Sammanställning av aktivstundersökningen 2014 Underlag till styrelsemöte 30-31 januari 2015

Datum: 23 januari 2014

RAPPORT

Sammanställning av aktivistundersökningen 2014

Bakgrund

2013 genomförde svenska Amnesty en undersökning bland organisationens kärnaktivister med syfte att se hur nöjda de var med stödet de fick. Undersökningen genomfördes med en enkät som skickades per e-post till gruppsekreterare för arbetsgrupper, ungdomsgrupper och specialgrupper samt till deltagare på ledarskapsprogrammet, distriktsaktiva och landsamordnare. Det fanns redan då en tanke som innebar att enkäten skulle fortsätta att genomföras med ett visst tidsintervall, exempelvis varje år.

Svaren visade att Amnestys aktivister var nöjda med det stöd som gavs men en fråga utmärkte sig; hur väl insyn aktivisterna hade i sektionsstyrelsens arbete. Detta väckte en del frågor och styrelsen gav sekretariatet i uppdrag att återigen genomföra undersökningen 2014, men denna gång med en fördjupning.

Under oktober och november genomförde anställda på sekretariatet undersökningen genom telefonsamtal för att försöka höja svarsfrekvensen. Målgruppen var densamma förutom deltagare på ledarskapsprogrammet som hade ett uppehåll under året. Förutom de frågor som ställdes 2013 lade sekretariatet till frågor om önskad insyn i sektionsstyrelsens arbete, kontakt på sekretariatet och önskemål om utbildningar.

131 svarande av 198

Det är en 66 %-ig svarsfrekvens vilket är bättre än frekvensen 2013 (57 %) men dock lägre än vad vi hoppades på. 2013 skickade vi ut enkäten via e-post och 2014 utfördes enkäten via telefonsamtal i hopp om att svarsfrekvensen skulle öka avseendevärt.

De svarande tillhör följande grupper inom organisationen:

25 st distriktsombud eller ordförande i en styrelse på lokal nivå

3 landsamordnare

79 gruppsekreterare arbetsgrupp

14 gruppsekreterare specialgrupp

15 gruppsekreterare ungdomsgrupp

Några har angivit att de har flera uppdrag och då kommer deras svar att räknas in i flera målgruppsanalyser.

Eftersom det var så få landssamordnare som har deltagit i enkäten är det svårt att säga att deras svar är representativa, men kommer trots det att behandlas som en grupp löpande i sammanställningen.

Samtliga svar har erhållits genom telefonsamtal från anställda inom Amnestys TF-verksamhet. Av de som svarat har alla utom två deltagit i enkäten, övriga har inte gått att nå på telefon. Samtalen har ägt rum på dagtid, kvällstid och helger under två månaders tid.

Frågorna som har ställts har haft fyra olika svarsalternativ. För att lättare göra analys har vi sedan omvandlat svaren till siffror enligt följande modell:

Stämmer inte alls: 0

Stämmer delvis: 1

Stämmer ganska bra: 2

Stämmer helt: 3

Till alla frågor finns svarsalternativet Vet ej.

Fråga 1. Hur länge har du varit aktiv inom Amnesty?

21 st mindre än 2 år

27 %

Landsamo

100 %

Även i år ser vi en stor övervikt bland de som har varit aktiva i över tio år vilket är glädjande. Det innebär att vi har en organisation som människor vill stanna i länge. Dock kan man ställa sig följdfrågan om det är svårt för nya inom organisationen att komma fram och få förtroendevalda poster.

Distriksombuden är tydligt fördelade över hela skalan och vi kunde se likande siffror förra året. Detta tyder på att det är relativt lätt att komma in som ny och vara distriktsaktiv men även att många stannar länge inom organisationen.

Bland gruppsekreterare för arbetsgrupperna är det stark övervikt bland de som har varit aktiva mer än tio år, medan endast fem procent av de svarande har varit aktiva i mindre än två år. Här vore det intressant med en fördjupande fråga inför kommande år som hjälper oss att förstå varför fördelningen ser ut på det sättet.

Föga förvånande är ungdomarna tydliga representanter av de som är nya inom organisationen. De allra flesta ungdomsgrupper finns på gymnasieskolor och många av de som är med inledde sitt engagemang när det började på skolan.

