Tema för årsmötet 2015 Underlag till styrelsemöte 30-31 januari 2015

BESLUTSUNDERLAG

Tema för årsmötet 2015

Bakgrund

Vid styrelsens novembermöte beslutades att uppdra åt sekretariatet att till januarimötet komma med förslag på ett tema som skulle genomsyra årsmötet 2015. Det rådde vid mötet inte full klarhet i hur ett tema skulle definieras. I nedanstående kommer sekretariatet därför med förslag både på tema och hur det bör tolkas.

Förslag på tema

Sektionen står inför många stora processer under 2015 och 2016 i vilka avgörande frågor ska stötas och blötas för att staka ut riktningen för organisationen under flera år framöver. Därför anser sekretariatet att ett mycket passande tema för årsmötet vore “Framtid”. De stora framtidsprocesser som vi inte bara kan och vill, utan med nödvändighet måste diskuteras vid årsmötet, är de kommande strategiska målen för nästa fyraårsperiod, både i Sverige och internationellt; övergången till och huvudfrågorna i en tolvårig långsiktig inriktning för den svenska sektionen; årsmötets medskick till ICM-delegationen både gällande sektionens resolutioner och det kommande förslaget om sexarbetspolicy, med mera. Årsmötena 2011 och 2014 fokuserade båda på organisationens 50-årsjubileum internationellt respektive i Sverige, varför det nu vore fint att få avsluta det kapitlet och fokusera framåt - vi har uppnått allt detta på 50 år och utvecklats enormt, vad kommer härnäst, vilka utmaningar står vi inför, vilken organisation vill vi vara och vilka frågor ska vi prioritera?

I detta underlag nöjer vi oss med att kalla förslaget på tema kort och gott för “Framtid”, men detta kan komma att omformuleras för att bli mer slagkraftigt kommunikativt, innehållsligt är det dock det tema vi föreslår.

Temats betydelse för årsmötet

Användandet av ett tema för årsmötet bör enligt sekretariatets mening tolkas relativt öppet, med syfte att skapa en inramning av mötet och ett riktmärke för var tyngdpunkten bör ligga när innehåll i seminarier, anföranden, aktioner, tal eller andra delar av årsmötet planeras. Temat förväntas därutöver kunna skapa en känsla av gemenskap på mötet som kan stärka och inspirera till vidare engagemang och som dessutom kan ses en som en del i uppfyllandet av det andra beslut styrlsen fattat om att “prägla Amnestys årsmöten med en aktivismkänsla”.

Årsmötesdeltagarna åker på årsmötet av olika skäl, en del lockas av möjligheten att påverka organisationens inriktning genom att lägga motioner, andra att få grotta ned sig i organisatoriska frågor, ytterligare andra av att möta andra aktivister och få inspiration i MR-frågor, medan de allra flesta förmodligen väljer att åka till årsmötet av en kombination av dessa skäl. Att erbjuda en mångfald seminarier, anföranden och andra händelser ser sekretariatet därför som avgörande för att kunna locka många deltagare till årsmötet, det ska helt enkelt finnas något för alla.

Liksom tidigare år tänker sig därmed sekretariatet att årsmötet kommer att ha olika “spår”, eller olika mindre delar i vilka andra ämnen än temat kan lyftas. Förutsatt att styrelsen beslutar om framtidstemat kan alltså andra aktuella ämnen bli på MR-teman, t.ex. den stora Tortyrkampanjen och kampanjen Min kropp, mina rättigheter. Användandet av ett tema bör därför inte tolkas som att områden utanför temat inte har en plats på årsmötet. Jämfört mot de senaste årens årsmötet är skillnaden således framför allt kommunikativ än innehållslig. Det vill säga, temat kommer vara i fokus för sekretariatets kommunikation kring årsmötet, både i mobilseringen samt under själva årsmötet, t.ex. i presentationen och inramningen av mötetes innehåll.

Förslag till beslut

att årsmötet 2015 har tema Framtid.