Lobbying - vem gör vad? Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Datum: 1994-02-17

LOBBYING
- VEM GÖR VAD?

Som ni säkert vet har generalsekreteraren, Anita Klum, det övergripande ansvaret för den svenska sektionens lobbying
mot riksdag och regering. På sekretariatet har pressekreteraren Lovisa Stannow kontakter med den grupp riksdagsledamöter som träffas ungefär en gång månaden för att agera för mänskliga rättigheter, bland annat genom att skriva vädjandebrev Styrelsesekreteraren Anna-Carin Kandimaa handhar övriga kontakter med regering och UD:
inför FN:s generalförsamling, inför ESK:s möten etc. Dessa kontakter sker i allmänhet brevledes och på initiativ från det internationella sekretariatet i London Sekretariatet deltar även i förberedande möten på UD inför olika internationella konferenser och framför där Amnestys synpunkter.

Det finns dock begränsningar för vad vi kan göra från centralt håll och samordnarna har därför en mycket viktig uppgift när det gäller att initiera kontakter med svenska myndigheter enskilda landärenden. i förekommande fall bör samordnaren alltid först samråda med sekretariatet.

För att ni inte skall ha för inånga kontaktpersoner i olika ärenden - kontakta alltid Annika Lindgren som är ansvarig för kontakter med samordnare. Hon förmedla sedan informationen vidare till berörda personer.

KAMPANJER
Inför en kampanj om ett enskilt land kontaktar kampanjansvarig på sekretariatet berörda samordnare och man kommer överens om vilken sorts lobbying som skulle kunna vara
effektiv i just detta fall.

INFÖR BESÖK OCH RESOR
Samordnarna får sig tillsänt en lista från UD varje månad över planerade resor och besök. Det är samordnaren som initierar en aktion, till exempel att sända brev och material till en minister som skall göra ett statsbesök eller inför andra länders statschefers eller regeringsrepresentanters besök i Sverige. Samordnaren tar kontakt med sekretariatet och tillsammans beslutas om lämplig åtgärd.

I vissa fall kan det hända att sekretariatet förmedlar information i samband med resor eller besök. Samordnaren informeras då om detta.

Vad gäller listorna från UD kommer de ibland mycket sent. Vi har kontaktat pressbyrån på UD och undersöker för närvarande möjligheterna att fä listorna i ett tidigare skede.

SAMORDNARENS/GRUPPENS EGNA INITIATIV
Om en samordnare eller en samordningsgrupp bestämmer sig gör att de vill vända sig till UD eller till en regeringsrepresentant för att informera om sitt land/uppmana till handling, sker detta via sekretariatet. Samordnaren och sekretariatet avgör tillsammans om lämplig metod, ett möte, ett brev eller annat, samt vilka resurser som finns.Om samordnaren själv redan har goda kontakter med till exempel UD, bör sekretariatet informeras om vilka kontakter som tagits för att inte riskera dubbelarbete eller att olika budskap förmedlas samtidigt.

INFÖR INTERNATIONELLA KONTAKTER
Inför olika konferenser, kommissioner och församlingar för de lobbyingansvariga på sekretariatet, i svenska sektionens fall generalsekreteraren och styrelsesekreteraren, information från IS om vilka synpunkter Amnesty skall föra fram och vilka länder som skall prioriteras inför just detta möte. Ibland händer det att samordningarna blir uppmanade direkt från IS att agera och rekommenderas att kontakta regeringsrepresentanter eller UD. I dessa fall är det mycket viktigt att samordnaren först kontaktar sekretariatet, för att höra efter vilka aktioner som planeras från centralt håll och vilka prioriteringar som gjorts. Annars riskerar vi att flera olika Amnestyrepresentanter kontaktar UD vilket kan göra ett splittrat intryck.

PARLAMENTARIKERGRUPPEN
Det är generalsekreterare Anita Klum och pressekreterare Lovisa Stannow som deltar parlamentarikergruppens möten och som förbereder ärenden från Amnesty. De riksdagsledamöter som deltar i mötena kommer ofta med önskemål om länder eller ämnen som de vill ta upp vilket begränsar antalet ärenden som Amnesty kan initiera. Om en samordnare önskar att parlamentarikergruppen tar upp ett visst land eller fall, kontaktar samordnaren sekretariatet och i samråd bestäms om och i så fall när landet eller fallet är lämpligt att ta upp med parlamentarikergruppen.

TILL SIST
Tveka inte att ta kontakt med sekretariatet om ni har idéer om lobbying på just ert land eller er