Alla de svarande landssamonrdnarna har varit aktiva mer än tio år vilket visar att det är ett uppdrag som kräver längre erfarenhet från organisationen och som kanske locker de som prövat andra former av engagemang.

I kommande enkäter bör vi kanske fråga efter ålder. Om det är så att en stor del av de som varit aktiva länge tillhör en äldre ålderkategori så kanske vi bör lägga resurser på att få in yngre personer som vill stanna länge inom organisationen.

Fråga 2. Amnesty erbjuder de utbildningar som jag behöver för mitt amnestyengagemang.

2013 var snittet 2,2

Distriktsombud: 2,7

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,4

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,2

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,7

Landssamordnare: 2,7

Här kan man se att specialgruppernas och arbetsgruppernas gruppsekreterare anser att Amnestys utbildningar inte är lika tillfredsställande som övriga grupper. Det kan bero på att Amnesty sällan anordnar utbildningar som riktar sig till specialgrupperna eller utbildningar som handlar om roller inom grupper. Se fråga 3 för ytterligare information.

Både ungdomsgrupper och distriktsombud har utbildningar och träffar som riktar sig specifikt till dessa målgrupper och det är positivt att dessa grupper verkar nöjda med de utbildningar som erbjuds.

Fråga 3. Har du något önskemål om utbildningar?

16 personer valde att framföra önskemål om utbildningar och då handlar det främst om lokala utbildningar av olika sorter; om aktionsfall, om Amnesty och mänskliga rättigheter, om gruppdynamik och fördjupningar i kampanjer.

Flera lyfter också att vi bör ha ledarskapsutbildningar, något som Amnesty anordnar sedan många år tillbaka. Det är tydligt att vi måste vara starkare i vår kommunikation om dessa utbildningar.

Detta är en ny fråga för året och kan alltså inte jämföras med tidigare enkät.

Fråga 4. De centralt arrangerade aktivitetsdagarna (som t.ex. Skriv för frihet och aktionsdag mot tvångsvräkningar) gör det enkelt att engagera sig.

Snitt: 2,6

2013 var snittet 2,4

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,5

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,8

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,8

Landsamordnare: 2,3

Svaren avspeglar tydligt att aktivitetsdagarna inte är anpassade efter landssamordnarnas verksamhet och det är förvånande att specialgrupperna ger ett högt svar med tanke på att de sällan är delaktiga i de utåtriktade aktivitetsdagarna. Kanske kan det vara kvinnorättsgrupperna som lyfter siffran, de har varit aktiva i kampanjdagar det senaste året inom kampanjen Min kropp mina rättigheter.

Fråga 5. Kampanjmaterialet till aktivitetsdagarna är lättanvänt.

2013 var snittet 2,4

Distriktsombud: 2,5

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,4

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,3

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,6

Landsamordnare: 2,7

Här ser vi tydligare att Amnestys kampanjmaterial och form inte är anpassat efter specialgruppernas verksamhet, dock skiljer sig inte svaren så mycket från arbetsgruppernas svar. Landsamordnarna som inte var lika nöjda med aktivitetsdagarna är i stället mer nöjda med själva materialet. Här får vi ha i åtanke att 67 % (2 personer) av de svarande landssamordnarna också har andra uppdrag inom Amnesty såsom distriktsombud och gruppsekreterare för arbetsgrupp.

På både fråga 4 och 5 ger ungdomsgrupperna höga betyg vilket är glädjande att se. Det verkar som dagens kampanjarbete fungarar bra för svenska sektionens ungdomsgrupper.

Fråga 6. Som aktiv inom Amnesty kan jag välja ett sätt att engagera mig som passar mig.

Snitt: 2,7

2013 var snittet 2,6

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,7

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,6

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,6

Landsamordnare: 3,0

Det är mycket viktigt att människor känner att det finns en plats för dem inom organisationen och vi ser det som något positivt att frågan får så högt betyg. Däremot ställer vi frågan till personer som har en plats inom organisationen och det vore mycket intressant att ställa frågan till dem som lämnar organisationen.

