- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Förslag till direktiv för: CAP och samordningarnas roll i framtidens Amnesty Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2003
Till: Styrelsen
Från: Magnus Öhman
Datum: 8 september 2003
Förslag till direktiv för: Country Action Programs och samordningarnas roll i framtidens Amnesty
Bakgrund/beslut:
Övergrepp mot de mänskliga rättigheterna sker i världens alla länder och regioner. En viktig del i Amnestys arbete med att uppmärksamma och beivra dessa övergrepp är våra samordningar.
Samtidigt sker förändringar både i omvärlden och i Amnestys arbete. Antalet ”traditionella” aktionsfall som delas ut till grupperna minskar, varvid en av samordnarnas tidigare roller blivit mindre central. Denna minskning har inneburit att många arbetsgrupper känner en minskad kontinuitet i arbetet, ett problem som kontinuerligt arbete tillsammans med en landsamordning eller RAN kan hjälpa till att minska. På samma gång ökar förväntningarna på samordningarna att delta i lobbyverksamhet av olika slag samt i annan ”icke-traditionell” verksamhet.
Till detta kommer att Amnesty efter beslut 10 på ICM i Dakar utvecklar Country Action Programs (CAP), som är tänkt att radikalt ändra det sätt som Amnesty arbetar med övergrepp i olika länder. Försöksverksamhet pågår för närvarande, och det är viktigt att den svenska sektionen kan hänga med i utvecklingen inför och efter lanseringen under våren 2004. En förhoppning från IS sida är att man samordnarna i framtiden ska kunna ta över delar av IS verksamhet. För att den svenska sektionen ska kunna avgöra vilken kapacitet vi har att delta på ett tidigt stadium och hur CAP kommer påverka vår verksamhet så är det avgörande att utförandet av CAP granskas under genomförandeperioden.
Syfte samt formulering av uppdraget/uppgifter:
Tonvikten i utredningen bör ligga på att följa utvecklingen av CAP, i Sverige (försöksverksamheten) och internationellt (inför och efter lanseringen våren 2004). Syftet är att bedöma hur den svenska sektionen bör svara på den utveckling som sker. I detta sammanhang måste utredningsgruppen granska hur samordnarna uppfattar sin roll i rörelsens arbete idag och hur de anser att den kan förbättras i framtiden.
Det är viktigt att utredningsgruppen kan identifiera den påverkan som CAP kommer ha på samordningarnas arbete, samt på sektionens verksamhet i övrigt. En fråga som bör diskuteras är om den svenska sektionen, liksom t.ex. den irländska, bör fokusera sig näst intill uteslutande på arbete med ett begränsat antal länder (vilket naturligtvis kommer påverka samordnarnas arbete). Hur arbetet med CAP ska integreras med den svenska handlingsplanen och med den nya kampanjstrukturen måste också studeras.
Metoder:
En betydande del av utredningen blir en undersökning av existerande samordnares syn på sin nuvarande och framtida roll, i samband med de förändringar som CAP kommer innebära. Gruppen behöver därför föra en nära dialog med samordningarna. Den existerande e-maillistan för samordnare, samt det samordnarmöte som vi hoppas genomföra under året (2003-2004) kommer vara utmärkta kontaktytor.
Gruppen kommer också behöva hålla viss kontakt med ansvariga för utvecklingen av CAP på IS, samt med den ansvariga på sekretariatet. Tillsammans med de senare kan gruppen även behöva förse samordnarna med information om CAP:s utveckling. I möjligaste mån bör även arbetsgrupperna konsulteras, både de som är kopplade till en samordning och de som ännu inte är det. Utredningsgruppen kommer också behöva gå igenom den betydande samling dokument som redan producerats om CAP, inklusive de enkätsvar som givits av svenska samordnare och av den svenska sektionen.
Tidsram:
Om gruppen tillsätts på septembermötet så torde det vara rimligt att arbetsgruppen presenterar sina resultat ca. ett år senare. För att gruppen ska hinna ta hänsyn till utvecklandet av CAP så är oktobermötet 2004 en lämplig tid för en slutrapport. Om detta inte bedöms som tillräckligt med tid kan decembermötet fungera som deadline (hänsyn måste tas till hur snabbt CAP implementeras). Orsaken att utredningen inte bör starta senare är att den ska underlätta för sektionen att redan från början integrera CAP i arbetet.
Budget:
Det finns inte skäl att tro att uppdraget kommer att ta mer resurser i anspråk än normala mötes- och resekostnader.
Uppdragsgruppens sammansättning:
De som genomför utredningen bör vara väl insatta i samordningarnas arbetssituation. Det föreslås därför att utredningsgruppen består av tre nuvarande eller tidigare samordnare. Åtminstone en av dessa bör ha längre erfarenhet av Amnestys arbete även utanför samordnarrollen. En av deltagarna kan dock gärna vara ny i Amnesty och i samordnarrollen.
Kontaktperson i styrelsen:
Till kontaktperson i styrelsen föreslås den ansvarige för samordningarna, f.n. Magnus Öhman. Denna kommer inte delta i gruppens möten (med undantag för telefonmöten), men kommer i övrigt att stå till gruppens förfogande.