Rapport från EU-föreningens årsmöte Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2004

Till: Styrelsen
Från: Maja Åberg och Henrik Zetterquist
Datum: 2 juni 2004.

Rapport från EU-föreningens årsmöte, Bratislava 15-16 maj 2004.

Inledning
År 1526, då osmanerna ockuperade det mesta av Ungern, tillföll den slovakiska delen huset Habsburg. Bratislava tillhörde sedan det habsburgska väldet mellan 1526 och 1918. Efter detta hann Slovakien vara i union med Tjeckien fram tills 1994, då länderna separerade i vad som kallades "en fridsam skilsmässa" En halv månad efter det att Slovakien, tillsammans med nio andra länder blivit medlemmar i EU, samlades Amnestys EU-förening (Amnesty EU Association) i Bratislava helgen den 15-16 maj 2004.

Mötet inleddes med att Slovakiens utrikesminister välkomnade oss till Slovakien och Bratislava.

Nya medlemmar
Genom en ändring i stadgarna, är även strukturer, inte bara sektioner välkomna som medlemmar i EU-föreningen. Ändringen innebär också att att strukturer skall ha samma rösträtt inom föreningen som sektioner har. Nya medlemmar är sektionerna Slovenien och Polen samt strukturerna Tjeckien, Ungern och Slovakien. I Estland, Lettland, Litauen, Cypern och Malta har Amnesty ännu inte någon nationell struktur för arbete och representanter från dessa länder närvarade inte på mötet. De nya medlemmarna ansökte formellt om medlemskap i EU-föreningen via ansökningar som presenterades på mötet. De nya medlemmarna antogs med acklamation och hälsades välkomna av rungande applåder.

Verksamheten 2003
Dick Oosting, chef för kontoret i Bryssel, berättade om det gångna året. 2003 var ett bra år där de viktigaste punkterna var:
· Stärkt ställning i Bryssel. Arbete fungerar allt bättre och vi får ett allt större gensvar på det arbete som görs.
· Ökat samarbete med IS. Historiskt sett har denna relation inte karakteriserats av närhet och smidighet, men de senare åren har samarbetet blivit bättre. Exempel på detta är samarbetet på mediefronten där EU-föreningens pressekreterare Majella Anning har samarbetat med Press Office i London och man har haft internationella presskonferenser för publicering av Amnestyrapporter i Bryssel. Presskonferensen om rapporten om trafficking i Kosovo var en succé med mycket stor täckning.
· Mediaarbetet allt viktigare och mer framgångsrikt. Dock är resurserna ojämnt fördelade. I Bryssel, som har en större presskår än London, har Amnesty en halv presstjänst, jämfört med London, där IS förfogar över åtta tjänster. Detta är en fråga som återkommit på flera årsmöten eftersom kontoret ständigt efterfrågar ökade resurser på mediasidan.

Även om bilden presenteras av de som är ansvariga, är ändå känslan av att arbetet inom EU-föreningen fungerar allt bättre och till och med bra.

Ekonomi
Den ekonomiska redovisningen var inte den del som gav upphov till flest frågor. Den generella bilden är att de ekonomiska ramarna är snäva, men att arbetet fungerar bra.

Tabell över bidragsgivare

Sektion Bidragsandel, %
UK 28
Nederländerna 21
Frankrike 13
Tyskland 11
Sverige 7
Italien 5
Belgien (fr) 3
Övriga 12

Ekonomin förväntas växa med 4,6 % för 2004 vilket ligger över den förväntade inflationen.

