Den fortsatta översynen av sekretariatets organisation Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1999

Från: Gruppen för översyn av sekretariatets organisation
Datum: 1999-09-22

Den fortsatta översynen av sekretariatets organisation

Översynsgruppen diskuterade vid sitt senaste möte dels frågan om arbetsbeskrivningar för generalsekreteraren respektive kontorschefen, dels direktiven för den fortsatta översynen.

När det gäller arbetsbeskrivningarna beslutade gruppen att föreslå att dessa slutgiltigt tas fram efter att den nya arbetsordningen och beslutsgången antagits på styrelsens utbildningshelg i oktober. Översynsgruppen bör ta del av och diskutera förslaget till ny arbetsordning och beslutsgång i god tid före utbildningshelgen.

Den fortsatta översynen föreslås genomföras i två steg, vilket innebär en förändring av tidigare tidsplan. Under hösten genomför sekretariatet under ledning av generalsekreteraren en utvärdering av teamarbetet på sekretariatet med rapport till styrelsens decembermöte 1999. Under våren sker arbetet med att ta fram ett slutligt förslag till organisation med vidhängande arbetsbeskrivningar för enskilda anställda och grupperingar på sekretariatet. Beslut om detta fattas på styrelsens möte i maj 2000.

Det är framför allt tre saker som enligt Översynsgruppen talar för en förändrad tidsplan: Carl behöver som ny generalsekreterare mer tid för ett förändringsarbete på sekretariatet, hela personalen ska enligt de ursprungliga direktiven för översynen involveras i processen, det slutliga förslaget till organisation måste harmoniseras med innehållet i den handlingsplan för svenska sektionen som ska antas av årsmötet 2000. Översynsgruppen framhåller däremot vikten av att de olika processerna är parallella så att inte ytterligare tid förloras i arbetet.

Förslag till beslut

att arbetsbeskrivningar för generalsekreteraren och kontorschefen tas fram i samband med att en ny arbetsordning och beslutsgång för sektionen beslutas om av styrelsen i oktober

att tidsplanen för den fortsatta översynen ändras enligt förslag ovan