- Skriv ut
- Uppdaterad 29 Nov 2013
Intäktsprognos 2015-2019 Underlag till styrelsemöte 7-8 december 2013
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 29 november 2013
Intäktsprognos 2015-2019
(1 bilaga)
Inledning
Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år ska biläggas budgeten.
Förutsättningar
Svenska sektionens fundraisingarbete utgår ifrån Amnesty Internationals globala strategier för tillväxt och fundraising och sektionens egen strategi för påverkan, kommunikation och tillväxt samt Svenska Amnesty 2016.
I Svenska Amnesty 2016 sattes målet för antalet medlemmar i sektionen till 100 000 och intäktsmålet till 100 miljoner kronor. Eftersom båda dessa mål beräknas uppnås 2013 har styrelsen satt som målsättning att sektionen vid utgången av 2015 ska 116 000 medlemmar och givare, varav 110 000 medlemmar. Intäkterna ska vid samma tidpunkt uppgå till 109 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt på 50% under perioden 2010-2015 att jämföra med de internationella målsättningarna om en tillväxt på 35%.
I verksamhetsplanen 2014-2015 har resultatmålet för fundraising 2014 formulerats som ”Vi ska vid slutet av 2014 ha 113 000 medlemmar/givare (genom att ha rekryterat 16 000 nya och begränsat avhoppen till 9 %). I varje enskild fundraisingkanal ska vi bevaka och uppfylla våra långsiktiga mål för ‘medelgåva’ och ‘Life Time Value’. Vidare ska vi underhålla en långsiktigt sund fördelning avseende olika intäktsslag (den så kallade fundraisingmixen). Den samlade intäkten 2014 ska uppgå till 106 mkr (inklusive pågående “PKL specialprojekt” och budgeterade “Övriga intäkter”).”
Tillväxt
Fundraisingavdelningen har tagit fram en intäktsprognos för åren 2015-2019. Prognosen har sin utgångspunkt i den föreslagna budgeten för 2014. Tillväxten för perioden är 24% och är försiktig i och med att globala mål och strategier inte är formulerade efter 2016. Däremot bygger de för första gången på ett försök att bedöma varje intäktsgrupp ur ett väntat utvecklings- och riskperspektiv, där en fördjupad analys görs inför nästa års riskanalys. Det finns vidare en diskrepans mellan prognos och målsättning avseende framförallt testamenten och stora gåvor. Prognosen är försiktig eftersom verksamheten är formulerad som ett utvecklingsprojekt till 2014, ambitionen är högre men beroende av nytt inriktningsbeslut detta år.
Nedan följer en kort kommentar till prognosen för varje intäktsområde:
Kall rekrytering
Prognosen för den kalla rekryteringen utgår ifrån en lite långsammare tillväxt med omkring 13 000 nya medlemmar/givare varje år. Skälet är att utvecklingen för kall rekrytering i traditionella kanaler, F2F/TF, är oviss, åtminstone bortom 2015. På telefon handlar det t ex om reglering av telemarketing mot mobiltelefoner, i gatuvärvning om att allt fler organisationer etablerar detta.
Varm rekryterinng
På varm rekrytering ligger vi kvar på samma nivå med ca 3 000 nya årligen. Vi har inlett tester av alternativ leadsgenerering i “nya” kontaktytor, t ex inom mobiliseringskampanjer och webb/sociala medier, men vet inte om de på sikt kompletterar eller i någon utsträckning ersätter etablerade arbetssätt.
Pågående givande
Störst tillväxt sker även i fortsättningen inom pågående givande. Vi investerar medvetet i att vårda befintliga medlemmar och givare. Med ökat antal i medlemsbasen och en kontinuerlig ambition att höja medelgåvan (utan fler avhopp) växer intäkten naturligt och stabilt. Här ligger också de som vi lyckas återvärva som en gång varit medlemmar och kommer tillbaka. Vi räknar med ca 1 000 reaktiverade 2015 men som sen ökar då det logiskt sett borde bli fler som hoppar av då vi är fler som är medlemmar.