Operational Plan
Mötet gick igenom den föreslagna handlingsplanen för EU-föreningens arbete och diskuterade den. (Se bifogad fil) Mest diskussion blev det kring handlingsplanens fokus på mänskliga rättigheter inom EU. Några få länder ifrågasatte detta fokus med argumentet att Europa sköter sig ganska bra jämförelsevis. EU-föreningens styrelse och kontor förklarade att arbetet gällande EU:s inflytande på andra länders MR-situationer kommer att fortsätta på samma sätt som förut, t.ex. genom att lobba mot EU:s MR-dialoger med länder som Kina, Iran och Ryssland. Dock anser man att EU inte kan vara en trovärdig röst i världspolitiken om man inte sopar rent framför sin egen dörr först. Dessutom har Amnesty framfört allvarlig kritik mot många EU-länder som hittills bemötts med tystnad. Föreningen ser en oroväckande trend i att när väl ett land blivit medlem i EU struntar man i hur det efterlever de mänskliga rättigheterna.

Resolutioner
Inte ett årsmöte utan resolutioner. Men mötet hade endast två, och både kom från styrelsen.

Governance
Det har under en längre tid pågått en diskussion om hur EU-föreningen ska ledas. För att skapa en tydligare struktur, och för att få en mer stabil representation i det styrande organet, ersätts det årsmötet med ett råd. Rådet består av en representant från varje sektion och struktur, med två röster vad, förutom de två belgiska sektionerna som får var sin. Rådet träffas minst en gång årligen då det har rollen av ett årsmöte. Utöver detta kan rådet träffas när det bedöms att behov finns.

Den representant sektionerna/strukturerna utser, ska utses för två år i taget. Detta för att sektionerna/strukturerna inte ska skicka olika representanter varje år och därmed tappa kontinuitet. Denna princip är bra, även om det är lätt att tänka sig att denne representant, som troligen blir en förtroendevald, inte anställd, kanske inte orkar mer än två år. Det innebär att rådet vart annat år kommer att bestå av en stor andel nybörjare.

Vidare fördes en inte oviktig diskussion om rådets roll. Rådet ska hållas ansvarig inför sektionerna och strukturerna, men även inför IEC. Vad det innebär praktiskt är oklart. Likaså är det inte helt uppenbart vad rådet ska göra. Rådet kommer att vara ett mindre samling, sett till antalet personer, jämfört med dagens årsmöte.

Den svenska sektionen har tidigare tagit ställning för denna resolution och gjorde det även denna gång. Förra året föll den, men årsmötet 2004 antog den, efter diskussion och ändringar i det ursprungliga förslaget. Förändringen kommer inte att innebära någon revolution, vilket kanske är bra, då förslaget var något oklart när det gäller rådets roll och beslutsnivåer.

Budget
I och med utvidgningen har EU-föreningen sett ett behov att aktivt stöda nya medlemsländer, framför allt lobbyarbetet. Resurserna är knappa och förra året beslutades om en temporär ”extraskatt” på 0,2 % av de intäkter som överstiger 1 000 000 Euro. Årsmötet beslutade om att detta extra bidrag även ska gälla för 2005. Projektet har försenats. Om förseningen gör att de budgeterade medlen inte använd, går dessa till andra enlargement-projekt. Projektet ska utvärderas inför årsmötet/rådet 2006.

Val till styrelsen
För en svensk var valet av styrelse en bekant upplevelse. Fyra nomineringar till fyra poster i detta ryska val.
Katja Majamaa, Finland, jurist med lång Amnestyerfarenhet som fortsatte sin tid i styrelsen. John Ward, brittiska sektionen, som valdes in som ny kassör i föreningen. Markus Meyer, Tyskland, den yngste representanten i styrelsen, återvaldes och Pietro Antonioli, Italien, valdes in som ny representant.

Avslutning
Avslutningsvis kan nämnas att det var ett lugnt möte med få men konstruktiva diskussioner. De nya medlemmarna välkomnades med entusiasm och de å sin sida var glada över att ha officiell status. De nya EU-ländernas Amnestysektioner och strukturer har i flera år varit inbjudna till årsmötena för utbildning och som observatörer, vilket några länder fortsätter med, t.ex. Turkiet och Kroatien. Dock var det en märkbar skillnad i att fler länder nu är fullvärdiga medlemmar i föreningen.