Specialgruppernas ställning Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 2001

Datum: 22 februari 2001

Specialgruppernas ställning

Bakgrund

Specialgruppernas ställning har på senaste tiden varit uppe för diskussion. Det har bland annat framförts önskemål om att deras kompetens i ökad omfattning skall tillvaratas och integreras i sektionens arbete. Exempelvis nämns att specialgrupperna i samband med kampanjer och aktioner bör samordnas och synliggöras på ett tydligare sätt.

I inledningen av år 2000 aktualiserades frågan genom att samordnings- och specialgruppernas framtid inom svenska sektionen uppmärksammades. I en rapport från sekretariatet behandlas bland annat specialgruppernas funktion. I rapporten konstateras att "utvecklingen av specialgruppsarbetet har också lett till behov av att på ett bättre sätt än tidigare integrera [specialgruppernas] aktiviteter i den övriga verksamheten". Den citerade rapporten föranledde att ett förslag presenterades för styrelsen med titeln Projekt för att förstärka och utveckla samordnings- och specialgrupper. Av förslaget framgår att ett av syftena med projektet är att "förbättra [samordnings- och specialgruppernas] arbete och stödet till dessa samt att på ett bättre sätt involvera grupperna i sektionens arbete".

Det ovanstående indikerar att special- och samordningsgrupperna utgör två så kallade mellanstrukturer i sektionen som till stora delar liknar varandra i fråga om övergripande roll och funktion.

I april 2000, baserat på det nämnda projektförslaget från sekretariatet, startade det så kallade SAMO-projektet. Projektet inriktades nästan uteslutande på samordningsgruppernas arbetsformer och roll. I den delrapport som presenterades vid styrelsens junimöte 2000 framgår emellertid att samordningsgruppernas arbete på olika sätt bör förhålla sig till bland annat specialgruppernas.

Ärendet

Genom beslut vid styrelsens möte den 2-3 december 2000 (§ 119) ålades C-utskottets sammankallande, Nicklas Liss-Larsson, och styrelsens ansvarige för specialgrupperna, David Langlet, att formulera ett uppdrag som syftar till att förbättra specialgruppernas delaktighet i planerande och genomförande av sektionens verksamhet.

Efter att ha konsulterat specialgrupperna angående relationen till organisationen i övrigt, det eventuella behovet av ökad integrering och frågan om ett effektivt resursutnyttjande kan vi dra slutsatsen att specialgrupperna utgör en mycket heterogen samling i dessa avseenden. Vissa grupper uttrycker en klar önskan om en tydligare knytning till den övriga verksamheten såväl vad gäller planering som genomförande av aktiviteter. Andra bedriver och önskar bedriva sin verksamhet något mer autonomt.

Vår bedömning är att de erfarenheter som SAMO-projektet har genererat beträffande samordningsgruppernas funktion även bör kunna utnyttjas för att bättre integrera specialgrupperna i sektionens verksamhet. Om så sker kan också synergieffekter uppnås gällande vilket sätt gruppernas medverkan i verksamheten organiseras. Sekretariatet bör därför i samråd med C-utskottet lämna förslag till hur specialgruppernas kompetens bättre kan tillvaratas samt hur möjligheterna att medverka i de olika stadierna av sektionens aktiviteter kan förbättras. Det är därvid viktigt att beakta gruppernas skiftande önskemål och förutsättningar.

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att i samråd med C-utskottet lämna förslag till hur specialgrupperna bättre kan göras delaktiga i planerings-, genomförande- och uppföljningsprocessen för att på så vis utnyttja deras kompetens på ett effektivt sätt samt tydliggöra rollen i organisationen. Hänsyn skall häri tas till vad som kommit fram inom ramen för det så kallade SAMO-projektet.