Uppdatering om valberedningens valberedning Underlag till styrelsemöte 30-31 januari 2015

Datum: 28 januari 2015

INFORMATIONSUNDERLAG

Uppdatering om Valberedningens valberedning

Bakgrund

Under många år skedde tillsättningen av valberedningens valberedning i enligt praxis på ett dessvärre ganska godtyckligt sätt. Det gick till så att att distriktsombuden på sitt årliga höstmöte tillsatte valberedningens valberedning bland kandidater som fick ställa upp på själva mötet, ofta med bristfällig kunskap om uppdraget och ibland utan större lust och mer av tvång tog sig an det. Inför årsmötet 2013 uppstod en del problem med detta förfarande och en medlem skickade in en sen motion till årsmötet som antog motionen och sedan fattade följande beslut (§ 57):

att ge styrelsen i uppdrag att utreda frågan om hur kandidater till valberedningen ska tas fram och återkomma med ett förslag till nästa årsmöte som säkerställer kvaliteten i processen.

Uppföljning

På styrelsens junimöte samma år beslutade styrelsen att hänskjuta frågan till oktobermötet då sekretariatet ombads inkomma med ett underlag om hur årsmötesbeslutet bäst kunde uppfyllas. På oktobermötet fattade styrelsen således följande beslut (§ 94):

att uppdra åt sekretariatet att tillsammans med distriktsombuden ta fram en lathund och uppdatera riktlinjerna för valberedningens valberedning samt göra ett budgetutrymme för deras möteskostnader,

att uppdra åt sekretariatet att säkerställa att det finns tillräcklig kunskap om och intresse för valberedningens valberedning innan mötet för distriktsaktiva och att återrapportera i forum om hur detta har gjorts senast till augusti 2014,

att lägga in i riktlinjerna för valberedningens valberedning att de också har ansvar att säkerställa att det finns kandidater till nästa års valberedningens valberedning.

Det första och det tredje beslutet har sedan dess uppfyllts medan det andra beslutet kvarstått i listan över Öppna beslut. Ansvariga på sekretariatet för distriktsombudsmötet (DO-mötet) har informerat om valet redan innan förra sommaren liksom när information om DO-mötet gick ut. Dessutom tog de gott om tid att prata om gruppens jobb och vad uppdraget innebär samt hur viktig deras roll är. Uppdraget i andra att-satsen har således utfört förutom avseende den återrapportering som borde skett i forum.

Inför årsmötet 2014 skrev styrelsen i årsmöteshandlingen Uppföljning av årsmötesbeslut 2013, bland annat:

... Efter diskussioner med tidigare valberedningens valberedningar och med sekretariatet såg styrelsen att det som behövde göras inte var någon större organisatorisk förändring, utan framför allt att förtydliga uppdraget och öka stödet till valberedningens valberedning. …  De åtgärder som genomförts ligger inom styrelsens mandat och har av styrelsen ansetts akuta. Utifrån den situation som nu föreligger där, flera problem med valberedningens valberedning åtgärdats, ser styrelsen inte att ytterligare åtgärder behöver tas och återkommer därför inte till årsmötet med förslag på ytterligare förändringar.

I Granskningskommitténs (GK) rapport till årsmötet kritiserades dock styrelsen för uppföljningen av beslutet då GK menade att årsmötet specifikt beslutat att styrelsen skulle återkomma med ett förslag till mötet att ta ställning till. De uppmanade därför styrelsen att till nästkommande årsmöte, dvs 2015, antingen föreslå att årsmötet återkallar beslutet med motiveringen att det är överflödigt, eller lägger ett förslag i enlighet med uppdraget. De skrev även att de fann “det rimligt att styrelsen avvaktar resultatet av redan vidtagna åtgärder innan slutlig ställning tas till behovet av förslag för att ytterligare säkerställa kvaliteten i processen”.

Nuläge

På junimötet 2014 beslutade styrelsen under punkten där GK:s rapport uppföljdes att återkomma till frågan om valberedningens valberedning på januarimötet 2015, där vi nu befinner oss. Styrelsen har alltså att ta ställning till huruvida ni bör:

1. Lägga fram ett förslag om att riva upp årsmötesbeslutet,

2. Lägga ett förändringsförslag som på något ytterligare sätt ändrar förfarandet med tillsättning och rutiner för valberedningens valberedning

3. Inte vill lägga fram ett årsmötesförslag (och ev. vidta andra åtgärder)

Om styrelsen väljer alternativ tre är det sannolikt att GK istället väljer att lägga fram ett förslag enligt alternativ ett eller två, sannolikt alternativ ett om de inte själva kommer med indikationer på hur de anser att ett årsmötesförslag som kan komplettera de åtgärder som redan gjorts, kan se ut.

Sekretariatet har sammanställt detta underlag för att förtydliga anledningen till varför denna fråga finns med på dagordningen för januarimötet och har därför inte hunnit analysera vilket alternativ vi förordar.