Intäktsprognos 2015-2019 Underlag till styrelsemöte 7-8 december 2013

Intäktsprognos 2015-2019
(1 bilaga)

Inledning
Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år ska biläggas budgeten.

Förutsättningar

Svenska sektionens fundraisingarbete utgår ifrån Amnesty Internationals globala strategier för tillväxt och fundraising och sektionens egen strategi för påverkan, kommunikation och tillväxt samt Svenska Amnesty 2016.

I Svenska Amnesty 2016 sattes målet för antalet medlemmar i sektionen till 100 000 och intäktsmålet till 100 miljoner kronor. Eftersom båda dessa mål beräknas uppnås 2013 har styrelsen satt som målsättning att sektionen vid utgången av 2015 ska 116 000 medlemmar och givare, varav 110 000 medlemmar. Intäkterna ska vid samma tidpunkt uppgå till 109 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt på 50% under perioden 2010-2015 att jämföra med de internationella målsättningarna om en tillväxt på 35%.

I verksamhetsplanen 2014-2015 har resultatmålet för fundraising 2014 formulerats som ”Vi ska vid slutet av 2014 ha 113 000 medlemmar/givare (genom att ha rekryterat 16 000 nya och begränsat avhoppen till 9 %). I varje enskild fundraisingkanal ska vi bevaka och uppfylla våra långsiktiga mål för ‘medelgåva’ och ‘Life Time Value’. Vidare ska vi underhålla en långsiktigt sund fördelning avseende olika intäktsslag (den så kallade fundraisingmixen). Den samlade intäkten 2014 ska uppgå till 106 mkr (inklusive pågående “PKL specialprojekt” och budgeterade “Övriga intäkter”).”

Tillväxt

Fundraisingavdelningen har tagit fram en intäktsprognos för åren 2015-2019. Prognosen har sin utgångspunkt i den föreslagna budgeten för 2014. Tillväxten för perioden är 24% och är försiktig i och med att globala mål och strategier inte är formulerade efter 2016. Däremot bygger de för första gången på ett försök att bedöma varje intäktsgrupp ur ett väntat utvecklings- och riskperspektiv, där en fördjupad analys görs inför nästa års riskanalys. Det finns vidare en diskrepans mellan prognos och målsättning avseende framförallt testamenten och stora gåvor. Prognosen är försiktig eftersom verksamheten är formulerad som ett utvecklingsprojekt till 2014, ambitionen är högre men beroende av nytt inriktningsbeslut detta år.

Nedan följer en kort kommentar till prognosen för varje intäktsområde:

Kall rekrytering

Prognosen för den kalla rekryteringen utgår ifrån en lite långsammare tillväxt med omkring 13 000 nya medlemmar/givare varje år. Skälet är att utvecklingen för kall rekrytering i traditionella kanaler, F2F/TF, är oviss, åtminstone bortom 2015. På telefon handlar det t ex om reglering av telemarketing mot mobiltelefoner, i gatuvärvning om att allt fler organisationer etablerar detta.

Varm rekryterinng

På varm rekrytering ligger vi kvar på samma nivå med ca 3 000 nya årligen. Vi har inlett tester av alternativ leadsgenerering i “nya” kontaktytor, t ex inom mobiliseringskampanjer och webb/sociala medier, men vet inte om de på sikt kompletterar eller i någon utsträckning ersätter etablerade arbetssätt.

Pågående givande

Störst tillväxt sker även i fortsättningen inom pågående givande. Vi investerar medvetet i att vårda befintliga medlemmar och givare. Med ökat antal i medlemsbasen och en kontinuerlig ambition att höja medelgåvan (utan fler avhopp) växer intäkten naturligt och stabilt. Här ligger också de som vi lyckas återvärva som en gång varit medlemmar och kommer tillbaka. Vi räknar med ca 1 000 reaktiverade 2015 men som sen ökar då det logiskt sett borde bli fler som hoppar av då vi är fler som är medlemmar.

Övrig fundraising

Övrig fundraising har en ökning men inte på samma nivå. Här ligger alla övriga intäktsslag som testamenten, stora gåvor, fonder och stiftelser samt företag. För vissa områden ser vi ingen tillväxt (företag) medan satsningar i andra kanaler har dels ett lite oförutsägbart utfall dels till sin inriktning är beroende av policybeslut som påverkar den möjliga tillväxten. Stora intäktsslag som Postkodlotteriet är prognostiserat med försiktighetsprincip som utfall 2013, Humanfonden som budget 2014. Postorderverksamheen prognostiserad som budget 2014.

Bilagor:

1. Prognos 2015-2019

Prognos 2015-2019     Bilaga 1
INTÄKTER / REVENUEBudget 201420152016201720182019
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT3 991 6423 496 0533 562 9023 632 1913 731 9733 781 015
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT1 364 9041 152 6111 152 6111 152 6111 152 6111 152 611
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING84 096 47491 330 47398 203 537104 552 139110 594 259116 696 562
1421 Recurring payments - SMS512 800540 000560 000590 000620 000650 000
1422 Recurring payments - prompted: mailings4 098 7723 952 0003 848 0003 744 0003 640 0003 536 000
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing180 126149 033124 194124 194124 194248 389
1429 Recurring payments - unprompted75 774 78683 239 98290 007 08796 344 644102 367 720108 181 030
1436 Upgrade: telemarketing2 204 9282 341 8092 479 5622 479 5622 479 5622 617 316