Övrig fundraising
Övrig fundraising har en ökning men inte på samma nivå. Här ligger alla övriga intäktsslag som testamenten, stora gåvor, fonder och stiftelser samt företag. För vissa områden ser vi ingen tillväxt (företag) medan satsningar i andra kanaler har dels ett lite oförutsägbart utfall dels till sin inriktning är beroende av policybeslut som påverkar den möjliga tillväxten. Stora intäktsslag som Postkodlotteriet är prognostiserat med försiktighetsprincip som utfall 2013, Humanfonden som budget 2014. Postorderverksamheen prognostiserad som budget 2014.
Bilagor:
1. Prognos 2015-2019
Prognos 2015-2019 | Bilaga 1 | |||||
INTÄKTER / REVENUE | Budget 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | 3 991 642 | 3 496 053 | 3 562 902 | 3 632 191 | 3 731 973 | 3 781 015 |
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | 1 364 904 | 1 152 611 | 1 152 611 | 1 152 611 | 1 152 611 | 1 152 611 |
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | 84 096 474 | 91 330 473 | 98 203 537 | 104 552 139 | 110 594 259 | 116 696 562 |
1421 Recurring payments - SMS | 512 800 | 540 000 | 560 000 | 590 000 | 620 000 | 650 000 |
1422 Recurring payments - prompted: mailings | 4 098 772 | 3 952 000 | 3 848 000 | 3 744 000 | 3 640 000 | 3 536 000 |
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing | 180 126 | 149 033 | 124 194 | 124 194 | 124 194 | 248 389 |
1429 Recurring payments - unprompted | 75 774 786 | 83 239 982 | 90 007 087 | 96 344 644 | 102 367 720 | 108 181 030 |
1436 Upgrade: telemarketing | 2 204 928 | 2 341 809 | 2 479 562 | 2 479 562 | 2 479 562 | 2 617 316 |
1438 Upgrade: all other channels | 73 042 | 75 136 | 75 136 | 75 136 | 75 136 | 75 136 |
1444 Reactivation: web | 66 791 | 24 262 | 25 610 | 26 958 | 28 305 | 29 653 |
1446 Reactivation: telemarketing | 240 786 | 214 463 | 214 463 | 214 463 | 214 463 | 214 463 |
1448 Reactivation: all other channels | 119 011 | 98 788 | 123 485 | 148 182 | 172 879 | 197 575 |
1452 Other non-recurring donations: prompted | 390 000 | 375 000 | 350 000 | 325 000 | 300 000 | 275 000 |
1454 Other non-recurring donations: unprompted | 435 432 | 320 000 | 396 000 | 480 000 | 572 000 | 672 000 |
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | 24 904 532 | 21 051 800 | 21 085 450 | 21 149 780 | 21 214 830 | 21 280 630 |
1512 Legacies and bequests | 1 668 800 | 1 668 800 | 1 668 800 | 1 668 800 | 1 668 800 | 1 668 800 |
1514 Trusts and foundations | 17 016 532 | 13 150 000 | 13 200 000 | 13 250 000 | 13 300 000 | 13 350 000 |
1516 Major donor | 260 000 | 273 000 | 286 650 | 300 980 | 316 030 | 331 830 |
1518 Institutions | 285 000 | 285 000 | 285 000 | 285 000 | 285 000 | 285 000 |
1526 Corporations | 280 000 | 280 000 | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 250 000 |
1530 Other corporations | 79 200 | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 80 000 | 80 000 |
1532 Investment funds | 3 155 000 | 3 155 000 | 3 155 000 | 3 155 000 | 3 155 000 | 3 155 000 |
1534 Other non-recurring donations from individuals | 660 000 | 660 000 | 660 000 | 660 000 | 660 000 | 660 000 |
1540 Groups | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 |
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | 498 600 | 270 000 | 280 000 | 290 000 | 300 000 | 310 000 |
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME | 570 000 | 580 000 | 590 000 | 600 000 | 610 000 | 620 000 |
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | -9 376 152 | -10 091 937 | -10 669 610 | -11 204 782 | -11 717 890 | -12 234 581 |
8426 Swedish Relief Fund | -9 376 152 | -10 091 937 | -10 669 610 | -11 204 782 | -11 717 890 | -12 234 581 |
Totala intäkter / Total revenue | 106 050 000 | 107 789 000 | 114 204 890 | 120 171 940 | 125 885 783 | 131 606 237 |