Undersökning långsiktiga medlemsstrukturer Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2012

Från: Strategigrupp 2
Datum: 23 november 2012

Temperaturmätning av aktivisterna

Bakgrund

I alla organisationer finns det ett behov av att veta hur intressenterna ser på organisationen. I Amnesty gör vi i dagsläget återkommande undersökningar av en del intressenter, såsom gruppen allmänheten. Däremot sker det inte av själva kärnan av rörelsen, det vill säga aktivisterna.

Förslag från strategigrupp 2 (SG2 )

SG2 föreslår en webbundersökning som skickas till de som är registrerade som aktivister. I ett senare skede kan detta göras i vårt CRM-system, medan aktivisterna nu ska finnas i vår aktivistdatabas.

Vi kan tänka oss att det vore bra med ett incitament till att delta. Vi kan erbjuda de som deltar att få ta emot undersökningsresultatet, men kanske behövs även något ytterligare.

Undersökningen ska mäta attityder till styrelse, sekretariat, aktiviststrukturer samt till sektionen såväl som den internationella rörelsen. Frågorna bör innefatta följande områden:

- Tillfredställelse med olika delar av organisationen och olika tjänster. T.ex. Tycker aktivisterna årsmötet är bra? Är de nöjda med kampanjmaterialet?
- Fastställa missnöjdhets- och nöjdhetsdrivare. Vad är aktivisterna mest/minst nöjda med?
- Viktiga faktorer för att påverka nöjdheten. Vad tycker man är viktigt fungerar?
- Mäta pålitlighet och kompetens. T.ex. Uppfattar man styrelsen som kompetent?
- Mäta empati (och bemötande). T.ex. Uppfattar man sekretariatet som trevliga i kontakter?
- Mäta reaktionsvilja (vill de hjälpa?). T.ex. Får man svar av landssamordningen?
- Mäta konkreta ting (kvalitet i det som ges). T.ex. Tycker man medlemssidorna är bra?
- Mäta möjlighet att påverka. T.ex. Vet man hur man påverkar distriktet?
- Mäta ägandeskap. T.ex. Tycker du att du har möjlighet att påverka hur den svenska sektionen styrs? Tycker du att du har möjlighet att påverka processer i den internationella rörelsen?

Dessutom behöver vi ta reda på faktorer om dem vi undersöker - aktivisterna. Det kan t.ex. handla om hur länge man varit aktivist, vilken typ av struktur man är med i, om man bor i storstad eller landsbygd och om man är förtroendevald eller ej.

En aspekt som kan övervägas i utformningen av underlaget är behovet av att mäta kontaktspecifik såväl som ackumulerad tillfredsställelse. Erfarenheten visar att det finns betydande skillnader mellan vad människor uppger om hur deras senaste kontakt fungerade och hur de generellt uppfattar organisationen. Därför kan med fördel båda delar undersökas, men en avvägning måste göras eftersom det också kan leda till problem med att få tillräcklig mängd svar.

Förslag till beslut