Arbete på eget land i våld mot kvinnor-kampanjen Underlag till styrelsemöte 1-2 september 2003

Från: Anja Persson
Datum: 18 augusti 2003

ARBETE PÅ EGET LAND I VÅLD MOT KVINNOR-KAMPANJEN

Inledning

Våld mot kvinnor(VAW)-kampanjen startar den 8 mars 2004. Förberedelsearbetet inför kampanjen är därför i full gång. En viktig komponent i kampanjen är arbete på eget land och det är därför viktigt att svenska sektionen, som en del av sina förberedelser, sätter upp egna riktlinjer för hur det arbetet skall bedrivas och vilka gränser sektionen vill sätta. Sekretariatet tog i maj 2003 fram ett förslag på riktlinjer för arbete på eget land ( se bilaga 1) som styrelsen har haft möjlighet att kommentera. Eftersom frågan om arbete på eget land är en policyfråga bör sektionsstyrelsen fatta beslut om övergripande riktlinjer för sektionen.

Bakgrund

Amnesty International antog 1979 sin policy att inte bedriva oppositionellt arbete på eget land med motiv att skydda AI:s internationella solidaritet, vidmakthålla organisationens opartiskhet och erbjuda medlemmar och aktivister säkerhet. Vid ICM 2001 beslöts att öppna upp för en utvidgning av arbete på eget land och sektioner uppmanades att, efter godkännande från IEC, starta upp pilotprojekt. Noggranna kriterier för hur dessa pilotprojekt skulle bedrivas utarbetades av IEC under 2002. Även om vissa pilotprojekt har förekommit har intresset bland sektionerna inte varit särskilt stort. Detta ses inför den kommande VAW-kampanjen som ett problem eftersom IS kampanjansvariga ser arbete på eget land som en nödvändighet för att Amnesty ska kunna bedriva en effektiv kampanj. Ett exempel är utredningsarbetet där IS omöjligt kan utreda situationen angående våld mot kvinnor i varje enskilt land, samtidigt som allmänhet och media kommer att efterfråga just den informationen när de vänder sig till olika Amnestysektioner/strukturer. För att underlätta för sektioner/ strukturer att inleda arbete på eget land godkände IEC i juni 2003 nya riktlinjer för tematiska undersökningar på eget land. Arbete på eget land är alltså inte bara tillåtet utan också uppmuntrat, inte minst när det gäller VAW-kampanjen där dessa nya riktlinjer kommer att tillämpas. Inom svenska sektionen är dock principen att inte arbeta på eget land starkt rotad och svenska sektionens årsmöte har uttalat sig mot en utvidgning av arbetet på eget land. Sammanfattningsvis kan sägas att det är svenska sektionens inställning i kombination med bristande ekonomiska resurser, snarare än AI:s riktlinjer, som kan begränsa svenska sektionens arbete på eget land.

Problemformulering

Den fråga som styrelsen framförallt har att ta ställning till när det gäller de föreslagna riktlinjerna är om svenska sektionen i utrednings-, informations- och kampanjarbete (oppositionellt arbete) inom VAW-kampanjen skall använda sig av individuella fall för att exemplifiera situationer där svenska staten inte agerar ”due diligent”.

Resonerande del

Enligt de riktlinjer som sekretariatet föreslår skall individuella fall i Sverige användas som exemplifiering vid informationsarbete men sektionen skall inte bedriva kampanjarbete dvs. arbeta oppositionellt på svenska fall. Här finns en farhåga att gränsen mellan informationsarbete och oppositionellt arbete kan vara svår att dra. En gränsdragningen som också handlar om trovärdighet. Kan sektionen använda ett svenskt fall som exempel på när den svenska staten inte agerat ”due diligent”, men samtidigt inte bedriva oppositionellt kampanjarbete och ställa konkreta krav på åtgärder för att individens rättigheter skall tillgodoses? När det gäller Amnestys trovärdighet är det som alltid ytterst viktigt att alla uppgifter är fullständigt korrekta. De föreslagna riktlinjerna innebär att svenska sektionen inte kommer att göra någon omfattande utredning av situationen i Sverige utan i stället sammanställa information från andra organisationer som har större kompetens och mer erfarenhet inom området. Att sammanställa information kan vara ett både tidsödande och komplicerat arbete eftersom sektionen måste kunna garantera att den information den förmedlar, och därmed ställer sig bakom, och är korrekt. Har vi inom sektionen rutiner för att kritisk granska information eller kan vi i annat fall utveckla sådana?

