Granskningskommitténs rekommendationer till sektionsstyrelsen 2004 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2004

Datum: 2 juni 2004

Granskningskommitténs rekommendationer till sektionsstyrelsen 2004

I sin rapport till årsmötet 2004 gav Granskningskommittén sektionsstyrelsen följande rekommendationer:

- att styrelsen inför arbetet med budget för 2005 initierar en diskussion angående budgetens utformning,

- att med så liten fördröjning som möjligt presentera en analyserande utvärdering av sektionens handlingsplan 2000 - 2004 samt förklara hur erfarenheterna har beaktats i arbetet med framtagandet av handlingsplanen för den kommande sexårsperioden,

- att utreda hur den nya handlingsplanen bättre kan föras ut som ett styrdokument för aktiva medlemmar i sektionen,

- att utarbeta ett dokument som presenterar hur sektionen kontinuerligt kan arbeta med uppföljning och utvärdering av den nya handlingsplanen för år 2004 - 2010, samt att dokumentet distribueras till grupper och distrikt tillsammans med Handlingsplanen,

- att, utifrån vad som är ekonomiskt möjligt, hitta en form för att låta översätta en sammanfattning av årsrapporten samt rapporten inför kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor till svenska.

Sekretariatets synpunkter på Granskningskommiténs rekommendationer

Sekretariatet har följande kommentarer vad gäller rekommendationerna:

Budgetens utformning

Utformningen av den svenska sektionens budget ändrades, efter en relativt omfattande utredning, senast 2002. Blamd annat fattades beslut om att enbart ha en disponibel del i budgeten. Bakgrunden till denna förändring var främst att den disponibla delen av budgeten minskat under ett antal år, i takt med en allmän nedgång i sektionens ekonomi. Vi ser dock fördelar med en uppdelning av budgeten i en fast och en rörlig (disponibel) del, särskilt om sektionens ekonomi utvecklas positivt framöver. Sekretariatet ser därför ingen anledning att ändra budgetens utformning.

Utvärdering av handlingsplanen 2000-2004

Planeringsprocessen för den internationella handlingsplanen (ISP) har varit sådan att det varit omöjligt att helt utvärdera en handlingsplan innan man beslutar om nästa. Till det internationella rådsmötet i Mexiko 2003 (då beslutet om ISP fattades) togs ett dokument fram som sammanfattade sektionernas aktiviteter under perioden april 2001 - april 2003 (Report on Section and Structure implementation of the Troía Action Plan, POL/008/2003). Dokumentet är inte en utvärdering i egentlig mening utan just en sammanfattning av genomförda aktiviteter i 39 av 57 sektioner och täckte inte det sista året av Troía Action Plan, april 2003 - mars 2004. En liknande sammanfattning gjordes inför ICM 2001, där svarsfrekvensen bland sektionerna var ännu lägre.

På årsmötet 2003 i Härnösand presenterades en rapport om genomförandet av den svenska sektionens handlingsplan t o m våren 2003. Själva årsmötet 2003 ägnades sedan i hög grad åt förslaget till ISP och förberedelser inför den kommande svenska handlingsplanen 2004-2010. Redan då visste vi att den kommande svenska handlingsplanen i hög grad skulle srtyras av innehållet i ISP, men framför allt av de operativa tvåårsplaner (ISOP) som tas fram av det internationella sekretariatet.

En ytterligare utvärdering av den svenska handlingsplanen 2000-2004 skulle alltså inte kunna påverka innehållet i den nuvarande handlingsplanen 2004-2010, men möjligtvis ge lärdomar inför genomförandet av den. Från sekretariatets perspektiv anser vi dock att man noggrant bör bedöma om en sådan resurskrävande utvärdering skulle tillföra något som inte togs upp i rapporten till årsmötet 2003. Vi finner också Granskningskommitténs rekommendation på den här punkten lite svår att förstå.

Handlingsplanen som styrdokument för de aktiva medlemmarna

Som Granskningskommittén också påpekar anser vi att handlingsplanen 2000-2004 fungerat som ett viktigt styrdokument för styrelse och sekretariat. Hur man levandegör en handlingsplan bland de aktiva medlemmarna och hur man försäkrar sig om att den används som ett styrdokument i den lokala verksamheten, är en fråga styrelsen bör diskutera, förslagsvis med distriktsombuden på distriktsombudsmötet i september 2004.

Uppföljning och utvärdering av handlingsplanen 2004-2010

Styrelsen beslutade i maj 2004 att rekommendera den kommande styrelsen att tillsätta en uppdragsgrupp som hanterar frågan. Ett alternativ till detta tillvägagångssätt är att uppdra åt sekretariatet att ta fram ett förslag på hur en kontinuerlig uppföljning och utvärdering av handlingsplanen kan göras.

Översättningar

När årsrapporten släpptes den 26 maj i år översattes de "regionala sammanfattningarna" till svenska och las ut på webben. Vad gäller den internationella rapporten inför kampanjen Stoppa våldet mot kvinnor! har vi inte ansett det ekonomiskt försvarbart att göra en översättning, bl a mot bakgrund av att efterfrågan på översatta rapporter i samband med temakampanjer, t ex kampanjen mot tortyr, varit liten. Däremot finns, förutom den svenska rapporten, en hel del svenskt material i kampanjen. Utöver broschyrer och foldrar t ex ett särtryck av den artikelserie som publicerades i Expressen, GT och Kvällsposten.