- Skriv ut
- Uppdaterad 22 Nov 2013
Förslag till budget 2014 Underlag till styrelsemöte 7-8 december 2013
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 22 november 2013
FÖRSLAG TILL BUDGET 2014
(3 bilagor)
INLEDNING
På styrelsens uppdrag har sekretariatet upprättat ett förslag till budget 2014.
Sekretariatet budgetförslag bygger på:
- Beslut om verksamhetens inriktning.
- Styrelsens direktiv från septembermötet.
- Eventuella förslag från verksamhetsmötet i september.
- De riktlinjer som beslutades om på internationella rådsmötet rörande “Ett finansiellt Amnesty”, (One Financial Amnesty).
- De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll.
- De reservkrav som styrelsen beslutat om.
Verksamhetens inriktning
Den svenska sektionens verksamhet bygger på den internationella handlingsplanen (ISP) samt de strategier och prioriteringar som internationella sekretariatet (IS) har arbetat fram. Dessutom bygger budgetförslaget på den långsiktiga inriktning för den svenska sektionens verksamhet som antogs på årsmötet 2010. Styrdokumenten finns att läsa på medlemssidorna på amnesty.se.
Sektionens verksamhetsplan för 2014 fastställs på styrelsemötet i december.
Styrelsens direktiv från septembermötet
På styrelsens septembermöte presenterades en första intäktsprognos för 2014. Styrelsen beslutade då att att intäkterna 2014 tillsvidare ska beräknas till minst 105 mkr, att kostnadsbudgeten inte får överstiga intäkterna och ska rymma ett extra frivilligt bidrag (AVC) till den internationella rörelsen samt att budgetarbetet ska bedrivas enligt den föreslagna tidsplanen och sektionens verksamhetsmål. Dessutom tog styrelsen beslut om några verksamheter för 2014; en minimiupplaga om fyra nummer per år för Amnesty Press, sektionens medlemsavgift till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar samt sektionens avgift till European Regional Space, ERS.
Förslag från verksamhetsmötet
De rekommendationer som verksamhetsmötet har lämnat bedöms rymmas inom budgetförslaget.
ICM-beslutet om ett finansiellt Amnesty
På internationella rådsmötet (ICM) i augusti 2011 togs beslut om ”Ett finansiellt Amnesty”, One Financial Amnesty. Beslutet är en del i processen mot “Ett Amnesty”, One Amnesty, vilket bland annat innefattar att de medel som samlas in globalt i Amnestys namn ska användas där de gör störst nytta i arbetet för mänskliga rättigheter. Målet är att 2021 ska i snitt 40% av sektionernas intäkter användas globalt jämfört med ca 30% idag. Beslutet innehåller också ett tillväxtmål på 5% per år fram till 2016 samt gemensamma internationella riktlinjer för redovisning.
Svenska sektionens redovisning utgår ifrån de internationella riktlinjerna för att sedan vid bokslut anpassas för att överensstämma med årsredovisningslagen, Bokföringsnämndens allmänna råd för ideella föreningar och Frivilligorganisationernas Insamlingsråds mall för årsredovisning.
INTÄKTSBUDGET
(Bilaga 1 och 2)
Under oktobermånad gjordes en ny intäktsprognos för 2014. Intäkterna beräknades då till drygt 106 mkr efter Amnestyfondens andel.
Jämfört med prognosen för intäkterna 2013 ökar intäkterna med 3,7 mkr (3,6%).
Intäkternas uppställning följer den uppställning som anges i den internationella kontoplanen Cocoa. Intäkter och kostnader fördelas på samma intäkts/kostnadsställe (cost centre) vilket möjliggör en enkel form av resultatuppföljning på aktivitetsnivå. Rekryteringen av medlemmar och givare skiljer på kall och varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Under rekrytering är det intäkter respektive kostnader under värvningsåret som ingår. Efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande.
Nedan följer en uppställning av de olika intäktsgrupperna med korta kommentarer.
Kall rekrytering
Till största delen är nyrekrytering av medlemmar och givare så kallad kall rekrytering och sker främst via face-to-face (F2F). Dessutom sker rekrytering via internet och 2014 tillkommer även en ny satsning: digital to conversion, som innebär att vissa besökare på amnesty.se kommer att via popups erbjudas en kontakt via telefon. I budgeten 2014 beräknas intäkterna från kall rekrytering till samma nivå som prognosen för 2013.
Varm rekrytering
Intäkterna från varm rekrytering förväntas öka 2014 främst beroende på en utökad satsning på telefundraising (TF).
Pågående givande
Det pågående givandet är den i särklass största intäktsgruppen och beräknas till 84 096 tkr, vilket är en ökning med 6 137 tkr jämfört med prognos 2013. Gåvor och medlemsavgifter via autogiro (recurring payments, unprompted) är det största intäktsslaget och står för 71% av totala intäkter. Ökningen från prognos 2013 är drygt 5 920 tkr.
Andra större intäktskällor är givarbrev och medlemsavgifter via inbetalningskort (recurring payments, prompted mailings), som budgeteras något över prognos 2013,och årets uppgradering av gåvor via telefundraising (upgrade, telemarketing) vilka budgeteras något under prognos. Intäkter från SMS-aktivism har fått ett nytt cost centre och intäkterna förväntas börja återhämta sig efter förändringen i och med att mobila plånböcker introducerades 2013.
Övrig fundraising
Övrig fundraising budgeteras till 24 905 tkr, vilket är 2 833 tkr under prognos 2013. Den främsta anledningen till att budgeten är lägre är att Humanfonden och testamenten budgeteras försiktigt.
