- Skriv ut
- Uppdaterad 29 Nov 2013
Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2013 Underlag till styrelsemöte 7-8 december 2013
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 29 november 2013
Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2013
(3 bilagor)
Inledning
Ekonomiska kvartalsrapporter tas fram fyra gånger per år och bygger på det ackumulerade utfallet per 31/3, 30/6, 30/9 och 31/12. Till den andra och den tredje kvartalsrapporten bifogas en prognos för helårsutfallet. Prognosen tas fram i samarbete med de anställda på sekretariatet som har budgetansvar.
Rapporterna finns tillgängliga för alla medlemmar på www.amnesty.se/internt.
De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 101 165 tkr. På kostnadssidan är den beslutade budgetramen 97 009 tkr och därutöver finns en disponibel budgetdel om 4 156 tkr för beslut i december, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 101 165 tkr.
Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport som beskriver hur utfallet förhåller sig till budget respektive helårsprognos.
Sammanfattning
(Bilaga 1)
Intäkterna till och med september månad uppgår till 70 685 tkr vilket är 69% av helårsprognos. Prognosen hamnar på 102 327 tkr, vilket är 1 162 tkr över budget. En högre prognos än budget visar främst Humanfonden och testamenten.
Kostnaderna till och med september månad uppgår till 66 732 tkr, 69% av helårsprognos. Prognosen hamnar på 96 119 tkr, 5 046 tkr under budget. Arbetet för mänskliga rättigheter går 2 mkr under budget, fundraising 2,5 mkr under budget och stöd till organisationen 760 tkr under budget.
Prognostiserat resultat är 6 208 tkr.
| Ack utfall t o m september | Budget helår 2013 | Utfall i % av budget | Prognos 2013 | Prognos i % av budget | Utfall 2012 |
INTÄKTER | 70 685 tkr | 101 165 tkr | 70% | 102 327 tkr | 101% | 95 040 tkr |
KOSTNADER | 66 732 tkr | 101 165 tkr | 66% | 96 119 tkr | 95% | 92 793 tkr |
RESULTAT | 3 953 tkr | 0 |
| 6 208 tkr |
| 2 247 tkr |
Periodens intäkter och en jämförelse mot helårsprognos
(Bilaga 2)
Helårsprognosen för intäkterna hamnar på 102 327 tkr, vilket är 1 162 tkr över budget. Prognosen för antal medlemmar vid årets slut är beroende av hur rekryteringen av nya medlemmar har gått under året samt på avhoppsfrekvensen. Prognosen visar på närmare 101 000 medlemmar 31/12-2013.
Intäkterna är uppdelade på olika intäktsgrupper; kall respektive varm rekrytering, pågående givande, övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Till rekrytering räknas intäkterna från värvningsåret, följande år räknas de till det pågående givandet. Intäktsgrupperna motsvaras av samma indelning av fundraisingkostnader, vilket underlättar jämförelser och nyckeltalsberäkningar.
Nedan kommenteras alla intäktsgrupper.
Kall rekrytering
Utfallet till och med september för den kalla rekryteringen är 2 198 tkr, vilket är 55% av prognos. Den kalla rekryteringen sker till stor del under sommaren via F2F, vilket ger ett sent utfall. Hittills har värvningen via F2F gått bra men projektet med värvning via door-to-door (D2D) har ställts in denna sommar. Kall rekrytering via telefundraising har gett sämre resultat än budgeterat, främst då inhämtning av bra fasta telefonnummer försvårats.
Helårsprognosen för den kalla rekryteringen är 3 984 tkr, vilket är 202 tkr under budget. Utfallet för 2012 var 3 318 tkr.
Varm rekrytering
Intäkterna från varm rekrytering uppgår till 234 tkr, 55% av prognos. Rekryteringen via telefundraising går mycket bra och beräknas överstiga budget. Anledningen är att medgivanden vid rekrytering via telefundraising (TF) har börjat spelas in i stället för att skickas med post, vilket ger en bättre svarsfrekvens.
Prognosen för helåret är 425 tkr, 147 tkr över budget. Föregående år var utfallet 763 tkr. Anledningen till att utfallet var högre då är främst att SMS-intäkter då ingick i intäktsgruppen.
