Rapport om historieprojektet Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2001

Datum: 23 februari 2001

RAPPORT OM HISTORIEPROJEKTET

Det finns ingen samlad historieskrivning om svenska Amnesty. Översynskommitten har i sin
tionde rekommendation till styrelsen uppmanat att; "Styrelsen bör initiera ett projekt om svenska Amnestys historia. Syftet skulle vara att klarlägga den organisatoriska och 'ideologiska' utvecklingen inom sektionen - och göra den tillgänglig för medlemmar och andra intresserade."

Vid styrelsemötet 2 - 3 december 2001 föreslog Hanna Roberts styrelsen att svenska Amnestys historia ska skrivas för internetpublicering. Bakgrunden till detta är att Ordfront kommer publicera en bok om Amnesty som internationell rörelse under 2001. Ett kapitel rörande svenska Amnesty plus ett förord skrivet av oss kommer även inkluderas i Ordfronts utgåva. Webbsidan skulle istället uppfylla Översynskommittens krav där medlemmar, gamla som nya bidrar till historieskrivningen. Genom att presentera Amnestys historia på internet skapar man en användbar dynamisk historieskrivning.

Det ska finnas möjligheter att beställa exemplar av den svenska historieskrivningen i pappersform. 2004 fyller svenska sektionen 40 år. Om intresset är stort torde tillräckligt mycket material och information vara insamlat och utlagt på internet för att publicera en historiebok då.

Svenska Amnesty på webben

Budget:
150.000 kr finns till förfogande. 130.000 kr täcker den projektanställdes lön i 5.5 månader. En halv månadslön har redan betalats ut i februarilönen. 20.000 kr skall täcka arvoden och resekostnader.

Tidsplan:
En projektanställd redaktör ska under ett halvår från och med mars 2001 arbeta heltid med historieprojektet. Historiesidan ska, i möjligaste mån, vara klar vecka 42 då Amnestyveckan drar igång. Framförallt ska ett fungerande skal vara färdigt där en ansvarig person på sekretariatet kan fylla på inkommande information så att dokumenteringen av vår historieskrivning inte avstannar när projektet är klart.

Arbetsuppgifterna kommer bland annat bestå av att sammanställa och sammanfatta historiematerial som samlats in från grupper, fd grupper, aktiva medlemmar, gamla styrelser m.m. Vidare ska den projektanställde klarlägga och beskriva förloppet kring viktiga frågor som svenska Amnesty drivit genom åren. Genom att studera gamla och nya årsmötesbeslut skall utvecklingsskeden i sektionen kartläggas. Ett antal intervjuer skall genomföras, förslag på personer se nedan.

Då tidsramen och budgeten för projektet är snävt behöver den projektanställde knyta till sig en stab av frivilligkrafter på och utanför sekretariatet som kan hjälpa till med arbetet. Idag underhåller och uppdaterar tre frivilliga personer Amnestys arkiv. Dessa bör till exempel tillfrågas om de kan arbeta med projektet under våren och början på hösten. Praktikanter och andra frivilliga personer som varit med i rörelsen under lång tid bör också ingå i projektet. Den projektanställde kan också knyta till sig en referensgrupp med personer som arbetat på sekretariatet eller suttit med i tidigare styrelser och han/hon ska naturligtvis också utnyttja den kunskap om vår historia som finns på sekretariatet och i styrelsen idag.

Preliminär disposition

1. Sammanfattning av Svenska Amnestys historia
Ett förslag är att använda delar av Bo Lindbloms/Henrik Harrs kapitel i Ordfrontboken, förutsatt att vi får Ordfronts tillstånd för detta. Det kan tänkas att kapitlet behöver kompletteras.

2. Gruppernas och distriktens historia
Utskick kommer gå ut till grupperna via grupptrycket, e-mail listor och via telefon för att samla in både gamla och nuvarande gruppers historia. Sidan kommer vara länkad till gruppers egna hemsidor. Intervjuer med exempelvis initiativtagarna till Byring och bråte, grupp 50, grupp 100, gr 168, grupp 80 i Gbg (lades ner för något år sen) m fl. Här är det mycket viktigt att lyfta upp de personer Amnesty jobbat för, leta reda på flera grupper som träffat "sina" fångar. De fångar som kommit hit och bosatt sig bör man också intervjua.

Förutom gruppernas egna visuella bidrag kan man synliggöra antalet grupper i sektionen med en kurva från 1964 - 2001.

3. Samordningar och specialgrupper
Även samordningarna och specialgrupperna kommer att kontaktas via samonytt, e-mail, och via telefon.
CASA, Kina-samordningen, SLAM, Uruguay/Argentina/Chile-samordningen, AMD och Översättargruppen är exempel på samordnings och specialgrupper som gjort betydelsefulla insatser för Amnesty.
Under denna rubrik bör det även lyftas upp vilka samordningarna/specialgrupperna tillsammans med grupperna har arbetat för.

4. Årsmöten/Styrelser
Här redovisas var och när årsmöten hölls, vilka centrala frågor som behandlades och beslutades och vilka personer som valdes till styrelsen. Lista på årsmöteshandlingar kommer vara länkade till sidan.

5. Sekretariatet och Amnestyfonden
Sekretariatets utveckling och expansion över tid. Skeden i utveklingen av sekretariatet kan exempelvis kategoriseras under de olika sekretariatsadresserna.

6. Profilfrågor
Dödstraffet och "försvinnanden" Längre intervjuer med t ex Tomas Hammarberg, Roland Kadefors och Bo Lindblom ang. svenska Amnestys roll i införandet av dessa frågor i åtagandet, Utbildning - Amnesty i skolor och Amnestys roll i MR fondens bildande. Intervju t ex med Anita Klum. Samarbeten och kontakter med de andra nordiska länderna

7. Kampanjer
Exempel på viktiga kampanjer; "Försvinnanden", Tortyr - konferensen 1996, Dödsstaffet - avgörande konferensen 1977 i Stockholm, fick också Nobelsfredspris samma år. Årlig återkommande kvinnoaktion den 8 mars och facklig aktion 1 maj.

8. Materialet
Affischer, knappar, kampanjmaterial, banderoller, AP, "gruppnytt" m m

9. Statistik
Antalet medlemmar, grupper, insamlingar, intäkter sedan 1964

10. Persongalleri
T ex porträtt av Hans Göran Franck, Ulla Ridderstad mfl
och intervjuer med:Tomas Hammarberg, Malcolm Tigerschiöld, Bo Lindblom, Christine Pamp, Anita Klum, Brita Grundin, Ingrid Lilja, Marianne Eyre, Eva Ålander, Roland Kadefors, Ulla Birgegård, Lennart Aspegren, Kersti Nordlund m fl.