Under trusts and foundations återfinns intäkterna från Postkodlotteriet som uppgår till 17 017 tkr. Utöver den ordinarie utdelningen som budgeteras till senast kända utfall (13 000 tkr) så finns här 3 867 tkr som är det avslutande årets del av de medel som Postkodlotteriet har beviljat till det tvååriga specialprojektet, Kvinnors liv, kvinnors rättigheter som internationella sekretariatet har utföraransvaret för. I oktober lämnades en ansökan till Postkodlotteriet om ytterligare
10 mkr till ett annat specialprojekt. Fokus för den här ansökningsomgången var Millenniemålen och vi har sökt pengar för jämställdshetsmålet (MDG3). Projektet heter "Jämställdhet för Utveckling - att stärka kvinnors och flickors egenmakt i Afrika" och fokuserar på 6 länder: Kenya, Ghana, Mali, Togo, Senegal samt Sydafrika. Projektet finns inte med i budgeten eftersom besked kommer att lämnas först i februari 2014.
Under investment funds finns intäkterna från Humanfonden och skänkt aktieutdelning. Utdelningen från Humanfonden budgeteras försiktigt till 70% av prognosen för utdelningen 30 april 2013 och uppgår till 2 975 tkr. Skänkt aktieutdelning beräknas till 180 tkr.
Testamenten (Legacies and bequests) budgeteras till 1 669 tkr, 701 tkr lägre än prognos 2013. Budgeten är ett snitt av de senaste 7 årens utfall, borträknat det högsta och lägsta utfallet.
Intäkterna från grupper (groups) beräknas till 1,5 mkr, samma som prognos 2013.
Intäkterna från företagssamarbeten (corporations) minskar jämfört med prognosen eftersom det under 2013 var ett utökat samarbete med Nudie Jeans.
Försäljning
Intäkter från kortkampanjen, årsrapporten och prenumerationer av Amnesty Press beräknas till sammanlagt 317 tkr. Kortkampanjen kommer att läggas ner under 2014. Intäkterna från försäljning av profilvaror via webbshopen beräknas till 182 tkr.
Övriga intäkter
Under övriga intäkter återfinns räntor och arvoden. Intäkterna beräknas till 570 tkr.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. 2014 beräknas de till 9 376 tkr.
KOSTNADSBUDGET
(Bilaga 3)
Kostnaderna, inklusive obligatoriska och frivilliga bidrag till internationella rörelsen, uppgår till drygt 106 mkr, vilket ger en balanserad budget. Budgetramen är nästan 10 mkr högre än prognosen för 2013, en ökning med 10%. Viktigt att notera är att det både 2013 och 2014 finns stora frivilliga bidrag till den internationella rörelsen.
I enlighet med den nya internationella kontoplanen delas kostnadsbudgeten upp i fyra huvudområden: arbetet för mänskliga rättigheter (human rights work), fundraising (fundraising), stöd till organisationen (organisational support) och internationella rörelsen (intercompany transactions). Varje huvudområde delas i sin tur in i olika verksamhetsområden och sedan än mer detaljerat i kostnadsställen (cost centres). I enlighet med de nya internationella gemensamma riktlinjerna för redovisning så är även uppskattade lönekostnader fördelade på kostnadsställen, vilket ger en mer rättvisande bild av verksamheten.
Fast och disponibel verksamhet
Budgeten delas upp i fast och disponibel del. De disponibla delarna får användas först när styrelsen fattat ett sådant beslut.
I budgeten 2014 föreslår sekretariatet att de frivilliga bidragen till den internationella rörelsen läggs som disponibla budgetdelar för beslut senare under året. De frivilliga bidragen uppgår till 13 388 tkr, 13% av budgeten, och sekretariatet föreslår att de fördelas som 8 000 tkr för beslut i septemebr och 5 388 tkr för beslut i december.
Fundraising, försäljning
Kostnaderna för fundraising uppgår till 20 944 tkr vilket är 2 612 tkr över prognosen för 2013. Främst är det ökade personalkostnader på grund av nya anställningsformer inom F2F och TF som står för kostnadsökningen men budgeten innehåller också en viss utökning inom TF.
Viktigt att notera är att de internationella riktlinjerna för redovisning inte medger att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll.
Kall rekrytering
Kostnaderna för kall rekrytering ligger strax under prognosen för 2013. Värvning av medlemmar och givare via F2F kommer att bedrivas i Stockholm hela året och på säsongsbasis i Göteborg och Umeå. Dessutom kommer ett flertal mindre städer att besökas under en turné. Malmö tar ett uppehåll under 2014 pga sviktande lönsamhet och en viss överetablering av F2F-värvande organisationer i regionen. Kall rekrytering kommer dessutom att ske via TF, web och digital to conversion.
Varm rekrytering
Kostnaderna för den varma rekryteringen ökar med 2 539 tkr jämfört med prognosen för 2013. Främst är kostnader relaterade till ny anställningsform, att verksamheten rullar utan uppehåll och att kostnader för inköp av nummer till de som visat intresse för mänskliga rättigheter eller Amnesty som ökar.
Pågående givande
Kostnaderna för det pågående givandet är låga i förhållande till intäkterna. Budgeten 2014 är på 3 457 tkr, vilket är 323 tkr över prognosen för 2013. Till kostnaderna för det pågående givandet räknas bl a medlemsaviseringar och givarbrev men också uppgradering via telefundraising vilket är det projekt där vi ringer till befintliga medlemmar och berättar om vårt nuvarande arbete och frågar efter en ökning av gåvan på autogiro. Hit räknas ej andra kostnader för medlemsvård och återkopplande kommunikation i syfte att skapa lojalitet och värna om pågående givande.
Övrig fundraising
Kostnaderna för övrig fundraising ligger i nivå med prognosen för 2013. Den tvååriga projekttjänsten inom området stora gåvor som var tänkt att avslutas i augusti 2014 har förlängts året ut. Tjänsten är fortsatt under utredning och har utvecklats till att inbegripa även institutionella givare och testamenten i syfte att bättre samordna önskemål om riktat stöd till verksamheten. Inplanerade aktiviteter under året är t ex utskick till utvalda medlemmar med information om möjligheten att ge testamentes- och stora gåvor.