Pågående givande
För intäktsgruppen är intäkterna 58 523 tkr, vilket är 75% av prognos. De största intäkterna kommer från regelbundna gåvor, främst via autogiro, som uppgår till 52 893 tkr. Prognosen för de regelbundna gåvorna är på 69 855 tkr, vilket är 1 191 tkr över budget och 7 060 tkr högre än utfallet förra året, vilket motsvarar en ökning med närmare 11%. Uppgraderingen via TF har visat sig ha svårt att nå budget och anledningen är avsaknaden av telefonnummer till våra medlemmar och givare. Vi har dock skiftat till att i högre utsträckning nummersätta med mobilnummer. Området prognostiseras till 703 tkr under budget.
Helårsprognosen för hela intäktsgruppen är 77 959 tkr, 191 tkr under budget. Utfallet förra året var 72 128 tkr.
Övrig fundraising
Intäkterna från övrig fundraising till och med september uppgår till 15 652 tkr, 56% av prognos. Humanfonden, som budgeteras lågt, beräknas komma att överstiga budget med 1 415 tkr. Prognosen för testamenten hamnar på 2 370 tkr, vilket är 1 049 tkr över budget.
Helårsprognosen hamnar på 27 738 tkr, 1 316 tkr över budget. Föregående år var utfallet 26 571 tkr.
Försäljning
Till försäljning räknas intäkter från Amnestybutiken, Kortkampanjen och prenumerationer på Amnesty Press.
Prognosen för helåret landar på 514 tkr, vilket är enligt budget.
Övriga intäkter
Räntor prognostiseras till 500 tkr. Intäkter från Amnestyakademin prognostiseras till 100 tkr.
Amnestyfondens andel av intäkterna är en avgående post från intäkterna i enlighet med avtalet om gemensam insamling. Prognosen för Amnestyfondens andel uppgår till 8 892 tkr, jämfört med 8 822 tkr föregående år.
Kostnader
(Bilaga 3)
Kostnaderna indelas i huvudgrupperna arbetet för mänskliga rättigheter, fundraising, gemensamma kostnader och transaktioner inom rörelsen. Totala kostnader till och med september är 66 732 tkr, 69% av prognos. I kostnaderna ingår även personalkostnader för de personer som arbetar inom området.
Prognosen för helåret är 96 119 tkr, 5 046 tkr under budget. Föregående år var totala kostnader 92 785 tkr, inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen. Inga pengar avseende specialprojektet redovisades för 2012.
Arbetet för mänskliga rättigheter
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i prioriterat MR-arbete (critical pathways), ej prioriterat MR-arbete(non critical pathways), utvecklingskostnader (operational enabler expense) och stöd till MR-arbetet (human rights support). Utfallet till och med september för hela arbetet för mänskliga rättigheter uppgår till 17 407 tkr, 68% av prognos.
Helårsprognosen för arbetet för mänskliga rättigheter är 25 438 tkr, 2 016 tkr under budget. Förra året var helårsutfallet 23 997 tkr.
Prognos för resursfördelning inom arbetet för mänskliga rättigheter
För det prioriterade MR-arbetet hamnar prognosen på 7 868 tkr, vilket är 340 tkr under budget. Föregående år var kostnaderna 6 043 tkr.
Till det ej prioriterade MR-arbetet hör främst utbildning inom mänskliga rättigheter.Utfallet t o m september är 2 235 tkr, prognosen för helåret är 3 045 tkr, 573 tkr under budget. Det är framför allt personalförändringar på Amnestyakademin som påverkar prognosen. Utfallet 2012 var 2 840 tkr.
För utvecklingskostnader inom MR-arbetet är utfallet 1 204 tkr. Prognosen landar på 1 922 tkr, vilket är 172 tkr över budget. Den största posten är One Digital Amnesty.
Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter är det största arbetsområdet inom arbetet för mänskliga rättigheter. Utfallet till och med september uppgår till 8 904 tkr. Helårsprognosen är 12 783 tkr, vilket är 1 275 tkr under budget. Den absolut största budgetposten är stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) som har en budget på 5 061 tkr. Prognosen visar dock 4 440 tkr beroende på att flera stora kostnader har placerats direkt på respektive kampanj. Förra året var helårsutfallet för området 13 992 tkr.
Fundraising
Totala kostnader för fundraising till och med september är 12 842 tkr, 70% av prognos. Prognosen för helåret är 18 332 tkr, 2 498 tkr under budget. Förra året var kostnaderna för fundraising 18 102 tkr.
De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.
Fundraisingkostnaderna följer samma indelning som motsvarande intäkter.
