- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Annonser i Amnesty Press Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1999
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet/Helena Norman
Datum: 1999-09-14
Annonser i Amnesty Press
På styrelsemötet i juni beslöts
att
beslut om fortsatt annonsförsäljning och därmed sidantalet för nr 5/99 och nr 6/99 skjuts upp till efter utgivningen av nr 4/99, dvs till styrelsens septembermöte.
Resultatet av annonseringen i Amnesty Press inför nr 5/99 är inte på något vis tillfredsställande - inga ytterligare intäkter sedan annonsförsäljningen till nr 2/99, 52 350 kronor, har inkommit. Nr 3/99 gjordes som ett referensexemplar att visa upp för tänkbara stödannonsörer och resultatet blev en sida stödannonser som dock inte gav några intäkter.
Nr 4/99 innehöll inga ytterligare stödannonser annat än de som såldes in till nr 2/99 (paketköp à tre införanden).
Annonssäljaren, Blendow Marketing, är fortfarande övertygade om att den här typen av stödannonsering i Amnesty Press kommer att falla väl ut, men att det går långsammare än beräknat och att det därför kommer att ta längre tid att uppnå målen i prognosen. Numera säger man från Blendow att den största delen av annonseringen (80%) inför nästa år kommer att säljas in nu i höst, oktober-november. Blendow refererar till norska Amnestys tidning där merparten inför nästa år säljs in under hösten.
Med anledning av det dåliga annonsresultatet kommer nr.5/99 att vara 24 sidor. Förhoppningen är att nr 6/99 ska kunna vara 32 sidor, även utan ökade annonsintäkter, vilket är möjligt inom nuvarande budget.
I budgetförslaget för 2000 ligger sex nummer av Amnesty Press à 32 sidor. Beroende på den mycket osäkra utvecklingen av annonsförsäljningen är intäkterna från annonser i Amnesty Press i budget 2000 nedskrivna till 300 000 kr, vilket motsvarar förväntade intäkter via det "traditionella" arbetssättet med annonser och bilagor.
Förslag till beslut
att Amnesty Press nr 6/99 ges ut i 32 sidor
att höstens arbete med annonsförsäljningen får avgöra frågan om framtida annonser i Amnesty Press, med eventuella justeringar av intäkterna från annonser som följd