Stöd till fundraising
Under stöd till fundraising ligger medlemsvårdande aktiviteter i form av vår medlemsservice och utskick, marknads- och medlemsundersökningar samt benchmarking men även ledning och kompetensutveckling på fundraisingsområdet. Budgeten för hela verksamhetsområdet är 4 276 tkr, vilket är 585 tkr över prognosen 2013. Ökningen delvis relaterad till att kostnaderna för implementering av den globala identitet som blev godkänd internationellt 2013 återfinns här.
Försäljning
I samarbete med Lundagrupperna bedrivs en webbshop för försäljning av profilmaterial. Kostnaderna avser inköp av produkter samt driftskostnader.
Arbetet för mänskliga rättigher
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i prioriterat MR-arbete (critical pathways), ej prioriterat MR-arbete (non critical pathways), utvecklingskostnader (operational enabler) och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter (human rights support). Kostnaderna uppgår till 27 656 tkr inklusive lönekostnader, vilket är en ökning med 9% jämfört med prognos 2013.
Prioriterat MR-arbete
Kostnaderna för det prioriterade MR-arbetet budgeteras till 9 298 tkr, vilket är en ökning med 1 740 tkr jämfört med prognosen för 2013. Till stor del beror ökningen på att kostnader för aktiviteter som utförs av aktivister och som tidigare har legat under members, activist and group support nu har placerats under respektive kampanj.
Flykting och migration (Defending people on the move) är denstörsta budgetposten inom det prioriterade MR-arbetet och ökningen 2014 är 1 739 tkr. Under året kommer kampanjen When you don´t exist, som avser att stärka flyktingars, migranters och asylsökandens mänskliga rättigheter i Europa och vid dess gränser, att bedrivas. Avgiften till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar (RGB) har ökat och blir 400 tkr (totalt 230 tkr 2013). Dessutom ligger 150 tkr för en översyn av RGBs verksamhet i budgeten.
Arbetet för individer (Individuals at Risk) innefattar kostnaderna för kampanjen Skriv för frihet som kommer att genomföras även under 2014. Kortkampanjen kommer att avvecklas under 2014 och skälet är sviktande prenumerantunderlag och en kostsam process sett till effekten. En ansträngning kommer att göras för att underlätta för prenumeranter att engagera sig i andra typer av aktioner och vädjanden, primärt Månadens aktion, Digitala vykort (print on demand), SMS eller Veckans vädjande. Besparingen blir ca 100 tkr under 2014 p.g.a. pågående prenumerationer men i storleksordningen 400 tkr 2015. Berörd personal bidrar i fortsättning i övriga aktions-kanaler.
Budgeten för den globalt prioriterade kampanjen Min kropp mina rättigheter(My body my rights) uppgår till 1 609 tkr. Kampanjens övergripande mål är “kontroll och kriminalisering av människors sexualitet och reproduktion upphör från statliga och icke-statliga aktörer”. Kostnaderna innefattar kostnader i samband med Nordiskt forum, olika medlemsaktiviteter såsom kampanjutbildningar, samt kostnader i samband med aktionsdagen 8 mars.
Kampanjen Stoppa tortyr(Stop torture) är en annan globalt prioriterad kampanj som kommer att förberedas under 2014 för att sedan starta 2015. Kampanjen syftar till att stater inrättar och respekterar effektiva övervakningsmekanismer mot tortyr och annan grym, omänsklig, förnedrande behandling eller bestraffning. Budgeten är 802 tkr.
Under arbetet mot mödrardödlighet och sexuella reproduktiva rättigheter (Maternal Health) ligger mediakostnader för specialprojektet inom ramen för Postkodlotteriet.
Dessutom kommer sektionen att arbeta med ett flertal aktiviteter vars budgetposter redovisas i bilaga 3. För närmare information hänvisas till verksamhetsplanen 2014.
Ej prioriterat MR-arbete
Under rubriken återfinns främst sektionens arbete med utbildning inom mänskliga rättigheter (Human rights education); Angeläget, Amnesty i skolan och A-day. Amnestyakademin läggs ned inför 2014. Skälen till nedläggning handlar om att kombinationen utformning, innehåll och finansiering inte fungerar längre. I praktiken har vi haft en oerhört dyr verksamhet för förhållandevis få och utan en tydlig koppling till övrig verksamhet. Ett arbete pågår med att införliva en grundutbildning liknande "A som i Amnesty" i aktivistklustrets planering och erbjudande. Därutöver kommer en insats göras för att ta vara på övrigt kursmaterial dels för att kunna erbjuda behovsstyrd utbildning, dels för att införlivas i satsningen mot skola. Total kostnad för MR-utbildningen inklusive löner blir 2 097 tkr, vilket är en minskning med 748 tkr jämfört med prognos 2013. Det frigjorda tjänsteutrymmet kommer nyttjas för att förstärka inom digital kommunikation, New Media.
Utvecklingskostnader
Här ingår sektionens fortsatta satsning på digitala plattformar och kommunikation via digitala kanaler för att nå målet om One Digital Amnesty. Budgeten är 2 359 tkr och främst är det lönekostnader som avses.
Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter
Totalt uppgår stödet till arbetet för mänskliga rättigheter till 13 651 tkr, vilket är något högre än prognosen för 2013. Kostnaderna för Amnesty press är 3 899 tkr, vilket är i nivå med 2013. Stöd till medlemmar, aktivister och grupper (members, activists and groups support) uppgår till 3 177 tkr, vilket är 1 263 tkr lägre än prognos 2013. Anledningen till att budgetposten har minskat är att kostnader för kampanjutbildningar, gruppers aktiviteter, material m m har flyttats till andra kostnadsställen, främst till det prioriterade MR-arbetet. I budgeten finns också en visstidsanställning inriktad mot aktivism och kampanjsom kommer att vara placerad i Malmö under den period som projektledaren inom F2F kommer att vara tjänstledig.