Vi kan även se ett samband mellan år inom Amnesty och val av sätt att engagera sig. Ju längre man har varit aktiv inom Amnesty desto lättare anser man det vara att hitta ett sätta att engagera sig. Det faller sig naturligt eftersom man med längre erfarenhet vet mer om organisationen och de olika sätten att engagera sig.

Fråga 7. Jag har insyn i hur sektionsstyrelsen arbetar.

Snitt: 1,7

2013 var snittet 1,7

Distriktsombud: 1,9

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 1,7

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,0

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 1,3

Landsamordnare: 2,7

På den här frågan ser vi tydligt att ungdomsgruppernas gruppsekreterare är de med minst insyn. Detta har antagligen inte att göra med själva funktionen hos eller kommunikationen med ungdomsgrupperna, utan snarare mängden erfarenhet hos den svarande.

Det finns ett tydligt samband mellan insynen i hur sektionsstyrelsen arbetar och hur länge den svarande har varit aktiv inom Amnesty. Bland de som har varit aktiva i mindre är två år ligger snittet på 1,2 och det ökar stadigt till de som har varit aktiva i mer än tio år där snittet ligger på 1,9.

Fråga 8. Jag vill ha mer insyn i sektionsstyrelsens arbete

Snitt: 0,9

Distriktsombud: 1,4

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 0,6

Gruppsekreterare specialgrupp: 1,4

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 1,5

Landsamordnare: 1,0

Efter presentationen av enkätsvaren 2013 väcktes en del frågor om huruvida våra aktivister vill ha mer insyn i hur sektionsstyrelsen arbetar och vi valde därför att ta med det som en separat fråga under 2014. Det är tydligt att det inte finns en stark efterfrågan om mer information om vad och hur sektionsstyrelsen arbetar.

Fråga 9. Jag får det stöd jag behöver från sekretariatet

Snitt: 2,6

2013 var snittet 2,3

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,6

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,1

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 3,0

Landsamordnare: 3,0

Här ser vi ett väldigt positivt svar från ungdomsgrupperna och landssamordnarna. Landssamordnarna har haft samma kontaktperson under många år och har också tät kontakt, något som också visas under fråga 10 och fråga 16. Stödet till ungdomsgrupperna har stärkts under 2014 med mer personalresurser vilket visas i såväl denna som i nästkommande fråga.

Specialgrupperna har under de två senaste åren utsatts för mycket förändringar; flera har omvandlats till arbetsgrupper, några har tillkommit som specialgrupper och kontaktpersonen på sekretariatet har ändrats. Detta syns tydligt i svaren.

Fråga 10. Jag vet vem jag ska kontakta på sekretariatet om jag behöver hjälp med något

86 % svarar ja och 12 % svarar nej

Nej

84 %

12 %

86 %

83 %

93 %

6 %

0 %

Återigen ser vi resultat av den satsning som gjorts på ungdomsgrupper under 2014 och den täta kontakten som finns mellan landsamordnare och deras kontaktperson på sekretariatet.

Fråga 11. Månadsutskicket Insats är till stöd för mig i mitt engagemang.

2013 var snittet 2,3

Distriktsombud: 2,7

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,6

Gruppsekreterare specialgrupp: 1,7

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,4

Landsamordnare: 2,0

Svaren på flera frågor i enkäten visar att en stor del av sekretariatets arbete riktas mot distrikt, arbetsgrupper och ungdomsgrupper. Arbetet gentemot specialgrupper och landsamordningar har bedrivits separerat från övrigt aktiviststöd vilken tydligt visas i svaren, så även i detta fall.

Från tidigare undersökningar vet vi att ungdomsgrupperna läser Insats i väldigt liten utsträckning, så det är förvånande att de ger så pass höga betyg på frågan.

Fråga 12. Jag har varit inne på Amnestys aktivistportal aktivism.amnesty.se

81 svarade ja

57 svarade nej

Nej

80 %

20 %

52 %

48 %

36 %

64 %

87 %

13 %

100 %

I maj 2014 lanserade vi aktivistportalen som innehåller allt den information som aktivister tidigare hittat på amnesty.se, medlemssidor och kampanjsajten. Informationen är tydligare och mer omfångsrik än vad som tidigare har funnits att tillgå online,

Alldeles för få gruppsekreterare för arbetsgrupper och specialgrupper har hittat in på sidan. Även om det inte finns specialriktad infromation till specialgrupper så finns det information som är relevant för alla gruppkonstellationer och som sekretariatet i framtiden får kommunicera tydligare till framförallt specialgrupperna.

