Affärsrörelsen i Malmö och utvärderingen av denna" Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Till styrelsen för
    Svenska sektionen av AMNESTY INTERNATIONAL

Ang brev "Betr. affärsrörelsen i Malmö och utvärderingen av denna"

I brevet finns följande mening.
    1. Vårt förslag är:
    säg upp affärslokalen, som kostar ca 11.000 kr per mån. Uppsägningen skall ske före utgången av 1995 enligt kontraktet annars är vi bundna av ny kontraktstid. I detta instämmer Bertil Rosenqvlst, anställd i affären.

Om det skulle framstå som om Bertil Rosenqvist medverkat i tillkomsten av brevet, vill vi härmed lämna en förklaring att Bertil Rosenqvist INTE deltagit i utformningen av brevet eller haft kännedom om detta, utan den åsikten har han tidigare framhållit vid samtal med medlemsrevisorn som ju följt utvecklingen i affären.

Malmö den 1 september 1995
    För grupp 63 Malmö
    Rona Morän

Till styrelsen för
    Svenska sektionen av AMNESTY INTERNATIONAL

Betr affärsrörelsen i Malmö och utvärderingen av denna.

Vi har fått ta del av utvärderingen av affärsrörelsen, som under ett års tid bedrivits i Ma1mö När beslutet togs om utlokalisering av denna försäljning var en av grundpelarna att den skulle bli Amnesty-rörelsens tredje stora inkomstkälla.
    Medlemsavgifter, gåvor och försäljning skulle utgöra Anmestys ekonomiska grund.

Enligt vår åsikt finns det ingen annan orsak till att bedriva öppen affärsrörelse än att man skall få en inkomstkälla. PR-värdet är försumbart, ytterligt få personer besöker butiken och det är inte heller genom affärsverksamhet som Amnesty skall göra sig kända.
    Vi har under det senaste året fått in en rad stora gratisannonser i Sydsvenska Dagbladet och Arbetet, sydsveriges största tidningar, där varje sådan annons när hundratusentals människor.

Affärsrörelsen skall inte heller vara till för Malmö-grupperna av Amnesty - alla grupper måste själva klara sitt behov av lokaler etc. Detta kan inte vara en sak för svenska sektionen att finansiera.

En Annesty-affär är sektionens uppgift, ansvaret för den vilar på styrelsen som har beslutat om att starta verksamheten. Ansvaret för varifrån pengarna tas till att täcka förlusterna är också styrelsens.

Men det åligger medlemmarna att vara vakna och inte låta stvrelsen använda insamlade medel till en spekulation, som går med förlust.
    Driver man en affärsrörelse måste man räkna affärsmässigt.

Utvärderingen hittills visar att under första året har affärsverksamheten gått med 432.000 kr i underskott. Till detta kommer ränteförlust på vårt varulager, vilket vid årskiftet var 664.000 kronor. Om pengarna varit placerade på annat sätt hade denna summa gett ca 75.000 kronor i ränta. Den sammanlagda förlusten första året är alltså 507.000 kronor. Kostnaderna för ett års verksamhet är 1.246.442 kronor, i utvärderingen skriver man "Vi har höga fasta kostnader, framför allt hyra och personal".

Innevarande år. 1995, räknar man med att den budgeterade förlusten på 350.000 kr kommer att hållas. ( Ränteförlust på lagerhållning dock icke medräknad.)

År 1996 räknar man med halverad förlust och 1997 skall verksamheten eventuellt gå runt.

Om det går så pass bra under dessa år, har man gjort en förlust på minst en miljon kr, som alltså skall tas in under de följande åren.

Men observera - det finns absolut ingenting som säger att Amnesty-affären skall gå bättre i framtiden än vad den nu gör. Utvärderingen har visat att dyra prylar är svårsålda, vi får inrikta oss på mindre saker. Det ger också mindre i vinst. Förlusten kan bli avsevärt mycket större än vad som framställes i planeringen, de höga kostnaderna för affärsrörelsen kvarstår.

Hur kan stvrelsen med gott samvete planera en verksamhet som år efter år skall finansieras med insamlade medel?

Hur skall medlemmarna med gott samvete kunna samla in pengar för Amnesty och svara på frågan om pengarna verkligen går till rätt ändamål ?

Vårt förslag är
    1. säg upp affärslokalen, som kostar ca 11.000 kr per mån. Uppsägningen skall ske före utgången av 1995 enligt kontraktet annars är vi bundna vid en ny kontraktstid. I detta Instämmer Bertil Rosenqvlst, anställd i affären.

2. sälj snarast ut varulagret som bara blir mindre värt ju längre det ligger.

3. hyr en mindre billig lokal och använd den till postorderförsäljnlng. Minska på personalen. Det fordrar mycket personal att hålla en affär öppen under affärstid. Postorderförsäljn ing kan göras på kvällar och andra tider, då det är lättare att få frivilliga.

Denna skrivelse kunde gjorts som en motion till nästa årsmöte, men då hade det varit för sent att säga upp affärskontraktet som går ut i september 1996.
    Vi kommer ändå att förlora mycket pengar, innan avvecklingen är gjord, men det är bättre än att öka på förlusten år efter år.

Till slut: Amnesty-rörelsen är en stor och välkänd internationell rörelse, som är mycket noga med sitt rykte. Låt oss slå vakt om detta och garantera allmänheten att pengar skänkta till oss går till rätt ändamål.

Malmö i augusti 1995
    Rona Morän för grupp 63 i Malmö