New media är ett område som ökar 2014. Den digital kommunikation förstärks personellt genom omflyttning av tjänsteutrymme och tar även höjd för investeringar kopplade till en högre grad av webb- och mobilorienterad aktivism. Vi är i behov av att bättre samordna hela vårt on-line erbjudande, som idag utgår från ett stort antal tekniska plattformar med olika lösningar. Och vi behöver göra det oberoende av hur framtidens besökare, medlem och aktivist väljer att kommunicera med oss. I Sverige antas den mobila internettrafiken vara större än den till stationära terminaler ungefär nu. Vi förstärker vår närvaro i sociala medier som förväntas växa som kanaler för såväl värvning som mobilisering. Budgeten för kommunikation och påverkansarbete inom New Media är 1 422 tkr, vilket är en ökning med 587 tkr jämfört med prognosen 2013.
Under Capacity Building återfinns bland annat samarbetet med Sierra Leone vilket ska utvärderas under 2014 inför beslut om fortsättning eller avslut.
Stöd till organisationen
Stödet till organisationen delas in i organisationsstöd (organisational support), styrning (governance) och övriga kostnader (other general expense). Kostnaderna uppgår till 17 758 tkr, vilket är 14% över prognosen för 2013.
Organisationsstöd
Under gemensamma kostnader ligger bl a alla kostnader för sekretariatet och även löner för sekretariatsgemensamma tjänster. Budget 2014 ligger 1 846 tkr över prognosen för 2013. Kostnadsökningen beror främst på att en förstärkning i form av en assistenttjänst lagts in i budgeten under hela 2014. Dessutom ökar kostnaderna för utvecklingen av CRM-systemet med 557 tkr.
Styrning
Kostnaderna för styrning beräknas till 1 975 tkr , vilket är 104 tkr lägre än prognos 2013. Främst beror det på att det inte är ett internationellt rådsmöte (ICM) 2014.
Övriga kostnader
Under övriga kostnader återfinns avskrivningar som beräknas öka jämfört med prognos 2013 på grund av utvecklingen av ett nytt CRM-system.
Internationella rörelsen
Under internationella rörelsen återfinns alla transaktioner inom rörelsen. I budgeten för 2014 finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, ett frivilligt bidrag till internationella rörelsen, bidraget till European Regional Space (ERS) samt medlen från Postkodlotteriet för specialprojektet.
Det obligatoriska IS-bidraget 2014 uppgår till 21 944 tkr. I budgeten finns därutöver 13 388 tkr som ett frivilligt bidrag (Additional voluntary contribution, AVC), som har lagts som disponibel budgetdel. På Internationella rådsmötet (ICM) i augusti 2013 sattes målet för de frivilliga bidragen från rörelsen till den internationella budgeten 2014-2015 till 3 500 000 euro. Syftet med de frivilliga bidragen är att kompensera den internationella rörelsen för inkomstbortfallet i och med att målen i One Financial Amnesty flyttats fram till 2021. För svenska sektionen har förändringarna inledningsvis inneburit att de obligatoriska IS-bidragen blivit lägre vilket har möjliggjort stora extra bidrag som i sin tur har sänkt kommande obligatoriska IS-bidrag eftersom de frivilliga bidragen är avdragsgilla i beräkningen av IS-bidraget. Genom det frivilliga bidraget i budgetförslaget uppgår svenska sektionens bidrag 2014 till ca 40% av det satta målet för AVCs för hela perioden 2014-2015.
Under Internationella sekretariatet (IS) ligger dessutom 3 452 tkr som är den del av specialprojektet som beviljats medel från Postkodlotteriet som IS har utföraransvaret för.
Det obligatoriska bidraget till ERS är 908 tkr.
Totalt uppgår bidraget till den internationella rörelsen till 39 691 tkr, vilket motsvarar 37% av kostnaderna i budgetförslaget.
SVENSK INSAMLINGSKONTROLL
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
Prognosen för nyckeltalen 2014 visar på att nyckeltalen klaras. Nyckeltalet för ändamålsuppfyllelse hamnar preliminärt på drygt 78% och nyckeltalet för insamling och administration på strax under 22%.
RESERVERNA
I oktober 2013 antogs en ny reservpolicy som i allt väsentligt baseras på de riktlinjer som antagits av Amnesty Internationals internationella styrelse IEC: Global Reserves Guidelines.Enligt reservpolicyn ska en beräkning av sektionens reservkrav utföras i samband med budgetarbetet och presenteras för styrelsen tillsammans med budgeten. Reservnivån ska ha både ett lägsta och ett högsta tak och en marginal på 20% är ett riktmärke.Reserverna ska motsvara 3-5 månaders verksamhetskostnader (inklusive obligatoriska bidrag till internationella rörelsen) och nivån ska anpassas till vilka framtida åtaganden som finns samt andra faktorer som kan påverka behovet. Som en del i den samlade bedömningen ska den årliga analysen av intäkter ingå.
Beräkning av reservkrav 2014:
Riskvärdering | Reservkrav enligt riskvärdering hösten 2013 | 1 830 tkr |
Verksamhetskostnader | 4 mån verksamhetskostnader (minskat med AVC
| 29 510 tkr |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beräkningen av den utgående reserven 2014 är beroende av hur det prognostiserade överskottet 2013 kommer att hanteras. Om man utgår ifrån att 2 000 tkr av överskottet läggs till reserverna samt det budgeterade nollresultatet 2014 så blir den utgående reserven 29 549 tkr, vilket är strax över den nivå som reservberäkningen anger som den lägsta nivån på sektionens reserver.
