Sekretariatets roll i genomförandet av styrelse- och årsmötesbeslut Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Till: styrelsen
Från: sekretariatet/Kerstin Höijer
Datum: 1995 08 04

Sekretariatets roll i genomförandet av styrelse- och årsmötesbeslut

Styrelsen uppdrog vid möte under våren till sekretariatet att komma med underlag i rubricerat ärende. Syftet är att göra sekretariatets roll i detta avseende tydligare.

Bakgrund
Beslutsgång för styrelsen finns fastslaget i ett dokument beslutat av en tidigare styrelse den 10 juni 1990 (bifogas). 1 den regleras ärendegången före och efter beslut, fattade av styrelsen. Enligt den är det AU som följer upp att styrelsens beslut genomförs. 1 praktiken har arbetsfördelningen varit den att sekretariatet bevakat uppföljning av att styrelsebeslut genomförs.

"Beslutsgång för styrelsen" behöver revideras. Skälet till det är styrelsens utskott inte finns med i den. Utskotten har en beredande roll och det behövs tydliga riktlinjer för ansvars- och arbetsfördelning mellan sekretariat och utskott.

Det åligger sekretariatet att bevaka att årsmötesbeslut. Styrelsens åtgärder med anledning av årsmötesbeslut redovisas varje år till årsmötet, som en del av verksamhetsberättelsen.

Hur det kan vara
Då styrelsen uppdragit år sekretariatet att genomföra beslut egna eller årsmötets, är det sekretariatets uppgift att verkställa beslutet samt att avrapportera till styrelsen. 1 de allra flesta fall fungerar detta.

För beslut av mer genomgripande karaktär bör en plan för genomförandet göras upp. Planen bör innehålla förslag till åtgärder, tidsplan samt resursbehov och presenteras för styrelsen. Rapportering till styrelsen görs med jämna mellanrum med en frekvens som avgörs från fall till fall.

Inom sekretariatet kommer det att finnas bättre förutsättningar för bevakning av att beslut genomförs, genom tillsättandet av den nya tjänsten som generalsekreterarens assistent.

Förslag till beslut
Styrelsen föreslås besluta

- att det ingår i sekretariatets uppgift att bevaka att årsmötes- och styrelsebeslut genomförs

- att uppdra åt sekretariatet att göra en översyn av dokumentet "Beslutsgång för styrelsen" och återkomma med reviderat förslag till styrelsens decembermöte.