Fråga 13. Om ja: Aktivistportalen är till stöd för mig i mitt engagemang.

Snitt: 2,1

2013 fanns inte Aktivistportalen men ungefär samma information fanns på medlemssidorna. På den frågan blev snittet 1,9

Distriktsombud: 2,1

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,0

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,2

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,2

Landsamordnare: i.u.

Svaren är relativt låga men i förhållande till hur ny aktivistportalen är ser vi dessa siffror som en första mätning för att i framtiden kunna väga mot. Förhoppning finns att fler aktivister kommer att inse omfånget av information som finns på Aktivistportalen.

Fråga 14. Jag känner mig som en del av Amnesty.

Snitt: 2,8

2013 var snittet 2,5

Gruppsekreterare arbetsgrupp: 2,8

Gruppsekreterare specialgrupp: 2,6

Gruppsekreterare ungdomsgrupp: 2,9

Landsamordnare: 3,0

Svaren på den här frågan visar en mycket stark identifikationsfaktor mellan aktiva och organisationen som helhet. Det tyder på en välmående aktivistorganisation där de aktiva ser sig själva som en del Amnesty.

Fråga 15.Jag vet hur jag kan påverka Amnesty...

… i mitt distrikt

… i svenska sektionen

… internationellt

Av de svarande anger (2013 års resultat inom parantes):

83 % att de vet hur kan påverka sitt distrikt (74 %)

75 % att de vet hur de kan påverka sektionen (63%)

41 % att de vet hur de kan påverka internationellt (9 %)

Distriktet

Sektionen

Internationellt

96 % (95%)

80 % (64 %)

48 % (5 %)

86 % (76 %)

86 % (70 %)

46 % (9 %)

79 % (50 %)

50 % (57 %)

21 % (7 %)

60 % (86 %)

40 % (21 %)

27 % (14 %)

67 % (38 %)

100 % (88 %)

33 (25 %)

Något som direkt sticker ut är att det är en markant ökning sedan 2013 vilket är mycket positivt. Dock är det svårt att hitta orsaken bakom det hela. Det har inte skett någon satsning från sekretariatet angående att upplysa aktivister mer än vanligt om de olika möjligheterna att påverka organisationen.

Fråga 16. Finns det något utöver ovanstående som du är extra nöjd med?

• Lätt med sms och nätkampanjer

• Samarbetet med svenska sekretariatet

• Det fantastiska stödet från alla som jobbar på sekretariatet!

• Stödet från sekretariatet för arbete med enskilda fall

• Sekretariatet och det stöd man alltid får från dem!

• Mycket trevliga människor på sekretariatet! Välförberedda utbildningar! Öppenhet inför idéer!

• De personliga kontakterna med sekretariatet

• Kompetensen på sekretariatet

• Bemötandet och stödet från sekretariatet

• Andrea B.

• Efter mer än 40 aktiva år i Amnesty är den backup vi fått från sekretariatet helt fantastisk!

• Stödet i arbetet

• Bra hjälp från sekretariatet i Sthlm

• Ni är toppen!

• Göteborgskontoret

• De anställda på regionkontoret i Göteborg, AmnestyPress som tidning (och inte bara medlemsblad)!!

• Vårt lokala kontor

• Mycket bra kring Skriv för frihet, mycket bra material

• Aktivitetsdagar

• Aktionsfallen

• Ledarskapsutbildning

• Ledarskapsprogrammet

• Ledarskapsutbildningen

• Kampanjutbildningarna är jättebra

• Alla fantastiska kurser och utbildningar man får tillgång till. Plus den otroligt hjälpsamma personalen (och praktikanterna!) på sekretariatet.

• Insats - den är mycket bra!

• Stöd från andra medlemmar.

• Tidningen Amnesty Press är en mycket bra informationskälla.

• Att det är lätt att känna sig stolt över att vara en del av Amnesty.

• Ja, det faktum att Amensty finns och är en använbar och " respekterad" kanal i samhället.

• Amnesty International såklart!