SAMMANFATTNING
Sekretariatet föreslår en balanserad budget på 106 050 tkr (inklusive disp budgetdelar). De disponibla budgetdelarna uppgår till 13 387 tkr och består av frivilliga bidrag till den internationella rörelsen. I samband med den andra och tredje ekonomiska kvartalsrapporten görs prognoser för helåret och då bedöms tillräcklig information finnas för att styrelsen ska kunna fatta beslut om de disponibla budgetdelarna.
Förslag till beslut om 2014 års budget
Sekretariatet föreslår styrelsen
att anta den av sekretariatet föreslagna intäktsbudgeten 2014 på 106 050 tkr.
att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna kostnadsbudgeten 2014 på 92 662 tkr.
att uppdra åt sekretariatet att i samband med den andra och tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2014 återkomma till styrelsen med förslag till beslut om de disponibla budgetdelarna.
Bilagor:
Sammanfattning budget 2014
Intäktsbudget 2014
Kostnadsbudget 2014
Budget 2014, sammanfattning | Bilaga 1 | ||||||
INTÄKTER / REVENUE | Budget 2014 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Budget 2014 jmf m prognos | |||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | 3 991 642 | 3 983 500 | 4 186 000 | 8 142 | |||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | 1 364 904 | 425 000 | 278 000 | 939 904 | |||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | 84 096 474 | 77 959 000 | 78 150 000 | 6 137 474 | |||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | 24 904 532 | 27 737 968 | 26 421 000 | -2 833 436 | |||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | 498 600 | 514 000 | 516 000 | -15 400 | |||
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME | 570 000 | 600 000 | 505 000 | -30 000 | |||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | -9 376 152 | -8 892 468 | -8 891 000 | -483 684 | |||
Totala intäkter / Total revenue | 106 050 000 | 102 327 000 | 101 165 000 | 3 723 000 | |||
Varav medlemsavgifter | 25 240 957 | 23 377 399 | |||||
KOSTNADER / EXPENDITURE | Budget 2014 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Budget 2014 jmf m prognos | |||
Arbetet för mänskliga rättigheter/Human rights work | -27 656 000 | -25 437 500 | -27 453 000 | 2 218 500 | |||
PRIORITERAT MR-ARBETE/CRITICAL PATHWAYS | -9 426 648 | -7 686 500 | -8 026 000 | 1 740 148 | |||
EJ PRIORITERAT MR-ARBETE/NON CRITICAL PATHWAYS | -2 219 662 | -3 045 500 | -3 618 000 | -825 838 | |||
UTVECKLINGSKOSTNADER/OPERATIONAL ENABLER EXPENSE | -2 358 550 | -1 922 500 | -1 751 000 | 436 050 | |||
STÖD TILL MR-ARBETET/HUMAN RIGHTS SUPPORT | -13 651 140 | -12 783 000 | -14 058 000 | 868 140 | |||
Fundraising, försäljning/Fundraising, Merchandise | -20 944 235 | -18 332 000 | -20 830 000 | 2 612 235 | |||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | -10 034 579 | -10 745 000 | -11 870 733 | -710 421 | |||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | -3 762 069 | -1 223 000 | -789 099 | 2 539 069 | |||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | -3 456 662 | -3 134 000 | -3 859 434 | 322 662 | |||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | -1 171 183 | -997 000 | -1 181 018 | 174 183 | |||
STÖD TILL FUNDRAISING/FUNDRAISING SUPPORT | -4 275 598 | -3 691 000 | -4 502 716 | 584 598 | |||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | -276 036 | -318 000 | -377 000 | -41 964 | |||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | 2 031 892 | 1 776 000 | 1 750 000 | -255 892 | |||
Stöd till organisationen/Organisational support | -17 758 458 | -15 621 000 | -16 380 000 | 2 137 458 | |||
ORGANISATIONSSTÖD/ORGANISATIONAL SUPPORT | -14 882 666 | -13 036 500 | -12 974 000 | 1 846 166 | |||
STYRNING/GOVERNANCE | -1 975 792 | -2 079 500 | -2 306 000 | -103 708 | |||
ÖVRIGA KOSTNADER/OTHER GENERAL EXPENSE | -900 000 | -505 000 | -1 100 000 | 395 000 | |||
Internationella rörelsen/Intercompany transactions | -39 691 307 | -36 728 500 | -36 502 000 | 2 962 807 | |||
INTERNATIONELLA SEKRETARIATET/INTERNATIONAL SECRETARIAT | -38 783 307 | -35 934 000 | -35 690 000 | 2 849 307 | |||
EU-KONTORET/EUROPEAN ASSOCIATION OFFICE | -908 000 | -794 500 | -812 000 | 113 500 | |||
Totala kostnader / Total expenditure | -106 050 000 | -96 119 000 | -101 165 000 | 9 931 000 | |||
RESULTAT / RESULT | 0 | 6 208 000 | 0 |
Budget 2014, intäkter | Bilaga 2 | ||||||
INTÄKTER / REVENUE | Budget 2014 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Budget 2014 jmf m prognos | |||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | 3 991 642 | 3 983 500 | 4 186 000 | 8 142 | |||
