Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2013 Underlag till styrelsemöte 7-8 december 2013

Datum: 29 november 2013

Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2013

(3 bilagor)

Inledning

Ekonomiska kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12. Till den andra och den tredje kvartalsrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.

Rapporterna finns tillgängliga för alla medlemmar på www.amnesty.se/internt.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 101 165 tkr. På kostnadssidan är den beslutade budgetramen 97 009 tkr och därutöver finns en disponibel budgetdel om 4 156 tkr för beslut i december, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 101 165 tkr.

Verksamhetsplan

Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport som beskriver hur utfallet förhåller sig till budget respektive helårsprognos.

(Bilaga 1)

Intäkterna till och med september månad uppgår till 70 685 tkr vilket är 69% av helårsprognos. Prognosen hamnar på 102 327 tkr, vilket är 1 162 tkr över budget. En högre prognos än budget visar främst Humanfonden och testamenten.

Kostnaderna till och med september månad uppgår till 66 732 tkr, 69% av helårsprognos. Prognosen hamnar på 96 119 tkr, 5 046 tkr under budget. Arbetet för mänskliga rättigheter går 2 mkr under budget, fundraising 2,5 mkr under budget och stöd till organisationen 760 tkr under budget.

Prognostiserat resultat är 6 208 tkr.

Ack utfall t o m september

Budget helår 2013

Utfall i % av budget

Prognos 2013

Prognos i % av budget

Utfall 2012

INTÄKTER

70 685 tkr

101 165 tkr

102 327 tkr

95 040 tkr

KOSTNADER

66 732 tkr

101 165 tkr

96 119 tkr

92 793 tkr

RESULTAT

3 953 tkr

6 208 tkr

2 247 tkr

Periodens intäkter och en jämförelse mot helårsprognos

(Bilaga 2)

Helårsprognosen för intäkterna hamnar på 102 327 tkr, vilket är 1 162 tkr över budget. Prognosen för antal medlemmar vid årets slut är beroende av hur rekryteringen av nya medlemmar har gått under året samt på avhoppsfrekvensen. Prognosen visar på närmare 101 000 medlemmar 31/12-2013.

Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Till rekrytering räknas intäkterna från värvningsåret, följande år räknas de till det pågående givandet. Intäktsgrupperna motsvaras av samma indelning av fundraisingkostnader, vilket underlättar jämförelser och nyckeltalsberäkningar.

Nedan kommenteras alla intäktsgrupper.

Kall rekrytering

Utfallet till och med september för den kalla rekryteringen är 2 198 tkr, vilket är 55% av prognos. Den kalla rekryteringen sker till stor del under sommaren via F2F, vilket ger ett sent utfall. Hittills har värvningen via F2F gått bra men projektet med värvning via door-to-door (D2D) har ställts in denna sommar. Kall rekrytering via telefundraising har gett sämre resultat än budgeterat, främst då inhämtning av bra fasta telefonnummer försvårats.

Helårsprognosen för den kalla rekryteringen är 3 984 tkr, vilket är 202 tkr under budget. Utfallet för 2012 var 3 318 tkr.

Varm rekrytering

Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 234 tkr, 55% av prognos. Rekryteringen via telefundraising går mycket bra och beräknas överstiga budget. Anledningen är att medgivanden vid rekrytering via telefundraising (TF) har börjat spelas in i stället för att skickas med post, vilket ger en bättre svarsfrekvens.

Prognosen för helåret är 425 tkr, 147 tkr över budget. Föregående år var utfallet 763 tkr. Anledningen till att utfallet var högre då är främst att SMS-intäkter då ingick i intäktsgruppen.

Pågående givande

För intäktsgruppen är intäkterna 58 523 tkr, vilket är 75% av prognos. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogiro, som uppgår till 52 893 tkr. Prognosen för de regelbundna gåvorna är på 69 855 tkr, vilket är 1 191 tkr över budget och 7 060 tkr högre än utfallet förra året, vilket motsvarar en ökning med närmare 11%. Uppgraderingen via TF har visat sig ha svårt att nå budget och anledningen är avsaknaden av telefonnummer till våra medlemmar och givare. Vi har dock skiftat till att i högre utsträckning nummersätta med mobilnummer. Området prognostiseras till 703 tkr under budget.

Helårsprognosen för hela intäktsgruppen är 77 959 tkr, 191 tkr under budget. Utfallet förra året var 72 128 tkr.

Övrig fundraising

Intäkterna från övrig fundraising till och med september uppgår till 15 652 tkr, 56% av prognos. Humanfonden, som budgeteras lågt, beräknas komma att överstiga budget med 1 415 tkr. Prognosen för testamenten hamnar på 2 370 tkr, vilket är 1 049 tkr över budget.

Helårsprognosen hamnar på 27 738 tkr, 1 316 tkr över budget. Föregående år var utfallet 26 571 tkr.

Försäljning

Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken, Kortkampanjen och prenumerationer på Amnesty Press.

Prognosen för helåret landar på 514 tkr, vilket är enligt budget.

Övriga intäkter

Räntor prognostiseras till 500 tkr. Intäkter från Amnestyakademin prognostiseras till 100 tkr.

Amnestyfondens andel av intäkterna är en avgående post från intäkterna i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 8 892 tkr, jämfört med 8 822 tkr föregående år.

Kostnader

(Bilaga 3)

Kostnaderna indelas i huvudgrupperna arbetet för mänskliga rättigheter, fundraising, gemensamma kostnader och transaktioner inom rörelsen. Totala kostnader till och med september är 66 732 tkr, 69% av prognos. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom området.

Prognosen för helåret är 96 119 tkr, 5 046 tkr under budget. Föregående år var totala kostnader 92 785 tkr, inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen. Inga pengar avseende specialprojektet redovisades för 2012.

Arbetet för mänskliga rättigheter

Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i prioriterat MR-arbete (critical pathways), ej prioriterat MR-arbete(non critical pathways), utvecklingskostnader (operational enabler expense) och stöd till MR-arbetet (human rights support). Utfallet till och med september för hela arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till 17 407 tkr, 68% av prognos.

Helårsprognosen för arbetet för mänskliga rättigheter är 25 438 tkr, 2 016 tkr under budget. Förra året var helårsutfallet 23 997 tkr.

Prognos för resursfördelning inom arbetet för mänskliga rättigheter

För det prioriterade MR-arbetet hamnar prognosen på 7 868 tkr, vilket är 340 tkr under budget. Föregående år var kostnaderna 6 043 tkr.

Till det ej prioriterade MR-arbetet hör främst utbildning inom mänskliga rättigheter.Utfallet t o m september är 2 235 tkr, prognosen för helåret är 3 045 tkr, 573 tkr under budget. Det är framför allt personalförändringar på Amnestyakademin som påverkar prognosen. Utfallet 2012 var 2 840 tkr.

För utvecklingskostnader inom MR-arbetet är utfallet 1 204 tkr. Prognosen landar på 1 922 tkr, vilket är 172 tkr över budget. Den största posten är One Digital Amnesty.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter. Utfallet till och med september uppgår till 8 904 tkr. Helårsprognosen är 12 783 tkr, vilket är 1 275 tkr under budget. Den absolut största budgetposten är stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) som har en budget på 5 061 tkr. Prognosen visar dock 4 440 tkr beroende på att flera stora kostnader har placerats direkt på respektive kampanj. Förra året var helårsutfallet för området 13 992 tkr.

Fundraising

Totala kostnader för fundraising till och med september är 12 842 tkr, 70% av prognos. Prognosen för helåret är 18 332 tkr, 2 498 tkr under budget. Förra året var kostnaderna för fundraising 18 102 tkr.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.

Fundraisingkostnaderna följer samma indelning som motsvarande intäkter.

Kostnaderna för kall rekrytering är 8 011 tkr, 75% av prognos. Prognosen för helåret är 11 796 tkr, vilket är 1 126 tkr under budget. Rekrytering via F2F har gått bra, men man har under senare delen av året haft svårt att rekrytera värvare. Projektet med rekrytering via D2D ställdes in i år. Prognosen för kall rekrytering via TF ligger lägre än budget och resurserna är omfördelade till varm rekrytering.

Varm rekrytering har till och med september ett utfall på 888 tkr, 73% av prognos. Prognosen för helåret är 1 223 tkr, 434 tkr över budget. Ytterligare resurser har tilldelats rekrytering via TF som har gått mycket bra. Utfallet för föregående år var 3 302 tkr och de höga kostnaderna berodde på stora satsningar på TF samt att kostnaderna för sms-gåvor då räknades hit.

Det pågående givandethar hittills kostat 2 141 tkr, 68% av prognos. Prognosen för helåret uppgår till 3 134 tkr, 725 tkr under budget.

Utfallet för övrig fundraising är 537 tkr, 54% av budget. Prognosen för helåret är 997 tkr, 184 tkr under budget. Utfallet för föregående år var 534 tkr. Anledningen till att kostnaderna är högre i år beror främst på projekttjänsten inom stora gåvor som tillsattes under senare delen av förra året.

Stöd till fundraising uppgår till 2 449 tkr, 66% av prognos. Prognosen är 3 691 tkr, 812 tkr under budget. Välkomstaktiviter har varit för högt budgeterade och kostnader för annonsering har i stället placerats på respektive kampanj.

Kostnaderna för försäljning beräknas hamna på 318 tkr, något under budget.

Gemensamma kostnader

Till gemensamma kostnader räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar). Totala utfallet för gemensamma kostnader till och med september uppgår till 12 393 tkr, 79% av budget. Helårsprognosen är satt till 15 621 tkr, 759 tkr under budget. Det beror främst på den uteblivna investeringen och därmed avskrivningen av CRM-system. Föregående år var helårsutfallet 15 372 tkr.

Internationella rörelsen

Utfallet är 24 090 tkr, 66% av prognos. Förutom det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet (IS) så har ett frivilligt bidrag på 9 000 tkr skickats till den internationella rörelsen. Utöver det finns ytterligare ett extra frivilligt bidrag på 4 156 tkr som en disponibel budgetdel för beslut i december. I samband med att IS under hösten redovisat specialprojektet Kvinnors liv – kvinnors hälsa kommer 3 748 tkr kostnadsföras. Bidraget till ERS är 795 tkr. Prognosen för helåret är 36 728 tkr. Föregående år var utfallet 35 314 tkr. I jämförelsen mot utfallet för föregående år ingår inga medel avseende specialprojektet beviljade av Postkodlotteriet.

Eget kapital/reserver

I oktober 2013 antogs en ny reservpolicy som i allt väsentligt baseras på de riktlinjer som antagits av Amnesty Internationals internationella styrelse IEC: Global Reserves Guidelines.Enligt reservpolicyn ska en beräkning av sektionens reservkrav utföras i samband med budgetarbetet och presenteras för styrelsen tillsammans med budgeten. Reservnivån ska ha både ett lägsta och ett högsta tak och en marginal på 20% är ett riktmärke.Reserverna ska motsvara 3-5 månaders verksamhetskostnader (inklusive obligatoriska bidrag till internationella rörelsen) och nivån ska anpassas till vilka framtida åtaganden som finns samt andra faktorer som kan påverka behovet. Som en del i den samlade bedömningen ska den årliga analysen av intäkter ingå.

Beräkningen av den utgående reserven i budget 2013 gjordes enligt den gamla reservpolicyn och reservkravet beräknades då till 21 mkr vilket motsvarade 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Om hela det prognostiserade överskottet läggs till reserverna så blir den utgående reserven 33,7 mkr, vilket motsvarar 5 månaders verksamhetskostnader. Delar av det överskottet måste skickas till den internationella rörelsen för att ändamålssiffrorna enligt Svensk Insamlingskontrolls nyckeltalsberäkning ska uppnås och då minskar den utgående reserven med motsvarande belopp.

Svensk Insamlingskontroll

Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.

Prognosen för nyckeltalen 2013 visar på att nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse preliminärt hamnar strax över 74% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 19%. Eftersom prognosen innehåller ett överskott så summerar det inte till 100%.

Bilagor:

1. Resultatrapport september 2013, sammanfattning

2. Resultatrapport september 2013, intäkter

3. Resultatrapport september 2013, kostnader

Resultatrapport 2013-09, sammanfattning      Bilaga 1
INTÄKTERAck utfall 2013-09Prognos helår 2013 (Q3)Budget 2013 helårPrognos i % av budgetUtfall 2012 helår
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT2 197 6013 983 5004 186 00095%3 317 844
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT234 345425 000278 000153%762 525
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING58 523 18077 959 00078 150 000100%72 127 947
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING15 652 42727 737 96826 421 000105%26 570 790
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE385 670514 000516 000100%428 590
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME172 560600 000505 000119%654 708