Diskussion beslut 21 och 22 från ICM 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2012

Till: Styrelsen
Från: Strategigrupp 3 (SG3)
Datum: 30 november 2012

Underlag för diskussion av beslut 21 och 22 vid ICM 2011 i svenska sektionen

Bakgrund
På marsmötet 2012 presenterade sekretariatet ett underlag rörande uppföljning av ICM-beslut 21 om kompensation till IEC och 22 om transparens kring kompensationen. Styrelsen fattade beslut (§ 44) att uppdra åt SG3 att till styrelsens septembermöte ta fram ett diskussionsunderlag utifrån relevanta punkter i sekretariatets underlag angående ICM-beslut 21 och 22. Senare bestämdes att underlaget till septembermötet enbart skulle röra frågan om ersättning för förlorad arbetsinkomst i samband med ICM-uppdrag samt att diskussionsunderlaget utifrån ICM-beslut 21 och 22 skulle tas fram till decembermötet.

Syfte
Diskussionen gäller huruvida vi ska införa/tillämpa liknande förhållningssätt i svenska sektionen eller ej, i så fall givetvis anpassat till svenska förhållanden, d v s om det som gäller IEC/IS även ska gälla sektionens styrelse/sekretariat. Därutöver bör även diskuteras huruvida vi ska kommunicera ut information om IEC/IS enligt ICM-beslut 22 till medlemmar i den svenska sektionen, när informationen blir tillgänglig från IS, eller om vi ska nöja oss med att informationen finns tillgänglig via den internationella hemsidan (om den gör det).

Beredning
SG3 har utgått från sekretariatets underlag till marsmötet. Sekretariatet och SG3 har bedömt att en del punkter i ICM-besluten inte är relevanta för svenska sektionen och i en del fall gäller redan samma regler som ICM beslutade om i svenska sektionen. Sådana punkter ingår inte i det här diskussionsunderlaget.

SG3 har identifierat två punkter i ICM-beslut 21 och fyra punkter i ICM-beslut 22 som styrelsen bör diskutera huruvida vi ska tillämpa ett liknande förhållningssätt i svenska sektionen eller ej. Därutöver bör även diskuteras kommunikationen av information om utbetalningar till IEC/IS enligt beslut 22 till svenska sektionens medlemmar.

ICM-beslut 21/2011 IEC Compensation

Beslut 21 punkt 4 Ersättning för barnomsorgskostnader
ICM-beslutet var: All IEC members shall be entitled to claim reasonable childcare costs when these are necessary to enable them to perform their duties as IEC members.

Diskussionsfråga: Ska vi uppdra åt sekretariatet att ta fram ett beslutsunderlag så att möjlighet att begära ersättning för barnomsorgskostnader införs i riktlinjerna ”Kostnadsersättning för förtroendevalda i svenska sektionen”?

Sekretariatet (enligt underlag mars 2012): Ingår ej i svenska sektionens regelverk idag. Ett svårhanterligt område som vi helst undviker. Det skulle i princip innebära att den som begär ersättning måste lämna in specifikation för den “barnomsorgslön” som utbetalats och att den i sin tur ska vara avtalsenlig för att överensstämma med vår inköpspolicy. Vi kan som sektion t ex inte betala ut kontanta “barnvaktspengar” till släktingar, minderåriga e d.

Kompletterande information från sekretariatet (nov 2012): Om riktlinjerna ändras så att förtroendevalda ges möjlighet att begära ersättning för barnomsorgskostnader, måste det framgå att den förtroendevalda antingen måste anlita barnomsorgsföretag med F-skattsedel alternativt själv bära arbetsgivaransvaret och då betala avtalsenlig lön samt att ersättning ej kan utgå till minderåriga eller till släktingar till den förtroendevalda.

Argument för: Ur mångfalds- och demokratisk synpunkt är det viktigt att det finns möjlighet att få ersättning för barnomsorg, så att lämpliga kandidater till förtroendeuppdrag inte avstår att kandidera på grund av svårighet att ordna barnomsorg under t ex möteshelgerna. Även om detta förmodligen kommer att användas i väldigt liten omfattning eller inte alls är det principiellt viktigt att möjligheten finns. Förslagsvis skulle barnomsorgskostnader kunna läggas till i listan över exempel på utlägg som ersätts mot kvitto, i riktlinjerna ”Kostnadsersättningar för förtroendevalda i svenska sektionen av Amnesty International”.

Beslut 21 punkt 5 Ersättning för förlorad arbetsinkomst - gräns för ersättning
ICM-beslutet var: Any IEC member may apply for payments to make up for demonstrable loss of income as a direct consequence of their duties as IEC members. These payments will be capped at no more than 20 days per calendar year and at a rate of no more than £250 per day, with an upper limit of £2,000 per year. (These figures shall be reviewed each calendar year in line with the UK inflation rate from 1st January 2012.)

Sekretariatet (mars 2012): Den maximala ersättningen per dag i den svenska sektionen är 3% av ett prisbasbelopp, vilket 2012 motsvarar 1 320 kr. Sektionen har ingen begränsning vad gäller dagar och belopp per år. Vi ser det inte som nödvändigt att införa det.