1214 Cold recruitment: direct dialogue/F2F | 2 894 630 | 2 915 000 | 2 801 000 | -20 370 | |||
1216 Cold recruitment: door to door | 0 | 0 | 184 000 | 0 | |||
1226 Cold recruitment: web | 651 177 | 637 000 | 662 000 | 14 177 | |||
1230 Cold recruitment: telemarketing | 167 334 | 367 500 | 464 000 | -200 166 | |||
1236 Cold recruitment: digital to conversion | 216 884 | 216 884 | |||||
1238 Cold recruitment: other | 61 617 | 64 000 | 75 000 | -2 383 | |||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | 1 364 904 | 425 000 | 278 000 | 939 904 | |||
1312 Warm recruitment: direct mailings | 38 921 | 35 000 | 91 000 | 3 921 | |||
1330 Warm recruitment: telemarketing | 1 325 983 | 390 000 | 187 000 | 935 983 | |||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | 84 096 474 | 77 959 000 | 78 150 000 | 6 137 474 | |||
1421 Recurring payments - SMS | 512 800 | 512 800 | |||||
1422 Recurring payments - prompted: mailings | 4 098 772 | 3 971 000 | 4 333 000 | 127 772 | |||
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing | 180 126 | 112 000 | 188 000 | 68 126 | |||
1428 Recurring payments - prompted: other channels | 0 | 304 500 | 376 000 | -304 500 | |||
1429 Recurring payments - unprompted | 75 774 786 | 69 855 000 | 68 664 000 | 5 919 786 | |||
1436 Upgrade: telemarketing | 2 204 928 | 2 530 000 | 3 233 000 | -325 072 | |||
1438 Upgrade: all other channels | 73 042 | 83 500 | 82 000 | -10 458 | |||
1444 Reactivation: web | 66 791 | 81 000 | 124 000 | -14 209 | |||
1446 Reactivation: telemarketing | 240 786 | 325 500 | 122 000 | -84 714 | |||
1448 Reactivation: all other channels | 119 011 | 124 500 | 203 000 | -5 489 | |||
1452 Other non-recurring donations: prompted | 390 000 | 265 500 | 290 000 | 124 500 | |||
1454 Other non-recurring donations: unprompted | 435 432 | 306 500 | 535 000 | 128 932 | |||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | 24 904 532 | 27 737 968 | 26 421 000 | -2 833 436 | |||
1512 Legacies and bequests | 1 668 800 | 2 370 000 | 1 321 000 | -701 200 | |||
1514 Trusts and foundations | 17 016 532 | 17 133 468 | 17 320 000 | -116 936 | |||
1516 Major donor | 260 000 | 172 000 | 450 000 | 88 000 | |||
1518 Institutions | 285 000 | 283 500 | 180 000 | 1 500 | |||
1526 Corporations | 280 000 | 1 080 000 | 1 440 000 | -800 000 | |||
1530 Other corporations | 79 200 | 73 500 | 240 000 | 5 700 | |||
1532 Investment funds | 3 155 000 | 4 405 500 | 2 940 000 | -1 250 500 | |||
1534 Other non-recurring donations from individuals | 660 000 | 720 000 | 960 000 | -60 000 | |||
1540 Groups | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 570 000 | 0 | |||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | 498 600 | 514 000 | 516 000 | -15 400 | |||
1712 On-line merchandise catalogue | 181 600 | 176 000 | 256 000 | 5 600 | |||
1718 Books and other publications | 317 000 | 338 000 | 260 000 | -21 000 | |||
ÖVRIGA INTÄKTER / OTHER INCOME | 570 000 | 600 000 | 505 000 | -30 000 | |||
1812 Other income | 20 000 | 100 000 | 130 000 | -80 000 | |||
1813 Interest income | 550 000 | 500 000 | 375 000 | 50 000 | |||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | -9 376 152 | -8 892 468 | -8 891 000 | -483 684 | |||
8426 Swedish Relief Fund | -9 376 152 | -8 892 468 | -8 891 000 | -483 684 | |||
Totala intäkter / Total revenue | 106 050 000 | 102 327 000 | 101 165 000 | 3 723 000 | |||
Varav medlemsavgifter | 25 240 957 | 23 377 399 |
Budget 2014, kostnader | Bilaga 3 | ||||||
KOSTNADER / EXPENDITURE | Budget 2014 | Prognos helår 2013 (Q3) | Budget 2013 helår | Budget 2014 jmf m prognos | |||
Fundraising, försäljning/Fundraising, Merchandise | -20 944 235 | -18 332 000 | -20 830 000 | 2 612 235 | |||
KALL REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: COLD RECRUITMENT | -10 034 579 | -10 745 000 | -11 870 733 | -710 421 | |||
1214 Cold recruitment: direct dialogue/F2F | -8 091 495 | -7 400 000 | -7 239 733 | 691 495 | |||
1216 Cold recruitment: door to door | 0 | -92 000 | -720 000 | -92 000 | |||
1226 Cold recruitment: web | -576 171 | -400 000 | -692 000 | 176 171 | |||
1230 Cold recruitment: telemarketing | -782 795 | -2 779 000 | -3 079 000 | -1 996 205 | |||
1232 Cold recruitment: smartphone apps | 0 | -50 000 | -100 000 | -50 000 | |||
1236 Cold recruitment: digital to conversion | -564 118 | 564 118 | |||||
1238 Cold recruitment: other | -20 000 | -24 000 | -40 000 | -4 000 | |||
VARM REKRYTERING/DONOR ACQUISITIONS: WARM RECRUITMENT | -3 762 069 | -1 223 000 | -789 099 | 2 539 069 | |||
1312 Warm recruitment: direct mailings | -159 083 | -96 000 | -163 000 | 63 083 | |||
1326 Warm recruitment: web | -153 551 | -47 000 | -47 000 | 106 551 | |||