Kostnaderna för kall rekrytering är 8 011 tkr, 75% av prognos. Prognosen för helåret är 11 796 tkr, vilket är 1 126 tkr under budget. Rekrytering via F2F har gått bra, men man har under senare delen av året haft svårt att rekrytera värvare. Projektet med rekrytering via D2D ställdes in i år. Prognosen för kall rekrytering via TF ligger lägre än budget och resurserna är omfördelade till varm rekrytering.
Varm rekrytering har till och med september ett utfall på 888 tkr, 73% av prognos. Prognosen för helåret är 1 223 tkr, 434 tkr över budget. Ytterligare resurser har tilldelats rekrytering via TF som har gått mycket bra. Utfallet för föregående år var 3 302 tkr och de höga kostnaderna berodde på stora satsningar på TF samt att kostnaderna för sms-gåvor då räknades hit.
Det pågående givandethar hittills kostat 2 141 tkr, 68% av prognos. Prognosen för helåret uppgår till 3 134 tkr, 725 tkr under budget.
Utfallet för övrig fundraising är 537 tkr, 54% av budget. Prognosen för helåret är 997 tkr, 184 tkr under budget. Utfallet för föregående år var 534 tkr. Anledningen till att kostnaderna är högre i år beror främst på projekttjänsten inom stora gåvor som tillsattes under senare delen av förra året.
Stöd till fundraising uppgår till 2 449 tkr, 66% av prognos. Prognosen är 3 691 tkr, 812 tkr under budget. Välkomstaktiviter har varit för högt budgeterade och kostnader för annonsering har i stället placerats på respektive kampanj.
Kostnaderna för försäljning beräknas hamna på 318 tkr, något under budget.
Gemensamma kostnader
Till gemensamma kostnader räknas organisationsstöd (sekretariatskostnader), styrning (styrelsen) och övriga kostnader (främst avskrivningar). Totala utfallet för gemensamma kostnader till och med september uppgår till 12 393 tkr, 79% av budget. Helårsprognosen är satt till 15 621 tkr, 759 tkr under budget. Det beror främst på den uteblivna investeringen och därmed avskrivningen av CRM-system. Föregående år var helårsutfallet 15 372 tkr.
Internationella rörelsen
Utfallet är 24 090 tkr, 66% av prognos. Förutom det obligatoriska bidraget till Internationella sekretariatet (IS) så har ett frivilligt bidrag på 9 000 tkr skickats till den internationella rörelsen. Utöver det finns ytterligare ett extra frivilligt bidrag på 4 156 tkr som en disponibel budgetdel för beslut i december. I samband med att IS under hösten redovisat specialprojektet Kvinnors liv – kvinnors hälsa kommer 3 748 tkr kostnadsföras. Bidraget till ERS är 795 tkr. Prognosen för helåret är 36 728 tkr. Föregående år var utfallet 35 314 tkr. I jämförelsen mot utfallet för föregående år ingår inga medel avseende specialprojektet beviljade av Postkodlotteriet.
Eget kapital/reserver
I oktober 2013 antogs en ny reservpolicy som i allt väsentligt baseras på de riktlinjer som antagits av Amnesty Internationals internationella styrelse IEC: Global Reserves Guidelines.Enligt reservpolicyn ska en beräkning av sektionens reservkrav utföras i samband med budgetarbetet och presenteras för styrelsen tillsammans med budgeten. Reservnivån ska ha både ett lägsta och ett högsta tak och en marginal på 20% är ett riktmärke.Reserverna ska motsvara 3-5 månaders verksamhetskostnader (inklusive obligatoriska bidrag till internationella rörelsen) och nivån ska anpassas till vilka framtida åtaganden som finns samt andra faktorer som kan påverka behovet. Som en del i den samlade bedömningen ska den årliga analysen av intäkter ingå.
Beräkningen av den utgående reserven i budget 2013 gjordes enligt den gamla reservpolicyn och reservkravet beräknades då till 21 mkr vilket motsvarade 75% av budgeterade personalkostnader och 25% av budgeterade sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Om hela det prognostiserade överskottet läggs till reserverna så blir den utgående reserven 33,7 mkr, vilket motsvarar 5 månaders verksamhetskostnader. Delar av det överskottet måste skickas till den internationella rörelsen för att ändamålssiffrorna enligt Svensk Insamlingskontrolls nyckeltalsberäkning ska uppnås och då minskar den utgående reserven med motsvarande belopp.
Svensk Insamlingskontroll
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
Prognosen för nyckeltalen 2013 visar på att nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse preliminärt hamnar strax över 74% och nyckeltalet för insamling och administration strax under 19%. Eftersom prognosen innehåller ett överskott så summerar det inte till 100%.
