internationell årsmötesgäst.

- Förslag från styrelsen till årsmötet

Hanna Roberts sammanfattar de 14 eventuellt 15 förslag som styrelsen kommer att förelägga årsmötet. Sju av förslagen bearbetas av A-utskottet, fyra förslag framförs av DUG, ett förslag har utarbetats av B-utskottet och ett förslag från D-utskottet. Ett eventuellt DAWG-förslag gällande den internationella demokratiutredningen återkommer Hanna Roberts med till styrelsens marsmöte. Christian Gräslund kommenterar att den permanenta mandatkommittén (SCM) nyligen föreslagit vissa revideringar av de inledande artiklarna i de internationella stadgarna. Christian Gräslund erbjuder sig att översätta dokumentet inför styrelsens marsmöte, varpå styrelsen bör besluta om ett förslag i ärendet ska föreläggas årsmötet.

- Förslag till yttranden över motioner som inkommit

Sekretariatet meddelar att inga motioner inkommit.

- Förslag till verksamhetsberättelse 2000

Dan Grundin presenterar det preliminära förslaget till verksamhetsberättelse för år 2000. Ett förord som lyfter fram de viktigaste händelserna inom den svenska sektionen ska skrivas av generalsekreteraren eller av sektionens ordförande. En förkortad version av verksamhetsberättelsen kommer att publiceras i Amnesty Press nummer 2.

AU diskuterar det föreliggande förslaget till verksamhetsberättelse och kommenterar innehållet. Hanna Roberts uppmanar de sammankallande i utskotten att komplettera delen Styrelsens åtgärder med anledning av årsmötesbeslut med de av utskotten vidtagna åtgärderna.

- Förslag till ekonomisk redovisning 2000

Då revisorerna fortsätter sitt arbete i nästa vecka med revisionen som avslutas den 23 februari, återkommer sekretariatet med förslag till ekonomisk redovisning 2000 till styrelsens marsmöte.

- Styrelsens arbetsfördelning under årsmötet

AU diskuterar hur styrelsens arbete bör fördelas i de tre beredningsgrupperna. Det faller sig naturligt att styrelsemedlemmar som idag ingår i ett utskott ansluter sig till den beredningsgrupp där frågor inom dess område behandlas.
Hanna Roberts föreslår att styrelsen på sitt marsmöte gör en tydlig arbetsfördelning då inkomna motioner, förslag och en fullständig verksamhetsberätttelse finns till hands.

6. Förslag till dagordning styrelsemöte 3-4 mars 2001

AU diskuterar förslaget till dagordning till styrelsemötet den 3-4 mars. Valberedningen och Ulf Karlberg har godkänt de föreslagna tiderna för sina respektive ärenden, dock måste punkten om årsmötesarbetsordningen tillföras.

Beslut

att anta förslaget till dagordning med ovannämnda tillägg.

7. Övriga frågor

- Årsmöten i andra sektioner

AU diskuterar det något byråkratiska förfarandet kring styrelsens hantering av årsmötesinbjudningar. Carl Söderbergh menar att han tillsammans med Hanna Roberts fortsättningsvis kan bevaka inkomna inbjudningar och beroende på den aktuella sektionens årsmötesdagordning föra diskussioner med lämpliga kandidater.

- Fringe meetings vid det internationella rådsmötet (ICM)

Carl Söderbergh berättar att ett förslag till s k fringe meetings vid ICM framfördes vid det nordiska Amnesty Business Group - mötet i Eslöv. Ett flertal personer ansåg det önskvärt att ett förberedande möte hålls i Dakar vid vilket Amnesty Business Group- frågor behandlas. Det förslag till beslut om sanktioner och bojkotter som föreligger kan komma att påverka Amnesty Business Groups framtida arbete. Christian Gräslund påpekar att brist på översättare på dessa fringe meetings är ett stående problem. Senast den 5 mars bör ansökningar om fringe meetings vara IS tillhanda.

Dan Grundin väcker frågan om biståndsresolutionen ska diskuteras på ett fringe meeting. Christian Gräslund menar att de sektioner som aktivt arbetar med bistånd i så fall tillsammans bör arrangera ett sådant möte.

Beslut

att uppdra åt Carl Söderbergh att kontakta de nordiska sektionerna i ärendet fringe meetings på ICM avseende Amnesty Business Group och

att uppdra åt Hanna Roberts att tillfråga Amnestyfonden om behovet av ett fringe meeting med temat relief .

8. Mötet avslutas

Hanna Roberts tackar de medverkande och avslutar AU-mötet.

Tessi Fickendey Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande