Brev från Lennart Forslund, Regionrådet Väst/distriktetn Göteborg Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 1995

Till Styrelsen för Svenska sektionen av Amnesty International

Göteborg den 8 september 1995

Utökning av tjänsten förlagd i Göteborg

Den 31 augusti 1995 träffades Regionrådet Väst samt styrelsen för distriktet stor-Göteborg. Diskussionen handlade om den heltidstjänst förlagd till Göteborg, som vi så länge eftersträvat.

Vår tanke är att den halvtidstjänst som idag redan finns skall fortsätta som vanligt. Därtill skall läggas ytterligare en halvtidstjänst som sålunda totalt blir en heltidstjänst. Tillkommande 50 % skall användas för arbete som decentraliseras från sekretariatet i Stockholm. Vi föreslår att sekretariatet tillsammmans med Regionrådet kommer över-ens om lämpliga arbetsuppgifter att utföras i Göteborg..

Följande omständigheter talar för att utöka tjänsten i Göteborg.

* Vi har en lokal i Göteborg. Den kostar en del och på dagtid utnyttjas den inte till fullo. Med en heltidstjänst här har vi öka tillgängligheten utåt.

* Med en heltidstjänst blir den kontinuitet i arbetet. Detta är viktigt om vi skall hålla kvalitet och engagemang på en hög nivå.

* Med en heltidstjänst kan den frivilliga jourverksamheten utökas samt ut-nyttjas bättre.

* Svenska Amnestyrörelsen har fattat beslut om decentralisering av organisa-tionen. En utlokalisering av en halvtidstjänst från sekretariatet är ett led häri.

Vi ser så många fördelar med en heltidstjänst att vi hoppas styrelsen vid sitt möte den 23 ds fattar beslut om att utöka tjänsten och därmed bredda Amnestys verksamhet i Sverige.

Lennart Forslund
    Regionrådet Väst samt Styrelsen för distriktet stor-Göteborg