Bilagor:
Resultatrapport september 2013, sammanfattning
Resultatrapport september 2013, intäkter
Resultatrapport september 2013, kostnader
Resultatrapport 2013-09, sammanfattning | Bilaga 1 | ||||||
INTÄKTER | Ack utfall 2013-09 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Prognos i % av budget | Utfall 2012 helår | ||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | 2 197 601 | 3 983 500 | 4 186 000 | 95% | 3 317 844 | ||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | 234 345 | 425 000 | 278 000 | 153% | 762 525 | ||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | 58 523 180 | 77 959 000 | 78 150 000 | 100% | 72 127 947 | ||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | 15 652 427 | 27 737 968 | 26 421 000 | 105% | 26 570 790 | ||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | 385 670 | 514 000 | 516 000 | 100% | 428 590 | ||
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME | 172 560 | 600 000 | 505 000 | 119% | 654 708 | ||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | -6 481 047 | -8 892 468 | -8 891 000 | 100% | -8 822 269 | ||
Totala intäkter | 70 684 736 | 102 327 000 | 101 165 000 | 101% | 95 040 134 | ||
KOSTNADER | Ack utfall 2013-09 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Prognos i % av budget | Utfall 2012 helår | ||
Arbetet för mänskliga rättigheter/Human rights work | -17 406 818 | -25 437 500 | -27 453 000 | 93% | -23 997 476 | ||
PRIORITERAT MR-ARBETE/CRITICAL PATHWAYS | -5 062 775 | -7 686 500 | -8 026 000 | 96% | -6 043 341 | ||
EJ PRIORITERAT MR-ARBETE/NON CRITICAL PATHWAYS | -2 235 488 | -3 045 500 | -3 618 000 | 84% | -2 840 301 | ||
UTVECKLINGSKOSTNADER/OPERATIONAL ENABLER EXPENSE | -1 204 145 | -1 922 500 | -1 751 000 | 110% | -1 121 360 | ||
STÖD TILL MR-ARBETET/HUMAN RIGHTS SUPPORT | -8 904 410 | -12 783 000 | -14 058 000 | 91% | -13 992 475 | ||
Fundraising, försäljning/Fundraising, Merchandise | -12 842 107 | -18 332 000 | -20 830 000 | 88% | -18 101 961 | ||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | -8 010 598 | -10 745 000 | -11 870 733 | 91% | -9 040 524 | ||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | -888 279 | -1 223 000 | -789 099 | 155% | -3 301 590 | ||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | -2 140 549 | -3 134 000 | -3 859 434 | 81% | -3 202 491 | ||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | -537 210 | -997 000 | -1 181 018 | 84% | -534 394 | ||
STÖD TILL FUNDRAISING/FUNDRAISING SUPPORT | -2 449 231 | -3 691 000 | -4 502 716 | 82% | -3 486 159 | ||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | -126 319 | -318 000 | -377 000 | 84% | -280 490 | ||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | 1 310 079 | 1 776 000 | 1 750 000 | 101% | 1 743 688 | ||
Stöd till organisationen/Organisational support | -12 392 718 | -15 621 000 | -16 380 000 | 95% | -15 380 423 | ||
ORGANISATIONSSTÖD/ORGANISATIONAL SUPPORT | -10 139 944 | -13 036 500 | -12 974 000 | 100% | -13 158 125 | ||
STYRNING/GOVERNANCE | -1 727 774 | -2 079 500 | -2 306 000 | 90% | -1 595 104 | ||
ÖVRIGA KOSTNADER/OTHER GENERAL EXPENSE | -525 000 | -505 000 | -1 100 000 | 46% | -627 194 | ||
Internationella rörelsen/Intercompany transactions | -24 090 052 | -36 728 500 | -36 502 000 | 101% | -35 313 565 | ||
INTERNATIONELLA SEKRETARIATET/INTERNATIONAL SECRETARIAT | -23 295 717 | -35 934 000 | -35 690 000 | 101% | -34 561 489 | ||
EU-KONTORET/EUROPEAN ASSOCIATION OFFICE | -794 335 | -794 500 | -812 000 | 98% | -752 076 | ||