1330 Warm recruitment: telemarketing | -3 449 435 | -1 080 000 | -579 099 | 2 369 435 | |||
PÅGÅENDE GIVANDE/DONOR CONTINUING | -3 456 662 | -3 134 000 | -3 859 434 | 322 662 | |||
1421 Recurring payments - SMS | -493 351 | 493 351 | |||||
1422 Recurring payments - prompted: mailings | -1 339 645 | -1 050 000 | -1 277 000 | 289 645 | |||
1424 Recurring payments - prompted: web | 0 | -5 000 | 0 | -5 000 | |||
1426 Recurring payments - prompted: telemarketing | -130 430 | -120 000 | -331 000 | 10 430 | |||
1428 Recurring payments - prompted: other channels | 0 | -285 000 | -553 000 | -285 000 | |||
1429 Recurring payments - unprompted | -63 737 | -58 000 | -57 000 | 5 737 | |||
1436 Upgrade: telemarketing | -1 254 890 | -1 331 000 | -1 331 434 | -76 110 | |||
1446 Reactivation: telemarketing | -132 609 | -270 000 | -257 000 | -137 391 | |||
1454 Other non-recurring donations: unprompted | -42 000 | -15 000 | -53 000 | 27 000 | |||
ÖVRIG FUNDRAISING/OTHER FUNDRAISING | -1 171 183 | -997 000 | -1 181 018 | 174 183 | |||
1512 Legacies and bequests | -346 653 | -346 000 | -349 018 | 653 | |||
1514 Trusts and foundations | -404 024 | -349 500 | -403 000 | 54 525 | |||
1516 Major donor | -213 539 | -203 000 | -255 000 | 10 539 | |||
1518 Institutions | -21 107 | -5 000 | -10 000 | 16 107 | |||
1526 Corporations | -123 515 | -56 500 | -102 000 | 67 015 | |||
1530 Other corporations | -62 345 | -31 000 | -31 000 | 31 345 | |||
1532 Investment funds | 0 | 0 | -31 000 | 0 | |||
1534 Other non-recurring donations from individuals | 0 | -6 000 | 0 | -6 000 | |||
STÖD TILL FUNDRAISING/FUNDRAISING SUPPORT | -4 275 598 | -3 691 000 | -4 502 716 | 584 598 | |||
1612 Fundraising Management Team | -189 861 | -140 000 | -165 000 | 49 861 | |||
1614 Co-ordination and management | -694 116 | -635 000 | -657 716 | 59 116 | |||
1616 Market research | -27 825 | -145 000 | -129 000 | -117 175 | |||
1617 Data analysis | -15 000 | -11 000 | -90 000 | 4 000 | |||
1620 Brand | -315 861 | -371 000 | -664 000 | -55 139 | |||
1622 Skills share and benchmarking | -225 172 | -97 000 | -181 000 | 128 172 | |||
1624 Welcome activities | -580 546 | -382 000 | -558 000 | 198 546 | |||
1626 Supporter relations | -1 169 804 | -1 100 000 | -1 048 000 | 69 804 | |||
1628 Publications | -1 057 413 | -810 000 | -1 010 000 | 247 413 | |||
FÖRSÄLJNING/MERCHANDISE | -276 036 | -318 000 | -377 000 | -41 964 | |||
1712 On-line merchandise catalogue | -276 036 | -318 000 | -377 000 | -41 964 | |||
AMNESTYFONDEN/THE SWEDISH RELIEF FUND | 2 031 892 | 1 776 000 | 1 750 000 | -255 892 | |||
8426 Swedish Relief Fund | 2 031 892 | 1 776 000 | 1 750 000 | -255 892 | |||
Arbetet för mänskliga rättigheter/Human rights work | -27 656 000 | -25 437 500 | -27 453 000 | 2 218 500 | |||
PRIORITERAT MR-ARBETE/CRITICAL PATHWAYS | -9 426 648 | -7 686 500 | -8 026 000 | 1 740 148 | |||
2260 - Total My body my rights | -1 608 855 | 1 608 855 | |||||
2280 - Total Maternal Health Expense | -414 842 | -1 211 500 | -1 506 000 | -796 658 | |||
2380 - Total Corporate Accountability Expense | -637 270 | -457 000 | -557 000 | 180 270 | |||
2530 - Total Forced Evictions Expense | -107 484 | -241 000 | -336 000 | -133 516 | |||
3110 - Total Stop Torture | -802 046 | 802 046 | |||||
3120 - Total Security With Human Rights Expense | -48 593 | -129 000 | -109 000 | -80 407 | |||
3160 - Total Abuses in the Justice System Expense | -31 260 | -55 000 | -31 000 | -23 740 | |||
3230 - Total Crisis and transition in MENA Expense | -310 208 | -1 343 000 | -1 458 000 | -1 032 792 | |||
3280 - Total Other International Justice Expense | -68 602 | -60 000 | -74 000 | 8 602 | |||
3330 - Total Arms Trade Treaty Expense | -405 861 | -112 000 | -147 000 | 293 861 | |||
3420 - Total Abolish the Death Penalty Expense | -174 526 | -171 000 | -111 000 | 3 526 | |||
3580 - Total Defending People on the Move Expense | -2 964 837 | -1 690 000 | -1 739 000 | 1 274 837 | |||
3720 - Total Promoting Freedom of Expression Expense | -31 260 | -177 000 | -177 000 | -145 740 | |||
3730 - Total Individuals at risk | -1 679 954 | -2 020 000 | -1 771 000 | -340 046 | |||
3780 - Total Ending Discrimination and Persecution Expense | -141 050 | -20 000 | -10 000 | 121 050 | |||
EJ PRIORITERAT MR-ARBETE/NON CRITICAL PATHWAYS | -2 219 662 | -3 045 500 | -3 618 000 | -825 838 | |||
4310 - Total Gender related projects Expense | -20 000 | -130 500 | -137 500 | -110 500 | |||
4350 - Total Crisis response Expense | -102 516 | -70 000 | -102 000 | 32 516 | |||
4710 - Human Rights Education | -2 097 146 | -2 845 000 | -3 378 500 | -747 854 | |||
