Diskussionsunderlag om sektionens kampanjarbete och prioriteringar Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Styrelseinternt
Till: styrelsen
Från: sekretariatet/K Höijer
Datum: reviderad 1995 09 14

Diskussionsunderlag om sektionens kampanjarbete och prioriteringar
(3 bilagor, samma som i tidigare utsänd version)

Inledning
Styrelsen beslutade vid sitt möte den 4 maj 1995 att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens möte i september komma med ett diskussionsunderlag avseende sektionens kampanjarbete och prioriteringar. I kampanjarbetet ingår lobby som en del. Den delen av kampanjarbetet finns i ett separat underlag.

Problem
Såsom framgår av bilaga 1 har utbudet av kampanjer/aktioner från IS förändrats kraftigt under senare år. Utvecklingen har gått mot att allt större vikt läggs vid centrala aktiviteter såsom mediearbete, lobby och andra utåtriktade aktiviteter. Dessutom har antalet aktioner ökat och förändrat karaktär. Snabba och oplanerade aktioner såsom Crisis response har tillkommit. IS förser sektionerna med en halvårsvis planering genom Action Planning Bulletin. Problemet är att ändringar hela tiden görs. T ex tas aktioner bort eller tidsplanen för dem ändras. Dessutom läggs nya till. Det finns även flera snabba aktionsformer, som inte går att planera, utan som kommer helt oaviserat och med kort varsel. Detta skapar en svårhanterlig situation, som kräver ständiga omprioriteringsbeslut.

Inom sektionen eftersträvar vi decentralisering. Det betyder bl a att vi i allt högre utsträckning lägger ut arbete i samband med aktioner på samordningrupper och i viss mån på specialgrupper. Dessa grupper behöver en hel del stöd från sekretariatet i det arbetet. Det kan vara i form av bollplank, utskrift, korrekturläsning, distribution och kvalitetsgranskning för externt material.

Viktiga beslut 1994/95 relaterade till kampanjer
Kampanjarbetet var föremål för diskussion och beslut inom styrelsen och dess B-utskott senast under våren 1995. Ett underlag från detta finns bifogat (bilaga 2).

Vid det internationella rådsmötet i Boston 1993, togs beslut som en följd av Systec-utredningen. Sektionsstyrelsen beslutade vid sitt möte den 5-6 februari 1994, om en plan för genomförande av rådsmötesbeslutet i vilken ingick att prioritera uppbyggnad av systemet med samordningsgrupper samt medlemsutbildning. Under 1995 skulle planen ses över och föreläggas styrelsen i reviderad version.

Styrelsen fastställde dessutom vid sitt möte i december 1994 Riktlinjer för strategisk kampanjplanering, vilka främst riktar sig till sekretariat och mellanstruktur. Sekretariatet arbetar med att genomföra det beslutet.

En hel del har hänt inom de båda områden som prioriterades i den ovan nämnda implementeringsplanen. Rapporter har lämnats till styrelsen om utvecklingen inom samoprojektet och en fast tjänst för medlemsutbildning har tillsatts under 1995. Kanske är tiden nu mogen för att genomföra andra delar i beslutet och då särskilt den del som avser utveckling av systemet med specialgrupper och utåtriktat arbete.

Planerade kampanjer/aktioner hösten 1995 och 1996
Såsom nämnts ovan får vi från IS en halvårsvis planering av aktioner genom Action Planning Bulletin. Den senast kom i juli och tar upp följande aktioner.
Kvinnokampanjen som fortsätter till och med september. Den avlöses av en prioriterad aktion om fd Jugoslavien, vilken pågår till februari 1996. I november börjar ytterligare en prioriterad aktion om Afghanistan, vilken pågår till mars 1996. Två sektions/grupp-aktioner planeras för hösten och Amnestyveckan kommer som vanligt i oktober.
Under våren planeras en uppföljning av Sudankampanjen och en kampanj om Kina, vilken löper till och med september 1996. För hösten 1996 planeras en Turkietkampanj. En översikt över planerade aktioner finns i bilaga 3.
Utöver de ovan nämnda aktionerna finns en rad övriga som används bl a vid krissituationer såsom Rapid Response och Crisis Response. Någon planering för dessa aktioner finns av naturliga skäl inte. Just nu pågår t ex tre typer av aktioner, som ej aviserats, nämligen en om Indonesien, en om Rwanda och en om Colombia.

Av höstens två prioriterade aktioner har sekretariatet valt att delta fullt ut i den om det forna Jugoslavien. Skälen till det är dels att IS bett oss delta, dels att den ligger bra i tiden för att möjliggöra planering, produktion av material etc. Vi tror också att grupperna är väl motiverade att delta i aktionen. Afghanistan kommer vi också att arbeta med men med en lägre profil. Även den har IS bett oss delta i. Vi räknar med ett nära samarbete med Afghanistankommittén i den aktionen.
Hur vi arbetar när vi väljer ut vilka aktioner sektionen ska delta i framgår av bilaga 2.

Sekretariatets uppgifter
Sekretariatets roll i kampanjarbetet är dels att genomföra och koordinera centrala aktiviteter dels att förse medlemmarna med material och stöd av olika slag, för att de ska kunna agera.
Sekretariatet har även till uppgift att ge stöd till medlemmarna i form av utbildning, informationsspridning och rådgivning.
Vi har nu byggt upp samosystemet så att det täcker nästan alla länder, vilket var ett mål. Vidare vill vi vidareutveckla specialgrupperna och förbättra det utåtriktade arbetet.

Frågor att diskutera

1. Vill styrelsen fortsätta på den inslagna vägen med genomförandet av rådsmötesbeslutet. Dvs t ex fortsatt stärkande av samordningsgrupper?

2. Vill styrelsen gå vidare med genomförandet genom att stärka specialgrupperna och
vidareutveckla det utåtriktade arbetet?

Förslag till beslut
Styrelsen föreslås besluta:
- att arbetet med att utveckla och ge stöd till samordningsgrupperna ges fortsatt hög prioritet
- att sektionen går vidare med genomförandet av rådsmötesbeslut nummer 16 avseende stärkande av specialgrupper och utveckling av det utåtriktade arbetet.

Bilagor:

1. Sammanställning över kampanjer/aktioner 1989-1994

2. Förslag till AU om prioriteringar av kampanjarbetet under 1995 (1995 05 05)
inkl bilaga 2 Kampanjplanering inom sekretariatet, 19 januari 1995
3. Activities for the first half of 1996 (ur POL 51/03/95)