Förslag till budget 1996 Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Datum: 29 augusti 1995

Rörlig budget -septemberdelen

Den rörliga budgeten består av fyra delar, om vilka beslut fattas i december, mars, juni och september. Nu är det alltså dags för septemberdelen.

De ekonomiska förutsättningarna
Det finns ingenting i de nu kända ekonomiska förutsättningarna som föranleder att de verksarnheter som ingår i denna rörliga del av budgeten inte skulle kunna genomföras. Juliutfallet visar på ett resultat på en fullt acceptabel nivå (till styrelsemötet i september kommer också augustiresultatet att föreligga).

Verksamhetsplaneringen
Det har inte heller inträffat något i förutsättningarna för verksamheten som skulle föranleda förändringar.

Kommentar till de ingående posterna
De rörliga budgetens septemberdel är inte bara den klart minsta av de fyra rörliga delarna; förutom de två första posterna i förteckningen nedan innehåller den kostnader som mest kan ses som en markering och följd av att intäkterna och verksarnheten följer budget. (Den räntefordran på IS som finns upptagen härstammar från 1993 då svenska sektionen hjälpte IS att lösa en likviditetskris genom att förskottera det årets avgift men som IS då man beräknat 1995 års avgift inte tagit hänsyn till. Man har inte heller - trots upprepade påstötningar - meddelat om man accepterar/inte accepterar denna skuld (=vår fordran).

Förslag till beslut:
Att den rörliga budgetens septemberdel fastställs i enlighet med ursprungsförslaget (se nedan), med undantag för räntefordran där kassören (i samråd med sekretariatet) under hösten avgör hur frågan skall hanteras.

Program Delprogram Belopp (tkr

Medlemmarna Utskick äldre medlemmar 65