Totala kostnader | -66 731 695 | -96 119 000 | -101 165 000 | 95% | -92 793 425 | ||
RESULTAT | 3 953 041 | 6 208 000 | 0 | 2 246 709 |
Resultatrapport 2013-09, intäkter | Bilaga 2 | ||||||
Ack utfall 2013-09 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Utfall i % av prognos | Utfall 2012 helår | |||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | 2 197 601 | 3 983 500 | 4 186 000 | 55% | 3 317 844 | ||
1214 Cold recruitment: direct dialogue/F2F | 1 593 355 | 2 915 000 | 2 801 000 | 55% | 2 519 048 | ||
1216 Cold recruitment: door to door | 0 | 0 | 184 000 | #DIV/0! | 140 245 | ||
1226 Cold recruitment: web | 330 581 | 637 000 | 662 000 | 52% | 584 218 | ||
1230 Cold recruitment: telemarketing | 222 660 | 367 500 | 464 000 | 61% | 17 575 | ||
1238 Cold recruitment: other | 51 005 | 64 000 | 75 000 | 80% | 56 758 | ||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | 234 345 | 425 000 | 278 000 | 55% | 762 525 | ||
1312 Warm recruitment: direct mailings | 22 540 | 35 000 | 91 000 | 64% | 95 970 | ||
1330 Warm recruitment: telemarketing | 211 805 | 390 000 | 187 000 | 54% | 666 555 | ||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | 58 523 180 | 77 959 000 | 78 150 000 | 75% | 72 127 947 | ||
1422 Recurring payments - prompted: mailings | 3 245 158 | 3 971 000 | 4 333 000 | 82% | 4 488 336 | ||
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing | 76 245 | 112 000 | 188 000 | 68% | 79 605 | ||
1428 Recurring payments - prompted: other channels | 194 290 | 304 500 | 376 000 | 64% | 6 335 | ||
1429 Recurring payments - unprompted | 52 892 521 | 69 855 000 | 68 664 000 | 76% | 62 794 586 | ||
1436 Upgrade: telemarketing | 1 313 551 | 2 530 000 | 3 233 000 | 52% | 3 573 503 | ||
1438 Upgrade: all other channels | 50 416 | 83 500 | 82 000 | 60% | 118 206 | ||
1444 Reactivation: web | 41 330 | 81 000 | 124 000 | 51% | 56 490 | ||
1446 Reactivation: telemarketing | 211 720 | 325 500 | 122 000 | 65% | 147 990 | ||
1448 Reactivation: all other channels | 76 265 | 124 500 | 203 000 | 61% | 187 229 | ||
1452 Other non-recurring donations: prompted | 184 427 | 265 500 | 290 000 | 69% | 214 343 | ||
1454 Other non-recurring donations: unprompted | 237 257 | 306 500 | 535 000 | 77% | 461 324 | ||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | 15 652 427 | 27 737 968 | 26 421 000 | 56% | 26 570 790 | ||
1512 Legacies and bequests | 198 499 | 2 370 000 | 1 321 000 | 8% | 4 262 818 | ||
1514 Trusts and foundations | 13 087 851 | 17 133 468 | 17 320 000 | 76% | 13 000 000 | ||
1516 Major donor | 93 111 | 172 000 | 450 000 | 54% | 701 297 | ||
1518 Institutions | 217 312 | 283 500 | 180 000 | 77% | 175 128 | ||
1526 Corporations | 1 027 341 | 1 080 000 | 1 440 000 | 95% | 249 693 | ||
1530 Other corporations | 38 920 | 73 500 | 240 000 | 53% | 268 368 | ||
1532 Investment funds | 189 289 | 4 405 500 | 2 940 000 | 4% | 5 047 012 | ||
1534 Other non-recurring donations from individuals | 570 901 | 720 000 | 960 000 | 79% | 727 481 | ||
1540 Groups | 229 203 | 1 500 000 | 1 570 000 | 15% | 2 138 993 | ||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | 385 670 | 514 000 | 516 000 | 75% | 428 590 | ||
1712 On-line merchandise catalogue | 77 925 | 176 000 | 256 000 | 44% | 215 652 | ||
1718 Books and other publications | 307 745 | 338 000 | 260 000 | 91% | 212 938 | ||
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME | 172 560 | 600 000 | 505 000 | 29% | 654 708 | ||