• Jag tycker Amnesty lyckas väldigt bra i balansgången mellan att vara en trovärdig organisation som samtidigt får medlemmarna att känna sig delaktiga.

• Kommunikationen inom organisationen fungerar väldigt bra. Amnesty är en väldigt seriös organisation och det är jag nöjd med!

• Amnestys trovärdighet och kontrollen på det som vi engagerar oss i.

• Amnesty International i Sverige är inne i en bra cirkel - jättebra

• Amnesty är mycket uppskattat av allmänheten, vilket man märker vid kampanjer och insamlingar

• Att vi som så liten grupp ändå gjort så mycket bra.

• Jag upplever att det är väldigt kort avstånd mellan gräsrötter och toppen i organisationen.

• Mina insatser blir uppskattade.

• Jag Älskar Amnesty International

• Amnesty Press, Facebook

Det är väldigt glädjande att så många lyfter samarbetet med sekretariatet som något positivt. Även utbildningarna får flera positiva kommentarer.

Fråga 17. Finns det något, utöver ovanstående, som du INTE är nöjd med?

• Det är inte längre en medlemsstyrd utan en professionell organisation och borde övergå till att erkänna det också organisatoriskt.

• Brist på uppskattning av ideella insatser. Professionalisering och kontrollverksamhet.

• Ibland är det väldigt trögt att få gehör för idéer "underifrån".

• De lokala gruppernas minskade betydelse för Amnesty i Sverige

• Gruppmedlemmarnas förväntningar varierar starkt, likaså engagemanget. Hur de mer passiva medlemmarna ska aktiveras kräver kreativitet! Vi som är "gamla" aktiva ser brevskrivandet som en central uppgift. Vi får ibland en känska av att styrelsen, sekretariatet ser medlemsvärvning som en mer viktig uppgift!

• Amnesty rekryterare på stan! Överhuvudtaget prioritering av att skaffa nya medlemmar hellre än att prioritera  att behålla de medlemmarna vi redan har!

• Borde vara en större personalresurs som läggs på utveckling av nya grupper i landet

• Det är ganska svårt att få tag i rätt person som kan hjäpa en om en har problem med sin grupp (ex rek nya medlemmar osv) Det tar ibland tid att få svar på sina frågor och ingen verkar direkt veta vem en ska vända sig till.

• Skulle uppskatta fler manifestationer o.dyl. där sekretariatet tar en ledande roll. Nu vilar allt på vår lilla grupps initiativ. Minns fackeltåget för den arabiska våren där hundratals ställde upp och sekr. stod som organisatör.

• Samarbetet med IS

• Kontakten med landssamordnaren är ibland bristfällig. Just nu gäller det Israel/OPT, Zimbabwe, Nordafrika och Turkiet

• En kommentar till flera av frågorna: som jag upplever det är utbildningar, aktivitetsdagar, insats med mera är riktade mot och till hjälp för aktiva i vanliga arbetsgrupper, ej för specialgrupper eller samordningar. Vi får till större del klara oss på egen hand. Jag tror dock att de kanalerna är väldigt bra för arbetsgrupper etc!

• Oklara besked om vad som gäller, att rapporter och policyer dröjer etc.

• Jag är rädd att man gör sig alltför beroende av Postkodlotteriet. Jag är inte säker på att det är värt risken.

• Hemsidan

• Svårt att hitta på hemsidan

• Det är svårt för folk att hitta relevant info om tex landsprogram på webben

• Jag tycker att hemsidan borde bli mer lättnavigerad då både medlemmar eller utomstående ofta inte hittar vad de letar efter.

• Medlemssidorna är något otydliga, det är svårt att hitta det man letar efter ibland

• Medlemssidorna är svåra att hitta i, dessutom ligger det onödigt gammalt material på medlemssidorna.

• Medlemssidorna är under all kritik

• Medlemssidorna är extremt ålderdomliga och borde ta lärdom av andra sociala medier, till exempel låta medlemmar diskutera med varandra om tips eller tillrättavisningar.