Samtidigt är värnandet om den enskilde individens rättigheter grunden i Amnestys arbete och individuella fall är en viktig del av vår informationsspridning och vårt lobby- och kampanjarbete. Personliga redogörelser från kvinnor som varit utsatta för våld kommer att vara huvudpunkten i kampanjmaterialet från IS. Syftet är att dessa kvinnor ska få exemplifiera förekommande generella mönster av våld mot kvinnor. Att välja att inte använda svenska fall kan ge intrycket att våld mot kvinnor inte förekommer i Sverige, eller att Amnesty inte värnar den våldsutsatta svenska kvinnans rättigheter utan överlämnar detta till andra organisationer. En alltför restriktiv policy när det gäller arbete på eget land kan också komma att försämra kontakten med tilltänkta samarbetspartners i kampanjen.

Förslag till beslut

att godkänna de av sekretariatet föreslagna riktlinjerna för arbete på eget land i VAW- kampanjen och att delegera vidare beslutsfattande i frågan till generalsekreteraren.

Bilagor:
1. VAW-APEL

Innehåll:

Arbete på eget land i VAW-kampanjen

I VAW-kampanjen har det öppnats upp för mycket stora möjligheter att arbeta på eget land, både gällande utredningsarbete och oppositionellt arbete. Det kommer därför att vara upp till svenska sektionen att sätta gränserna för detta. Vi anser att svenska sektionen inte kan genomföra en sådan här kampanj utan att gå in på situationen i Sverige. Därför måste vi utföra ett visst utrednings-, informations-, och insamlingsarbete. Vi anser att det är rimligt att 10-15% av kampanjen ägnas åt att arbeta på eget land (inte inräknat förberedelsearbetet som kommer att ske under hösten 2003).

Översikt:

Utredning/informationsinhämtning

Ja
- Övergripande om situationen i Sverige (med individuella fall där staten inte agerat "due diligent" för att exemplifiera brister, )
    - Information från andra organisationer (fakta, lämpliga åtgärder, erfarenheter, ev samarbete)

Informationsarbete (t ex seminarier, information i skolor, annonsering, media)

- Allmänt om MR och kvinnors rättigheter
      - Övergripande om situationen i Sverige (med individuella fall där staten inte agerat "due diligent" för att exemplifiera brister)

Kampanjarbete/oppositionellt arbete (mer direkt påverkansarbete där vi söker upp relevant instans, t ex lobby)

Ja
      - Vissa områden där det finns brister i systemet- med konkreta rekommendationer
        - Lagändringar om nödvändigt

Kartläggning andra organisationer
          Eftersom en rad organisationer sedan länge jobbar mot våld mot kvinnor i Sverige, tycker vi att det är viktigt att få veta vilket arbete de bedriver, vilka frågor de tycker är mest angelägna och hur de tror att Amnesty bäst kan göra nytta. En kartläggning har redan påbörjats, där en praktikant på Göteborgskontoret ska ställa ett antal frågor till en rad organisationer som på ett eller annat sätt arbetar mot våld mot kvinnor i Sverige. Denna information kommer sedan att sammanställas och analyseras.

Egen översikt
          Vi anser dock att vi även behöver få en mer översiktig bild över situationen i Sverige främst för att kunna svara på frågor av typen Hur ser ni på situationen i Sverige? Vilka åtgärder hade ni velat se för att stoppa våldet mot kvinnor i Sverige?

Kampanjen inriktar sig på staters ansvar att förebygga och att straffa övergreppen, som omfattas av det sk due diligence begreppet. Vi måste först enas om en definition av detta omfattande begrepp och sen skaffa oss en bild över hur vi anser att svenska staten och dess myndigheter lever upp till dessa krav. Vi bör ta reda på tex:
          - Hur ser de svenska lagarna ut på detta område?
          - Hur sker rättsskipningen vid övergrepp, dvs hela vägen från anmälan och utredning till rättegång
          - Vilken hjälp får kvinnor som utsatts för eller hotas av övergrepp?
          - Vilka förebyggande åtgärder vidtas av regering, myndigheter (ex statliga, sociala), polisen?
          - Vilka resurser har avsatts för detta område?

Genom att ta reda på dessa fakta kommer vi att hitta ett antal områden där vi anser att staten inte agerar tillräckligt (due diligent). Dessa områden kan vi ta upp när vi får frågan om hur situationen ser ut i Sverige.

På vissa av dessa områden kan vi även bedriva ett visst informations/kampanjarbete, utan att för den sakens skull gå in på individuella fall. Det kan t ex vara att vi har åsikter om mottagandet vid anmälan av övergrepp, tillgången på skyddat boende, resurser avsatta på relevanta myndigheter etc.