1812 Other income | 172 560 | 100 000 | 130 000 | 173% | 154 284 | ||
1813 Interest income | 0 | 500 000 | 375 000 | 0% | 500 424 | ||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | -6 481 047 | -8 892 468 | -8 891 000 | 73% | -8 822 269 | ||
8426 Swedish Relief Fund | -6 481 047 | -8 892 468 | -8 891 000 | 73% | -8 822 269 | ||
Totala intäkter | 70 684 736 | 102 327 000 | 101 165 000 | 69% | 95 040 134 |
Resultatrapport 2013-09, kostnader | Bilaga 3 | ||||||
Ack utfall 2013-09 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Utfall i % av prognos | Utfall 2012 helår | |||
Arbetet för mänskliga rättigheter/Human rights work | -17 406 818 | -25 437 500 | -27 453 000 | 68% | -23 997 476 | ||
PRIORITERAT MR-ARBETE/CRITICAL PATHWAYS | -5 062 775 | -7 686 500 | -8 026 000 | 66% | -6 043 341 | ||
2280 - Total Maternal Health Expense | -969 965 | -1 211 500 | -1 506 000 | 80% | -1 270 375 | ||
2380 - Total Corporate Accountability Expense | -313 471 | -457 000 | -557 000 | 69% | -1 303 459 | ||
2530 - Total Forced Evictions Expense | -185 393 | -241 000 | -336 000 | 77% | -1 250 | ||
3120 - Total Security With Human Rights Expense | -91 314 | -129 000 | -109 000 | 71% | -87 941 | ||
3160 - Total Abuses in the Justice System Expense | -37 777 | -55 000 | -31 000 | 69% | 0 | ||
3230 - Total Crisis and transition in MENA Expense | -1 008 465 | -1 343 000 | -1 458 000 | 75% | -842 783 | ||
3280 - Total Other International Justice Expense | -31 244 | -60 000 | -74 000 | 52% | -18 367 | ||
3330 - Total Arms Trade Treaty Expense | -92 011 | -112 000 | -147 000 | 82% | 0 | ||
3380 - Total Other Controlling Arms and Security Trade Exp. | -467 | 0 | 0 | -116650% | 0 | ||
3420 - Total Abolish the Death Penalty Expense | -113 460 | -171 000 | -111 000 | 66% | -73 979 | ||
3580 - Total Defending People on the Move Expense | -1 260 916 | -1 690 000 | -1 739 000 | 75% | -1 694 794 | ||
3720 - Total Promoting Freedom of Expression Expense | -131 023 | -177 000 | -177 000 | 74% | -747 850 | ||
3730 - Total Individuals at risk | -810 562 | -2 020 000 | -1 771 000 | 40% | 0 | ||
3780 - Total Ending Discrimination and Persecution Expense | -16 706 | -20 000 | -10 000 | 84% | -2 543 | ||
EJ PRIORITERAT MR-ARBETE/NON CRITICAL PATHWAYS | -2 235 488 | -3 045 500 | -3 618 000 | 73% | -2 840 301 | ||
4310 - Total Gender related projects Expense | -112 930 | -130 500 | -137 500 | 87% | -22 230 | ||
4350 - Total Crisis response Expense | -29 728 | -70 000 | -102 000 | 42% | -3 125 | ||
4710 - Human Rights Education | -2 092 831 | -2 845 000 | -3 378 500 | 74% | -2 814 946 | ||
UTVECKLINGSKOSTNADER/OPERATIONAL ENABLER EXPENSE | -1 204 145 | -1 922 500 | -1 751 000 | 63% | -1 121 360 | ||
6221 - One Digital Amnesty | -619 037 | -890 000 | -1 018 000 | 70% | -899 040 | ||
6241 - Strategy | -64 320 | -90 000 | -99 000 | 71% | -51 927 | ||
6242 - Learning | -26 677 | -74 000 | -57 000 | 36% | -35 882 | ||
6243 - Impact | -25 819 | -34 000 | -37 000 | 76% | -30 732 | ||
6244 - Planning | -330 287 | -628 000 | -235 000 | 53% | -66 562 | ||
6261 - Monitoring | -2 108 | -2 500 | -40 000 | 84% | -857 | ||
6511 - One Financial Amnesty Expense | -135 896 | -204 000 | -265 000 | 67% | -36 361 | ||
STÖD TILL MR-ARBETET/HUMAN RIGHTS SUPPORT | -8 904 410 | -12 783 000 | -14 058 000 | 70% | -13 992 475 | ||
