Förslag till direktiv för C- utskottet 1999-2000 Underlag till styrelsemöte 1-2 september 1999

Från: Torbjörn Söderberg
Datum: 22 september 1999

Förslag till direktiv för C-utskottet 1999-2000

Ansvarsområden
Utskottet skall bereda och följa upp svenska och internationella beslut rörande Amnesty Internationals organisation och utveckling ("development"). Utskottet skall verka för att en bred kompetens inom utskottets ansvarsområde uppnås. Vid behov skall skriftliga rapporter inlämnas till styrelsen. Handlingsplanen skall följa som en röd tråd genom utskottets arbete.

1. Den internationella rörelsen - SCOD - Standing Committee on Organisation and Development
Utskottet skall följa arbetet i SCOD.

Prioritet: Detta arbete har medelprioritet.

2. Utveckling av AI-rörelsen
Utskottet skall följa arbetet i SDC, Section Development Committtee och andra frågor kring development. Speciellt skall utskottet

i) hålla kontinuerlig kontakt med sektionen i Sierra Leone
ii) följa sektionens deltagande i SPA, Special Project on Africa
iii) fullfölja arbetet med ta fram en ny strategi för svenska sektionens utvecklingsarbete samt vara drivande i genomförandet av denna. (detta arbete har bedrivits med avbrott sedan 1995)
iv) bevaka svenska sektionens intressen inom Grouping 2

Prioritet: Detta arbete har låg prioritet.
Tidsplan: Rapporter till styrelsen vid behov. Till styrelsens majmöte skall en lägesrapport inlämnas. Vad gäller iii) skall ett förslag föreligga till styrelsens januarimöte för att möjligen ligga till grund för ett förslag till årsmötet 2000. I vilket fall som helst skall ett seminarium anordnas på årsmötet.

3. Decentralisering & utlokalisering
Utskottet skall

i) ta upp styrelsens beslut från maj 1998 "att […] ta initiativ till en diskussion i sektionen om decentralisering och utlokalisering". Detta arbete skall bedrivas i samarbete med handlingsplansgruppen så att ett integrerat förslag kan föreligga för årsmötet 2000.
ii) utreda distriktens ekonomi och juridiska status (tillsammans med D-utskottet)

Prioritet: i) Låg prioritet ii) Hög prioritet
Tidsplan: i) Utskottet skall planera detta arbete. ii) Underlag till styrelsens marsmöte. En fullständig process med tillhörande beslut på årsmöte kan av flera skäl, varav kopplingen till demokratiutredningens arbete är det viktigaste, inte vara slutförd förrän tidigast 2001.

4. Beslutsårsmöte 2001
Utskottet skall följa upp årsmötesreformen samt utreda om särskilda skäl föreligger för att hålla beslutsårsmöte 2001 med tanke på pågående policyprocesser och läget i sektionen.

Prioritet: Detta arbete har hög prioritet
Tidsplan: Underlag till styrelsens decembermöte. Utskottet kan sedan komma att få i uppdrag att förbereda förslag till årsmötet 2000.

5. Organisationens och styrelsens kompetensförsörjning
Utskottet skall följa det internationella arbetet med kompetensdatabas och lämna förslag till styrelsen för sektionens vidkommande. Utskottet skall ta fram ett diskussionsunderlag kring sektionens rekrytering av aktivister på olika nivåer och sektionens kompetensförsörjning. Särskild hänsyn skall tas till distrikten och samordningarnas behov. Samordnas med B-utskottets arbete kring utbildning.

Prioritet: Detta arbete har medelprioritet
Tidsplan: Underlag till styrelsens marsmöte

6. Långsiktigt arbete med ramverk för strategisk planering, verksamhetsstyrning och uppföljning
Utskottet skall under tre år arbeta med att ta fram ett ramverk för strategisk planering, verksamhetsstyrning och -uppföljning. Fram till årsmötet skall grundläggande frågeställningar diskuteras. Detta inkluderar:

· Synen på styrformer, rapportering, uppföljning och utvärdering. Här kommer sektionens organisationsformer och frågor som innebörden av decentralisering in.
· Principer och mekanismer för strategisk och operativ planering med fokus på projekt- och beslutsgenomförande, uppföljning och förvaltning.
· Probleminventering inom området genom studier av några av de strategier och policys som tagits fram under 90-talet. Granskningskommitténs rapporter från 1997 skall följas upp. Även 59-grupppens rapport till årsmötet 1993 och beslutet där skall följas upp.
· Synen på kvalitetssäkring av sektionens, styrelsens och sekretariatets arbete.

Uppgiften kan sägas komplettera demokratiutredningens genom att studera genomförande, uppföljning och förvaltning. Arbetet samordnas med D-utskottets arbete kring budgetprocessen och prioriteringar och med handlingsplansarbetet.

Prioritet: Detta arbete har hög prioritet
Tidsplan: Utredning enligt ovan klart till styrelsens majmöte med förslag till fortsatt arbete.

7. Bevakning
Utskottet skall hålla sig informerad om arbete inom sektionen som faller inom utskottets område.

Sammansättning
Eric Ericson, Stockholm