Svenska sektionens handlingsplan 2004-2010 - efter årsmötesbeslut 2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2004

Datum: 26 maj 2004

Svenska sektionens handlingsplan 2004-2010 - efter årsmötesbeslut 2004

Nedanstående är en genomgång av de preliminära beslut (protokollet ännu ej justerat) om handlingsplanen 2004-2010 som fattades på årsmötet i Hallunda 2004. Vi har valt att endast återge rubrikerna i handlingsplanen och ange om några ändringar beslutades under respektive rubrik, och om så var fallet, vilka nya formuleringar som beslutades.

"Inledning"

1 Bakgrund

Preliminärt beslut:

att styrelsen får i uppdrag att omformulera stycket "Bakgrund" utifrån den internationella långsiktsplanen.

1.1 Den internationella långsiktsplanen

1.2 Operativa planer

1.3 Globala kampanjer

1.4 Konsekvenser för svenska sektionens handlingsplan

Preliminärt beslut:

att omformulera meningen "Vi har inte resurser att själva ta fram material, även om möjligheten finns formellt." till "Vi har begränsade resurser att själva ta fram material, även om möjligheten finns formellt."

2 Detta ska vi göra!

2.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

att omformulera stycket

"Det omfattar arbete för att samvetsfångar ska friges och att människorättsförsvarare skyddas. Vi arbetar även för att dödsstraffet ska avskaffas och att politiska mord, tortyr, grym, omänsklig och förnedrande behandling eller bestraffning och ”försvinnanden” ska upphöra. Svenska sektionen har stor kunskap när det gäller arbete mot dessa övergrepp."

till

"Det omfattar bland annat arbetet för samvetsfångars frigivning, skydd åt människorättsförsvarare, dödsstraffets avskaffande samt att politiska mord, "försvinnanden", tortyr eller annan grym, omänsklig och förnedrande behandling eller bestraffning skall upphöra."

2.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

Preliminära beslut:

att omformulera stycket

"Under de två första åren i perioden kommer sektionen att delta i den internationella kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor och fokusera på att stoppa våldet mot kvinnor, men under perioden 2004-2010 kommer vi även att arbeta mot t.ex. könsbaserad diskriminering av kvinnor, handel med kvinnor för sexuella ändamål, kvinnlig könsstympning, tvångsäktenskap och ”hedersmord”."

till

"Under de två första åren i perioden kommer sektionen att delta i den internationella kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor och därefter ska arbetet mot könsrelaterat våld och könsdiskriminering vara en integrerad del av svenska Amnestys arbete ."

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Vi ska välja ut några typer av systematiska kränkningar som drabbar kvinnor och arbeta för att dessa kränkningar ska ha minskat (tidigare "upphört") till 2010.

- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om förekomsten och omfattningen av könsbaserade kränkningar och övergrepp som särkilt drabbar kvinnor (tidigare "av övergrepp som särskilt drabbar kvinnor").

2.3 Skydda flyktingars rättigheter

att ändra målformuleringarna

från

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Svenska myndigheter ska tolka flyktingkonventionen korrekt.
- Sverige ska ha en lagstiftning som ger alla som vistas i landet rätt till hälso- och sjukvård och skolgång för barnen.

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

(- Alla asylsökande ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess, i enlighet med Amnestys grundläggande krav.) Omformuleras och flyttas till 5.3.
- Sverige och övriga stater inom EU ska, i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitik, respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter. Samma formulering även i 5.3.
- Svenska myndigheter ska tolka flyktingkonventionen generöst och korrekt i enlighet med UNHCRs handbok och andra vägledande dokument.

2.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Den internationella brottmålsdomstolen ska vara etablerad som ett kraftfullt verktyg i kampen mot straffrihet.
- Antalet människor, som är frihetsberövade utan att ha fått en korrekt rättegång, ska ha minskat kraftigt jämfört med 2003.
- Vi ska aktivt motverka att det i många länder förekommer utbredda problem med korruption och straffrihet för övergrepp utförda av poliser eller personal inom andra rättsvårdande myndigheter eller av sådana myndigheter använd extern personal . Vi ska också ha ökat den svenska allmänhetens medvetenhet om dessa problem.

2.5 Arbete utanför prioriterade områden

att ändra målformuleringen till

Svenska sektionens utvecklingsmål fram till 2010 är:

- Att aktivisterna ska ha tillräckliga kunskaper om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.

3 Metoder

4 Organisatoriska mål

4.1 Öka aktivismen

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Vi ska utveckla nya former av aktivism för att vid handlingsplaneperiodens slut vara fler aktiva än idag.
- Vi ska ta fram en långsiktig integrerad strategi för vårt arbete med MR- och medlemsutbildning.
- Att öka aktivismen genom att möjliggöra fler distriktscenter i de delar av Sverige där intresse och möjligheter finns. (Yrkande A)

4.2 Skapa en dynamisk organisation

4.3 Växa

att ändra inledningstexten till

"Det internationella rådsmötet 2003 beslutade att alla sektioner ska sträva efter att öka rörelsens ekonomiska styrka. Svenska sektionen måste arbeta för att skapa resurser för sitt eget och den internationella rörelsens arbete. Grupperna har ett stort ansvar för sektionens ekonomi. (Yrkande J)

Det finns flera skäl till att sektionen behöver många medlemmar. Vi behöver personella och ekonomiska resurser för att kunna genomföra vårt globala, utåtriktade arbete för mänskliga rättigheter. För det arbetet behövs aktivister liksom medlemmar och givare som bidrar ekonomiskt. Vi måste ha ökade resurser för att expandera vårt arbete, till nya områden liksom inom traditionella områden. Ett ytterligare skäl är den ökade tyngd våra påtryckningar får med fler medlemmar. Som stor sektion har vi också ett större inflytande på besluten i den internationella Amnestyrörelsen.