Fundraising, försäljning/Fundraising, Merchandise | -12 842 107 | -18 332 000 | -20 830 000 | 70% | -18 101 961 | ||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | -8 010 598 | -10 745 000 | -11 870 733 | 75% | -9 040 524 | ||
1214 Cold recruitment: direct dialogue/F2F | -5 757 082 | -7 400 000 | -7 239 733 | 78% | -7 169 883 | ||
1216 Cold recruitment: door to door | -74 349 | -92 000 | -720 000 | 81% | -424 831 | ||
1226 Cold recruitment: web | -185 862 | -400 000 | -692 000 | 46% | -279 904 | ||
1230 Cold recruitment: telemarketing | -1 969 304 | -2 779 000 | -3 079 000 | 71% | -692 552 | ||
1232 Cold recruitment: smartphone apps | 0 | -50 000 | -100 000 | 0% | -470 744 | ||
1238 Cold recruitment: other | -24 000 | -24 000 | -40 000 | 100% | -2 610 | ||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | -888 279 | -1 223 000 | -789 099 | 73% | -3 301 590 | ||
1312 Warm recruitment: direct mailings | -77 991 | -96 000 | -163 000 | 81% | -89 447 | ||
1326 Warm recruitment: web | -11 177 | -47 000 | -47 000 | 24% | -39 965 | ||
1330 Warm recruitment: telemarketing | -799 111 | -1 080 000 | -579 099 | 74% | -3 172 178 | ||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | -2 140 549 | -3 134 000 | -3 859 434 | 68% | -3 202 491 | ||
1422 Recurring payments - prompted: mailings | -752 109 | -1 050 000 | -1 277 000 | 72% | -1 048 189 | ||
1424 Recurring payments - prompted: web | -4 248 | -5 000 | 0 | 85% | -26 752 | ||
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing | -82 041 | -120 000 | -331 000 | 68% | -84 238 | ||
1428 Recurring payments - prompted: other channels | -165 001 | -285 000 | -553 000 | 58% | 0 | ||
1429 Recurring payments - unprompted | -38 859 | -58 000 | -57 000 | 67% | 0 | ||
1436 Upgrade: telemarketing | -901 380 | -1 331 000 | -1 331 434 | 68% | -1 709 912 | ||
1446 Reactivation: telemarketing | -186 213 | -270 000 | -257 000 | 69% | -309 702 | ||
1454 Other non-recurring donations: unprompted | -10 698 | -15 000 | -53 000 | 71% | -23 697 | ||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | -537 210 | -997 000 | -1 181 018 | 54% | -534 394 | ||
1512 Legacies and bequests | -168 156 | -346 000 | -349 018 | 49% | -124 516 | ||
1514 Trusts and foundations | -214 069 | -349 500 | -403 000 | 61% | -273 427 | ||
1516 Major donor | -98 468 | -203 000 | -255 000 | 49% | -44 835 | ||
1518 Institutions | -5 000 | -10 000 | 0% | 0 | |||
1526 Corporations | -38 019 | -56 500 | -102 000 | 67% | -57 397 | ||
1530 Other corporations | -15 231 | -31 000 | -31 000 | 49% | 0 | ||
1532 Investment funds | 0 | 0 | -31 000 | #DIV/0! | -28 945 | ||
1534 Other non-recurring donations from individuals | -3 268 | -6 000 | 0 | 54% | -5 273 | ||
STÖD TILL FUNDRAISING/FUNDRAISING SUPPORT | -2 449 231 | -3 691 000 | -4 502 716 | 66% | -3 486 159 | ||
1612 Fundraising Management Team | -96 255 | -140 000 | -165 000 | 69% | -139 136 | ||
1614 Co-ordination and management | -506 796 | -635 000 | -657 716 | 80% | -555 260 | ||
1616 Market research | -144 867 | -145 000 | -129 000 | 100% | -10 375 | ||
1617 Data analysis | -10 375 | -11 000 | -90 000 | 94% | -195 759 | ||
1620 Brand | -226 897 | -371 000 | -664 000 | 61% | -322 581 | ||
1622 Skills share and benchmarking | -96 527 | -97 000 | -181 000 | 100% | -121 812 | ||
1624 Welcome activities | -148 917 | -382 000 | -558 000 | 39% | -503 632 | ||
1626 Supporter relations | -727 699 | -1 100 000 | -1 048 000 | 66% | -1 014 911 | ||
1628 Publications | -490 899 | -810 000 | -1 010 000 | 61% | -622 693 | ||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | -126 319 | -318 000 | -377 000 | 40% | -280 490 | ||