• Medlemssidorna är under all kritik

• Svårt att hitta på medlemssidorna, dåliga uppdateringar där om kampanjer m.m., adresslistan till personal svår att använda för det är inte alltid en problem stämmer överens med vad personerna har för ansvarsmråden, många kampanjer är ut i sista stund med info och material vilket inte passar en långsam grupp med möte en gång i månaden som hos oss, många kanpanjer och kationer på gång samtidigt vilket gör det svårt att hitta strukturen och veta vad som hör ihoå med vad

• Tillgängligheten till kommande kampanjer skulle kunna vara bättre, så att man tidigare får reda på vad som ska ske.

• Ibland otydligt hur länge man kan använda material. Ibland för korta kampanjer, har man gått en utbildning vill man gärna kunna använda den längre tid och kanske göra flera aktioner på den.

• Att material till kampanjer etc. som ni erbjuder alltid är så sent! Vi kan inte lita på att det kommer tills vi behöver det. När vi ringer och påminner blir vi lovade ett datum, när det passerats o vi ringer igen får vi ett nytt datum etc.

• Har stundom saknat mer precis information om t.ex. ett aktionsfall och hur man i just det fallet bäst kan agera. Brevmallar har inte alltid funnits till hands, vilket har försvårat arbetet ibland, då alla inte är så rutinerade brevskrivare på egen hand. Det vore önskvärt med tydligare ramar för arbetet när det gäller både kampanjer och aktionsfall och vem man kan vända sig till om det uppstår "ett aber".

• En utbildning om HBTQ-personers rättigheter vore bra!

• Kanske detta att flera intressanta aktiviteter, helt förklarligt, äger rum i storstäderna och jag bor i landortsstad. det gör att " ta emot att åka 15-20 mil för en kvällsaktivitet. Ja jag vet det är bara att flytta...!

• Många intressanta utbildningar brukar bara arrangeras i de större städerna och inte ute i landet.

• Att insats bara skickas ut till gruppsek. Man borde kunna få tag på fysiska nr av insats på kontoret.

• Formbrev som är för långa och tillkrånglade samt denna enkät som verkar vara inriktad på dem som är nya inom Amnesty.

• Jag känner en viss oro för det utökade mandatet och skulle hellre se ett fördjupat arbete för enskilda länder och individer.

• Åsiktstorget på årsmötet

Flera kommentarer handlar om relationen mellan sekretariat/professionalism och aktivister. Detta är en fråga som återkommer i flera fora och som kanske förtjänar en djupare diskussion och analys än vad som ryms inom denna sammanställning. Detta är en fråga vi ser kommer att få utrymme i diskussioner i samband med framtagande av långsiktig riktning.

Många kommenterar, likt 2013, också medlemssidorna. Utan att förringa de åsikterna kan man kanske gissa att några med de åsikterna inte har varit inne på de nya medlemssidorna.

Aktivistklustret på sekretariatet kommer att gå igenom samtliga negativa och positiva kommentarer och ta fram en plan för hur vi ska kunna bibehålla det vi gör bra och förbättra det vi gör mindre bra i arbetet gentemot Amnestys aktivister.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis verkar Amnestys kärnaktivister nöjda med det stöd som de får och samtliga frågor utom en får högre betyg än 2013. Detta kan bero på att kärnaktivisterna är mer nöjda, men det kan även bero på att enkäten utfördes per telefon och att det är svårare att vara kritisk, eller att man blir mer positivt inställd när man för ett samtal med någon.

Genomgående kan vi se att mycket att det allmänna stöd (i form av aktivitetsdagar, material, Insats, utbildningar och träffar) riktas till distrikt, ungdomsgrupper och arbetsgrupper. Specialgrupper och landsamordnare måste vävas in stödet till våra kärnaktivister. Dock verkar landsamordnarna nöjda med det individbaserade stöd som ger från sekretariatet.

De frågor som sticker ut med lägre betyg i svaren är de som rör insynen i sektionsstyrelsens arbete. Det tycks vara så att våra kärnaktivister inte känner sig helt insatta i hur styrelsen arbetar men efterfrågar inte heller mer insyn.

På de fria kommentarsfrågorna är det några frågor som sticker ut extra. Många påpekar att de är nöjda med samarbetet med sekretariatet och mer specifikt med de utbildningar och kurser som erbjuds. Flera påpekar också spänningen mellan professionell och gräsrotsorganisation och tycker att avståndet är för stort inom rörelsen. Även medlemssidorna utpekas som en föreslagen förbättringsåtgärd.