Sekretariatet (nov 2012): De nuvarande riktlinjerna härrör från 1998-99 och nivån 3% av ett prisbasbelopp grundade sig i vad som då var praxis inom organisationer. Våra revisorer känner inte till ifall praxis hos andra organisationer har ändrats men svarar utan att ha utrett frågan närmare att det sett till vad det blir som månadslön (26 400 kr) verkar vara en rimlig nivå fortfarande. I och med att prisbasbeloppet uppdateras varje år ändras den faktiska ersättningsnivån i samband med det.

Diskussionsfrågor: Är nuvarande gräns i svenska sektionen för maximal ersättning per dag en lämplig nivå? Gränsen 3% innebär att den som har inkomst överstigande 26 400 kr/månad inte kan få full kompensation. Bör även tak för antal dagar per år och/eller maximal ersättning per år införas? Ska vi uppdra åt sekretariatet att ta fram ett beslutsunderlag avseende gränserna för ersättning för förlorad arbetsinkomst i riktlinjerna ”Kostnadsersättning för förtroendevalda i svenska sektionen”?

ICM-beslut 22/2011 Transparency on Compensation
REQUESTS that the International Executive Committee (IEC) reports annually on the following information:
• The ratio between the highest and lowest salaries;
• The total allowances paid to IEC members and the conditions on which they are paid;
• The nature and amount of expenses reimbursed to IEC members and, if appropriate, the total amount of other forms of compensation (in kind).
• The amounts and details of any severance payment over 100.000 GBP paid to leaving IS employees.

Redovisning i svenska sektionen idag
Not 3 i årsredovisningen innehåller information om löner och andra ersättningar, se figur nedan.



I den ekonomiska halvårsrapporteringen redovisas totala kostnader för styrelsen, men hittills inte i årsredovisningen.

Beslut 22 punkten Kvot mellan högsta och lägsta lön på sekretariatet
Diskussionsfråga: Ska vi börja redovisa kvot mellan högsta och lägsta lön på sekretariatet i exempelvis årsredovisningen?

Sekretariatet (mars 2012): Kan vi göra, men det är ett mått på löneskillnader som inte är direkt gängse i svenskt arbetsliv. På IS är det ca 7,5 enligt uppgift från IEC, men det är osäkert om man då räknar in all personal eller enbart tillsvidareanställda. I svenska sektionen är det ca 2,1 om vi ser till de tillsvidareanställda, ca 2,9 om vi ser till alla anställda.

Argument för: Vi vill vara en förebild när det gäller transparens.
Argument mot: Vi gör en extra arbetsinsats utan att veta om informationen är efterfrågad. Vi skulle kunna vänta till dess någon ställer frågan och vill ha denna information.

Beslut 22 punkterna Totalt utbetalda ersättningar (allowances) till förtroendevalda i styrelsen och Totalt utbetalda ersättningar för utlägg (expenses reimbursed) till förtroendevalda i styrelsen
Diskussionsfråga: Ska vi för att öka transparensen göra en mer utförlig redovisning av kostnader för styrelsen än den vi hittills gjort i den ekonomiska halvårsrapporteringen och/eller i årsredovisningen?

Sekretariatet (mars 2012): Skulle vi kunna göra i svenska sektionen, finns det ett intresse från styrelsens sida att vi gör det?

Argument för: Vi vill vara en förebild när det gäller transparens.
Argument mot: Vi gör en extra arbetsinsats utan att veta om informationen är efterfrågad. Vi skulle kunna vänta till dess någon ställer frågan och vill ha denna information.

Beslut 22 punkten Belopp och detaljer rörande avgångsvederlag (severance payment) överstigande GBP 100 000

Diskussionsfrågor: I årsredovisningen brukar anges att generalsekreterarens pensionsavtal inte avviker från övrig personals. Finns det fler principer/policyer i sammanhanget som vi bör publicera? Ska vi uppdra åt sekretariatet att medlemsinternt/externt publicera uppgifter om större utbetalningar i samband med att personal avslutar sin anställning på sekretariatet, d.v.s. när utbetalningen överstiger ett visst belopp? I så fall vilken beloppsgräns är lämplig?

Sekretariatet (mars 2012): Man skulle kunna tänka sig att ha någon form av beloppsgräns även i svenska sektionen för denna hos oss mycket ovanliga åtgärd.

Argument för: Vi vill vara en förebild när det gäller transparens.
Argument mot: Vi gör en extra arbetsinsats utan att veta om informationen är efterfrågad. Vi skulle kunna vänta till dess någon ställer frågan och vill ha denna information.

Kommunicering av uppgifter om ersättningar till IEC/IS enligt beslut 22 till svenska sektionens medlemmar
Diskussionsfråga: Ska vi uppdra åt sekretariatet att publicera uppgifter om ersättningar till IEC/IS enligt beslut 22 till svenska sektionens medlemmar, när informationen blir tillgänglig från IS? Var bör detta i så fall lämpligen publiceras?

Argument för: Vi vill vara en förebild när det gäller transparens.
Argument mot: Vi gör en extra arbetsinsats utan att veta om informationen är efterfrågad. Vi skulle kunna vänta till dess någon ställer frågan och vill ha denna information.