UTVECKLINGSKOSTNADER/OPERATIONAL ENABLER EXPENSE | -2 358 550 | -1 922 500 | -1 751 000 | 436 050 | |||
6221 - One Digital Amnesty | -1 067 471 | -890 000 | -1 018 000 | 177 471 | |||
6241 - Strategy | -68 100 | -90 000 | -99 000 | -21 900 | |||
6242 - Learning | -175 538 | -74 000 | -57 000 | 101 538 | |||
6243 - Impact | -61 934 | -34 000 | -37 000 | 27 934 | |||
6244 - Planning | -544 400 | -628 000 | -235 000 | -83 600 | |||
6261 - Monitoring | -272 338 | -2 500 | -40 000 | 269 838 | |||
6511 - One Financial Amnesty Expense | -168 769 | -204 000 | -265 000 | -35 231 | |||
STÖD TILL MR-ARBETET/HUMAN RIGHTS SUPPORT | -13 651 140 | -12 783 000 | -14 058 000 | 868 140 | |||
6722 - Co-ordination and management | -1 600 499 | -1 317 000 | -1 500 500 | 283 499 | |||
6724 - New media | -1 421 892 | -835 000 | -1 018 000 | 586 892 | |||
6726 - Traditional media | -584 397 | -687 000 | -757 000 | -102 603 | |||
6734 - Law and policy | -317 407 | 0 | 0 | 317 407 | |||
6736 - Advocacy and political | -419 131 | -285 000 | -260 000 | 134 131 | |||
6742 - Supporter magazine | -3 899 140 | -3 914 000 | -3 914 000 | -14 860 | |||
6744 - Publications | 0 | -4 000 | -30 000 | -4 000 | |||
6746 - Office volunteer support | -216 972 | -276 000 | -393 000 | -59 028 | |||
6752 - Members, activists and groups support | -3 177 158 | -4 440 000 | -5 061 500 | -1 262 842 | |||
6754 - Capacity building | -797 604 | -478 000 | -838 000 | 319 604 | |||
6756 - AI global annual report | -30 000 | 0 | -30 000 | 30 000 | |||
6758 - Learning and training | -497 063 | -275 000 | 0 | 222 063 | |||
6762 - Urgent actions | -127 914 | -136 000 | -128 000 | -8 086 | |||
6768 - Other human rights support expense | -297 914 | -136 000 | -128 000 | 161 914 | |||
Stöd till organisationen/Organisational support | -17 758 458 | -15 621 000 | -16 380 000 | 2 137 458 | |||
ORGANISATIONSSTÖD/ORGANISATIONAL SUPPORT | -14 882 666 | -13 036 500 | -12 974 000 | 1 846 166 | |||
7122 Co-ordination and management | -414 337 | -611 000 | -399 000 | -196 663 | |||
7124 Finance | -1 453 175 | -1 344 000 | -1 173 000 | 109 175 | |||
7132 CRM software | -972 774 | -416 000 | -567 000 | 556 774 | |||
7133 AI websites | -239 955 | -160 000 | -288 000 | 79 955 | |||
7134 Knowledge management | -300 000 | -306 000 | -450 000 | -6 000 | |||
7135 Organisational support software | -574 233 | -298 500 | -472 000 | 275 733 | |||
7138 Other information technology | -1 159 228 | -1 156 000 | -1 551 000 | 3 228 | |||
7142 Human resources | -2 222 790 | -1 960 000 | -1 738 000 | 262 790 | |||
7144 Facilities | -4 822 224 | -4 975 000 | -4 570 000 | -152 776 | |||
7152 Printing and publications | -330 000 | -355 000 | -350 000 | -25 000 | |||
7156 Regional office management | -581 662 | -483 000 | -417 000 | 98 662 | |||
7164 Executive Director | -1 782 288 | -945 000 | -946 000 | 837 289 | |||
7166 Directors' Forum | -15 000 | -25 000 | -30 000 | -10 000 | |||
7174 International Finance meeting | -15 000 | 0 | -23 000 | 15 000 | |||
7198 Other organisational support | 0 | -2 000 | 0 | -2 000 | |||
STYRNING/GOVERNANCE | -1 975 792 | -2 079 500 | -2 306 000 | -103 708 | |||
7212 Board of Directors or Trustees | -944 616 | -903 500 | -1 005 000 | 41 116 | |||
7213 Governance committees | -55 000 | -71 000 | -45 000 | -16 000 | |||
7214 Annual General Meeting | -663 269 | -768 500 | -841 000 | -105 231 | |||
7215 Annual reports | -47 907 | -24 000 | -15 000 | 23 907 | |||
7216 Company secretarial | -180 000 | 180 000 | |||||
7217 Chairs' Forum | -20 000 | -10 000 | -20 000 | 10 000 | |||
7218 International Council Meeting | 0 | -190 000 | -300 000 | -190 000 | |||
7220 Other international governance bodies | -25 000 | -9 500 | -40 000 | 15 500 | |||
7298 Other governance | -40 000 | -103 000 | -40 000 | -63 000 | |||
ÖVRIGA KOSTNADER/OTHER GENERAL EXPENSE | -900 000 | -505 000 | -1 100 000 | 395 000 | |||
7414 Depreciation and amortisation | -900 000 | -505 000 | -1 100 000 | 395 000 | |||
Internationella rörelsen/Intercompany transactions | -39 691 307 | -36 728 500 | -36 502 000 | 2 962 807 | |||
INTERNATIONELLA SEKRETARIATET/INTERNATIONAL SECRETARIAT | -38 783 307 | -35 934 000 | -35 690 000 | 2 849 307 | |||
8005 IS | -38 783 307 | -35 937 500 | -35 690 000 | 2 845 807 | |||
8280 Italy | 0 | 3 500 | 0 | 3 500 | |||
EU-KONTORET/EUROPEAN ASSOCIATION OFFICE | -908 000 | -794 500 | -812 000 | 113 500 | |||
8210 European Association Office | -908 000 | -794 500 | -812 000 | 113 500 | |||
Totala kostnader / Total expenditure | -106 050 000 | -96 119 000 | -101 165 000 | 9 931 000 |