Angående den ökade decentraliserigen och behov av stöd och ev riktlinjer. Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Till: Svenska sektionens styrelse
Från: Stockholmsdistriktets styrelse
Stockholm 19juni 1995

Angående den ökade decentraliserigen och behov av stöd och ev riktlinjer.

Sedan handlingsplanen 1992-96 antogs har distrikten - pga den föreskrivna decentraliseringen -fått överta allt fler uppgifter från sektion och sekretariat; dessa uppgifter är bl a medlemsvärvning, utbildning, bearbetning av vita fläckar och PR. Decentraliseringen har skapat - förutom en ökad arbetsbörda - oklarhet er i vårt distrikt i och med att vi inte har fått några riktlinjer eller någon information om hur och i vilken utsträckning vi skall sköta dessa uppgifter. Vi har inte heller fått riktigt klart för oss vilka uppgifter som verkligen ligger på distriktet. Bearbetning av vita fläckar t ex är en uppgift som vi inte rörstår hur vi ska genomföra, något som kanske är särskilt problematiskt för Stockholmsdistriktet. Decentraliseringen har dessutom fört med sig ekonomiska komplikationer. De ökade utgifter som distriktet har fått och kommer att få pga decentraliseringen täcks inte av våra inkomster. vilket bl a beror på att intäkterna för medlemsvärvning och insamling under insamlingsdagarna tillfaller sektionen till hundra procent.

M a o upplevs decentraliseringen fn som problematisk. Förhoppningsvis ar detta temporärt och beror på att organisationen ännu inte har anpassats till de nya arbetsförmerna och arbetsmetoderna. För att ta itu med de problem som nämns ovan behöver vi stöd och riktlinjer från sektionen. Vi skulle till en början vilja få information om hur det är tänkt att distrikten ska klara av decentraliseringen och dessutom tå stöd och råd i vårt arbete.

Med vänliga hälsningar!

Anna Dahlbäck, ordförande