Arbetet med att utveckla distrikten Underlag till styrelsemöte 30-31 januari 2015

Datum: 16 januari 2015

BESLUTSUNDERLAG

Arbetet med att utveckla distrikten

Bakgrund

Till årsmötet 2009 föreslog styrelsen en rad större förändringar på aktivistområdet, bland annat att distrikten skulle göras frivilliga. Förslaget om distriktens frivillighet röstades ner och styrelsen fick i uppdrag att utreda frågan ytterligare. Till årsmötet 2010 fastslog styrelsen att distrikten utgjorde en viktig organisatorisk mellannivå och alla förslag på organisatoriska förändringar drogs tillbaka. Distriktens roll och uppdrag förtydligades och budskapet var att sektionen var villig att ge det stöd till distrikten som ansågs behövligt.

Den ojämna aktiviteten i distrikten har fortsatt oroa sektionen och i våras (2014) uppdrog dåvarande strategigrupp (SG) röd sekretariatet att genomföra workshops på distriktsnivå i syfte att diskutera distriktens roll och hur de kan fungera bättre. Mot bakgrund av att sekretariatet vid tidpunkten för förslaget redan påbörjat en översyn av arbetet i/gentemot distrikten beslutades att avvakta detta arbete och att sekretariatet skulle återkoppla till styrelsen till januarimötet 2015.

Slutsatser

De samtal som gjordes under våren 2014 (vi genomförde samtal med 10 av distrikten) inom ramen för projektet med distrikten gav inte den tydliga riktning i fråga om åtgärder som vi hoppats på.

Vi ser nedanstående fyra huvudorsaker till att vissa distrikt inte fungerar som den drivande mellannivå de bör vara:

• Svaga strukturer och rutiner på organisatorisk nivå

• Distrikten upplever uppdraget som otydligt eller “jobbar på som vanligt” med det som man är bra på

• Svårigheter att hitta aktivister som vill ta sig an uppdraget

• Många distrikt är nöjda med att bedriva verksamheten på en lågintensiv nivå

Mellannivåer som sådana är, som vi på sekretariatet ser det, nödvändiga för att bedriva verksamhet på lokal nivå. Vi ser inte heller problem med distriktsfomen som sådan. Däremot behöver vi förtydliga uppdraget och hitta vägar “runt” icke-fungerande strukturer eller lågintensiva sådana. Vi behöver dessutom erbjuda specifika stödinsatser för personer aktiva på distriktsnivå. Vi tror att en annan typ av organisering på lokal nivå riskerar samma utmaningar som nuvarande organisering. Det finns i dagsläget ingenting som hindrar grupper att samarbeta på andra sätt på lokal nivå.

Mer resurser mer samordning

I dagsläget föreslår vi inga organisatoriska förändringar hos våra aktiviststrukturer men däremot ett delvis ändrat arbetssätt i stödet till distrikten. Vi har sedan oktober 2014 fördelat arbetet gentemot distrikten på  fler anställda (och i praktiken tagit tid från storstäder till förmån för landsbygden). Att fler personer har kontakt med färre distrikt underlättar ett närmare samarbete med aktivister på lokal nivå. Vi försöker att ha närmare kontakt med distrikten men mindre personberoende genom att göra planer och dokumentera kontakten. Vi prövar detta nya arbetssätt under 2015, med uppföljning efter sommaren och kommer eventuellt att se behov av andra förändringar då.

Vi har dessutom valt att lägga extra fokus på vissa distrikt där vi tror att en aktiv insats gör skillnad. Det kan handla om ett starkt initiativtagande i distriktet, distrikt där det “bubblar”, eller distrikt där det finns starka strukturer men där vi ser oro över att det inom en snar framtid kan ske negativa förändringar.

Vi har också budgeterat för resor till dessa distrikt.

På mötet för aktiva på distriktsnivå var fokus på distriktens uppdrag och att få distrikten att arbeta med sina verksamhetsplaner.

Eftersom en utmaning på lokal nivå har varit att det är svårt att rekrytera aktivister till mellanstrukturer har vi vänt oss till de lokala valberedningarna med handledning både skriftligt och påbörjat en kort inspirationsfilm. Att arbeta gentemot valberedningar hoppas vi ger resultat på sikt. I samband med detta arbete har vi också tagit fram förslag på hur distrikten kan lägga upp sitt år och gett stöd inför årsmötesplanering på lokal nivå.

Vi har också lyft möjligheten att hitta aktivister som vill engagera sig på distriktsnivå utanför Amnesty (via volontärbyrån eller andra lämpliga kanaler) i de distrikt som har svårt att rekrytera.

Vi har som ett led i att systematisera arbetet gentemot distrikten sett över vilka instruktioner det finns för att kunna utföra sitt uppdrag vilket resulterat bland annat i instruktioner för hur man bildar grupper, instruktioner till valberedningar, tips för årsmötesår, uppdateringar i kampanjarbetet.

Vi kommer att ha möte för nya aktiva på distriktsnivå i Stockholm, Göteborg och Malmö redan i april efter att distrikten haft sina årsmöten (istället för att vänta tills i september med detta).

Förslag till beslut

att uppdra åt sekretariatet att fortsätta det pågående arbetet gentemot distrikten och att sekretariatet återkopplar utkomsten av detta till styrelsens oktobermöte 2015 med förslag om hur arbetet bör utvecklas.