Delrapport om enkät angående årsmöten/MR-konferenser Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2004

Från: Magnus Öhman
Datum: 27 maj 2004

Delrapport om enkät angående årsmöten/MR-konferenser, i synnerhet den i Hallunda 2004

Inledning

Under årsmötets sista dag bad vi deltagarna fylla i en enkät som dels syftade till att utvärdera årsmötet i Hallunda 2004, dels kommer fungera som underlag för uppdragsgruppen om ”Utvärdering av MR-konferens som årsmötesform”(gruppen arbetar även med andra frågor som rör årsmötena). Här kommer en första rapport om svaren från den enkäten. Jag har inte bifogat några statistiska detaljer (korrelationsvärden, signifikansnivåer etc.) Dessa finns tillgängliga, tillsammans med rådatan, som finns i SPSS och Excel-format.

Om de som svarade

Vi fick in 135 enkäter, vilket innebär en svarsfrekvens på 59%. Detta ska jämföras med de 33% av deltagarna som i snitt svarade åren 1999 – 2003 (data saknas för 2001).

Av respondenterna var 65% aktiva i en arbetsgrupp. 30% var enbart aktiva i en arbetsgrupp. Medelåldern var 39 år, med ett spann från 18 till 77 (hälften var under 30 år). Nästan exakt två av tre var kvinnor, och 38% av respondenterna var på sitt första årsmöte.

MR-konferens

Vi frågade om det faktum att årsmötet var kombinerat med en MR-konferens påverkade deltagarnas beslut att komma. Av de som svarade menade 46% att detta gjort dem mer intresserade, medan 51% ansåg att det inte gjort någon skillnad. Bara 3% svarade att det gjort dem mindre intresserade, men det kan förstås inte uteslutas att vissa helt enkelt inte kom till mötet p.g.a. denna kombination (och därför inte kunde svara på enkäten).

Stödet för denna kombination var stort bland deltagarna. Hela 84% ansåg att Amnesty även i fortsättningen bör anordna MR-konferenser i samband med årsmötena. En förkrossande majoritet (97%) menade också att dessa bör vara öppna för allmänheten.

Årsmötets placering i tid och rum

Så många som 73% av respondenterna tycker att det är en viktig princip att årsmötet placeras på olika orter olika år. Andelen som tyckte att årsmötet bör hållas i Stockholm varje år var följaktligen bara 14%, medan 59% sade nej, och 24% inte visste. Däremot finns det en större opinion för att årsmötet ska placeras i ”storstäder”; 35% svarade ja, mot 31% nej. På denna fråga var det många som inte visste vad de tyckte, hela 33%.

Vi frågade också om årsmötets placering i tid. Av respondenterna ansåg 28% att en annan tid vore att föredra, medan 49% tycker att den nuvarande tiden är bra. Övriga angav inte någon åsikt. Av de som vill flytta på årsmötet var april ett populärt alternativ (11 personer) eller i allmänhet att det bör hållas tidigare (12 personer).

Påverkanstorg

54% menade att påverkanstorget gjorde det lättare att delta i diskussionerna om handlingsplanen, medan 21% ansåg att det inte gjorde någon skillnad (22% visste inte). Bara 3% uppfattade att det gjort det svårare för dem. Den dubbla beredningsmodell som testades på detta möte uppskattades generellt av respondenterna; 73% ansåg att vi bör göra så även i framtiden (9% ville enbart har påverkanstorg och 17% enbart beredningsgrupper). Kommentarer rörde bland annat att det hade behövts mer tid för beredningen. Samtidigt menade flera att det i allmänhet fanns för lite tid för pauser.

Årsmötet i Hallunda

Från kommentarerna på enkäterna verkade det som att respondenterna i allmänhet var nöjda eller mycket nöjda med årsmötet. Nästan samtliga angav att de var intresserade av att delta på årsmöten i framtiden. Det positiva intrycket bekräftas även av de svar som angavs om hur respondenterna såg på olika aspekter av arrangemangen.

Vad tyckte du om: Andel som svarade "jättebra" eller "ganska bra" Hur viktigt är detta (skala 1-5, där 5 är jtteviktigt) SNITT
mat 60% 3,6
boende 84% 3,4
underhållning 64% 2,5
funktionärer 95% 4,3

Från kommentarer som respondenterna givit så verkar det som att kritik mot maten i första hand gällde det vegetariska alternativet. Bortfallet på frågan om boende var mycket stort (53%), eftersom många bodde privat.

Negativa kommentarer tenderade i allmänhet att beröra brist på kaffe, toaletter och mikrofoner.

Tyckte olika respondenter olika?

Naturligtvis fanns det en stor variation i åsikter och erfarenheter bland respondenterna. Med hjälp av olika statistiska metoder kan vi undersöka i vad mån olika typer av respondenter generellt tyckte olika i de olika frågorna.

Variabeln kön var dålig på att förklara variationen i svaren. Den verkar inte korrelera med någon av de frågor vi ställde. Detsamma gällde ålder, med undantag för att yngre personer var mindre intresserade av att årsmötet skulle placeras i Stockholm under de kommande åren. Detta samband kvarstår även när man kontrollerar för kön och antalet årsmötet respondenterna deltagit i.

Intressant nog verkar inte heller antalet årsmöten respondenterna deltagit i tidigare ha någon större betydelse. Ett undantag var frågan om vi bör ha MR-konferenser tillsammans med årsmötena. Ju fler möten en respondent deltagit i, desto mindre positiv var personen till denna kombination. Sambandet är dock inte så starkt, och inte heller robust (det försvinner när man kontrollerar för kön och ålder). De som är medlemmar av arbetsgrupper var mer positiva till att ha MR-konferenser i samband med årsmötena än övriga aktivister.

Slutord

Även om vidare analys av svaren behövs (inklusive av de öppna frågorna), så är det allmänna intrycket att respondenterna var klart nöjda med årsmötet i Hallunda, och med det sätt på vilket beredningen av handlingsplaneförslaget bereddes. Uppdragsgruppen kommer att fortsätta med analysen av svaren, och kommer integrera dessa resultat i sina kommande rapporter.