Förslag om hur svenska sektionen ska arbeta med Gender Action Plan (GAP) Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2004

Till: Styrelsen
Från: Lisa Moraeus, Carl-Axel Johansson, Meriam Chatty, Sofia Halth, Johan Bäck, Anna Olsson samt Katarina Bergehed
Datum: 25 maj 2004

Förslag om hur vi ska arbeta med GAP i svenska sektionen

Bakgrund
Ett viktigt mål inom SVAW-kampanjen är att se över jämställdheten inom organisationen, "change ourselves to change the world". Riktlinjer för detta interna arbete slås fast i GAP, Gender Action Plan. En kartläggning av jämställdhet inom organisationen ska enligt GAP vara färdig 25 november 2004. En delrapport om hur arbetet fortskrider ska vara klar till slutet av juni 2004.

Hur svenska sektionen ska arbeta med GAP har hittills varit väldigt oklart och den integrerades inte i de direktiv som togs fram till mångfaldsgruppen. Gruppen har nu diskuterat den här frågan med Katarina Bergehed, för att ta fram ett förslag till hur vi ska arbeta med GAP.

Mer information om GAP finns i följande dokument:
POL 38/001/2003 Stop VAW CAMPAIGN INTERNAL STRATEGY: The Gender Action Plan (GAP)
ACT 77/039/2004 Stop VAW Campaign 2004-2006 - A Guide to Gender Action Planning

Sammanfattning av GAP
GAP handlar i korthet om att AI ska se över sitt interna arbete med jämställdhet och säkerställa att ett genusperspektiv genomsyrar organisationskulturen och allt vårt arbete. Sektionerna ska utse ansvariga för att genomföra en kartläggning av jämställdheten. Utifrån kartläggningen ska man utforma en nationell GAP. Denna ska integreras i sektionernas strategiska och operativa planer, liksom i budgetplanering. Den ska åtföljas av utbildningsinsatser och man ska arbeta för att den ska bli känd bland anställda och medlemmar. Ansvaret bör ligga på central nivå i organisationen och de nationella styrelsernas ansvar för frågan betonas.

Vem gör vad?
Mångfaldsgruppen anser att stora delar av GAP redan täcks av det pågående och planerade arbetet i gruppen och att huvudansvaret för GAP därför kan läggas på oss. Vi vill dock betona att vi kommer att prioritera bland de många och omfattande uppgifter som föreslås i GAP och välja ut det som vi anser relevant i en svensk kontext. Exempelvis tycker vi inte att det är nödvändigt att, som föreslås i GAP, analysera det omgivande samhället ur ett genusperspektiv. Vi kommer inte heller att kunna göra någon genomgripande analys av hur beslutsprocesser inom organisationen påverkar jämställdheten.

Det finns dock fyra områden som vi inte anser att vi kan eller bör ansvara för, men som vi ändå tycker är viktiga att arbeta med.

1. Jämställdhet på arbetsplatsen. GAP poängterar betydelsen av att titta på hur jämställdheten ser ut bland de anställda. Vi tycker av flera skäl inte att vår grupp är lämplig för det uppdraget. Istället föreslår vi att en utomstående konsult, med särskild kompetens i genusfrågor inom organisationer, intervjuar de anställda bl.a. med avseende på
arbetsbelastning och arbetsrelaterad sjukdom, ev. ofrivillig deltid, arbetsledning och organisation, beslutsprocesser, kompetensutveckling och övriga arbetsmiljörelaterade faktorer, ur ett genusperspektiv. Vi skulle gärna se att detta sker under hösten, så att resultatet kan integreras i mångfaldsgruppens arbete.

2. Vår externa information. Hur ser vårt språkbruk och vårt bildurval ut på våra hemsidor, i våra pressnotiser och i Amnesty Press m.m.? Hur gestaltas offer? Vilka begrepp och termer används? Vi föreslår att sekretariatet tittar på detta och tar fram riktlinjer för genussensitivt språkbruk och bildmaterial.

3. Flyktingarbete. Hur arbetar vi med kvinnliga resp. manliga flyktingars rättigheter? Vi föreslår att sekretariatet tittar på detta.

4. Sektionens arbete för kvinnors mänskliga rättigheter. Hur är arbetet för kvinnors mänskliga rättigheter organiserat inom sektionen? Hur har det förändrats av SVAW? Hur kommer det att se ut efter SVAW? Får grupperna det stöd och de resurser som de behöver? Dessa och andra relaterade frågor tycker vi är viktiga. Vi tycker dock att de bör ingå i den utvärdering som kampanjteamet gör efter SVAW.

I GAP betonas vikten av att dessa frågor förankras i sektionens högsta ledning. Det är därför viktigt att styrelsen tar vid och avslutar GAP efter att mångfaldsgruppens arbete är färdigt. Exempel på sådant som styrelsen måste ansvara för är implementering, integrering i handlingsplaner och operativa planer, budget m.m.

Förslag till beslut: Styrelsen föreslås besluta i enlighet med de fyra punkterna ovan.