1712 On-line merchandise catalogue | -126 319 | -318 000 | -377 000 | 40% | -280 490 | ||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | 1 310 079 | 1 776 000 | 1 750 000 | 74% | 1 743 688 | ||
8426 Swedish Relief Fund | 1 310 079 | 1 776 000 | 1 750 000 | 74% | 1 743 688 | ||
Stöd till organisationen/Organisational support | -12 392 718 | -15 621 000 | -16 380 000 | 79% | -15 380 423 | ||
ORGANISATIONSSTÖD/ORGANISATIONAL SUPPORT | -10 139 944 | -13 036 500 | -12 974 000 | 78% | -13 158 125 | ||
7122 Co-ordination and management | -512 691 | -611 000 | -399 000 | 84% | -476 380 | ||
7124 Finance | -990 371 | -1 344 000 | -1 173 000 | 74% | -1 262 690 | ||
7132 CRM software | -325 616 | -416 000 | -567 000 | 78% | -1 230 595 | ||
7133 AI websites | -137 989 | -160 000 | -288 000 | 86% | -106 675 | ||
7134 Knowledge management | -196 216 | -306 000 | -450 000 | 64% | -39 119 | ||
7135 Organisational support software | -214 992 | -298 500 | -472 000 | 72% | -191 848 | ||
7138 Other information technology | -924 486 | -1 156 000 | -1 551 000 | 80% | -1 512 074 | ||
7142 Human resources | -1 651 576 | -1 960 000 | -1 738 000 | 84% | -1 686 644 | ||
7144 Facilities | -3 868 552 | -4 975 000 | -4 570 000 | 78% | -4 709 414 | ||
7152 Printing and publications | -270 042 | -355 000 | -350 000 | 76% | -20 500 | ||
7154 Legal | -227 | 0 | 0 | #DIV/0! | -316 490 | ||
7156 Regional office management | -338 563 | -483 000 | -417 000 | 70% | -645 192 | ||
7164 Executive Director | -690 345 | -945 000 | -946 000 | 73% | -930 212 | ||
7166 Directors' Forum | -16 322 | -25 000 | -30 000 | 65% | -15 906 | ||
7174 International Finance meeting | 0 | 0 | -23 000 | #DIV/0! | -3 421 | ||
7198 Other organisational support | -1 956 | -2 000 | 0 | 98% | -10 965 | ||
STYRNING/GOVERNANCE | -1 727 774 | -2 079 500 | -2 306 000 | 83% | -1 595 104 | ||
7212 Board of Directors or Trustees | -696 908 | -903 500 | -1 005 000 | 77% | -843 860 | ||
7213 Governance committees | -60 919 | -71 000 | -45 000 | 86% | -39 384 | ||
7214 Annual General Meeting | -834 551 | -768 500 | -841 000 | 109% | -615 912 | ||
7215 Annual reports | -23 930 | -24 000 | -15 000 | 100% | -53 886 | ||
7217 Chairs' Forum | -10 055 | -10 000 | -20 000 | 101% | -3 187 | ||
7218 International Council Meeting | -20 142 | -190 000 | -300 000 | 11% | 0 | ||
7220 Other international governance bodies | -8 519 | -9 500 | -40 000 | 90% | -6 324 | ||
7298 Other governance | -72 750 | -103 000 | -40 000 | 71% | -32 552 | ||
ÖVRIGA KOSTNADER/OTHER GENERAL EXPENSE | -525 000 | -505 000 | -1 100 000 | 104% | -627 194 | ||
7414 Depreciation and amortisation | -525 000 | -505 000 | -1 100 000 | 104% | -627 194 | ||
Internationella rörelsen/Intercompany transactions | -24 090 052 | -36 728 500 | -36 502 000 | 66% | -35 313 565 | ||
INTERNATIONELLA SEKRETARIATET/INTERNATIONAL SECRETARIAT | -23 295 717 | -35 934 000 | -35 690 000 | 65% | -34 561 489 | ||
8005 IS | -23 299 448 | -35 937 500 | -35 690 000 | 65% | -34 561 489 | ||
8280 Italy | 3 731 | 3 500 | 0 | 107% | 0 | ||
EU-KONTORET/EUROPEAN ASSOCIATION OFFICE | -794 335 | -794 500 | -812 000 | 100% | -752 076 | ||
8210 European Association Office | -794 335 | -794 500 | -812 000 | 100% | -752 076 | ||
Totala kostnader | -66 731 695 | -96 119 000 | -101 165 000 | 69% | -92 793 425 | ||
RESULTAT | 3 953 041 | 6 208 000 | 0 | 2 246 709 |