Av dessa skäl måste vi anstränga oss för att behålla våra medlemmar och givare. Vi måste ständigt slå vakt om vårt förtroende hos allmänheten och vara uppmärksamma på hur det vi gjort eller inte gjort påverkar förtroendet för Amnesty. (Yrkande L) Vi måste värva nya medlemmar och ägna oss åt insamling från medlemmar och givare. Vi kan bedriva insamlingsarbete gentemot företag och fonder och ägna oss åt försäljning t. ex. i second-hand-butiker. Målet för perioden är att skapa ekonomisk tillväxt för att kunna bibehålla och på sikt höja vår nuvarande verksamhetsnivå.

Under handlingsplaneperioden ska sådana aktiviteter prioriteras som på effektivaste sätt leder till uppfyllande av nedanstående mål."

Svenska sektionens mål fram till 2010 är:

- Sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden ska ha ökat från 33 miljoner år 2003 till 40 miljoner år 2010, vilket motsvarar en årlig genomsnittlig ökning om 3 %.
- Grupperna och distrikten ska fram till 2010 bidra med minst 12% (tidigare "10%") av sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden.
- Antalet medlemmar ska 2010 vara minst 60 000.
- Vi ska 2010 ha utvecklat och genomfört ett program för medlems- och givarvård så att andelen medlemmar som inte förnyar sitt medlemskap ska ha sjunkit från 13 % år 2003 till 10% år 2010.
- Att den svenska sektionen av Amnesty ska tillhandahålla information på andra språk än svenska för att på detta sätt bredda mångfalden och göra Amnesty tillgängligt för fler grupper. (Yrkande E)

5 Etappmål för perioden 2004 - 2006

5.1 Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet

5.2 Slå vakt om kvinnors rättigheter

att ändra målformuleringarna till

Svenska sektionens mål för 2004-2006 är:

- Vi ska arbeta för att uppnå de internationella målen för kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor.
- De brister som under kampanjen påtalats när det gäller svenska statens ansvar att förebygga, utreda och bestraffa våld mot kvinnor ska ha åtgärdats.
- Kvinnor som riskerar att utsättas för våld ska erbjudas ett fullvärdigt skydd, genom bl a skyddat boende, oavsett var i Sverige de bor.
- Vi ska arbeta för att svenska myndigheter under asylprocessen inklusive vid asylbedömningarna ska beakta eventuella psykologiska konsekvenser av sexuellt våld samt tolka FNs flyktingkonvention i enlighet med UNHCRs riktlinjer så att kvinnor som riskerar könsbaserat våld eller allvarlig diskriminering får ett effektivt och varaktigt skydd i Sverige.
- Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om att psykiskt, fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor är ett grovt människorättsbrott i hela världen och att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem även i Sverige.

5.3 Skydda flyktingars rättigheter

att ändra målformuleringarna till

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Sektionens medlemmar har kunskap om hur sektionens arbete för stöd till flyktingar och asylsökande bedrivs och var mer informatiom kan inhämtas (tidigare "ska ha kunskap och redskap för arbetet med stöd till enskilda flyktingar och asylsökande").
- Alla asylsökande ska ha tillgång till en rättssäker asylprocess, i enlighet med Amnestys grundläggande krav. (från 2.3) Amnesty ska som en del i detta arbete aktivt driva på riksdagens beslut att ersätta överprövningen i utlänningsnämnden med överprövning i domstol.
- Sverige och övriga stater inom EU ska, i harmoniseringsarbetet för en gemensam asyl- och flyktingpolitik, respektera flyktingars, asylsökandes och migranters rättigheter. (även i 2.3)

5.4 Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet

Inga beslut om ändringar.

5.5 Utbildning inom ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter (Obs! Ny punkt!)

- Vi ska utbilda aktivister om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter och om allvarliga kränkningar av dessa rättigheter.

5.6 Skapa en dynamisk organisation (Obs! Ny numrering!)

att ändra målformuleringarna till

Svenska sektionens mål för 2004 - 2006 är:

- Vi ska senast 2005 ha en strategi för arbetet för mångfald och jämställdhet inom sektionen.
- Att utveckla bättre metoder för hur vi ska behålla våra aktiva medlemmar. (Yrkande F)
- För att förbättra våra arbetsmetoder ska vi senast 2006 ha tagit fram nya strategier för arbetet med

- kampanjer och aktioner
- landprogram (CAP, Country Action Programs) och landsamordnare
- kommunikation
- media
- informationshantering och webben
- MR- och medlemsutbildning.

5.7 Växa (Obs! Ny numrering!)

Förslag till beslut

Sekretariatet föreslår styrelsen besluta

att uppdra åt Anja Persson och Sune Montán att formulera en ny bakgrundstext till sektionens handlingsplan 2004-2010,

att uppdra åt sekretariatet att göra alla övriga redigeringar i enlighet med årsmötesbesluten, samt

att uppdra åt sekretariatet att sprida den slutliga versionen av sektionens handlingsplan 2004-2010 till sektionens medlemmar.