Tredje ekonomiska kvartalsrapporten 2012 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2012

Till: Styrelsen, Granskningskommittén
Datum: 30 november 2012

Ekonomisk rapport för tredje kvartalet 2012
(3 bilagor)

Inledning
Som ett led i sektionens anpassning till de riktlinjer som beslutades om på internationella rådsmötet 2011 rörande “Ett finansiellt Amnesty” (One Financial Amnesty) , fattade styrelsen i februari 2012 beslut om att sekretariatets ekonomiska rapportering fr o m 2012 övergår från tertial- till kvartalsrapportering.

Den första kvartalsrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med mars med kommentarer för alla större budgetavvikelser. Den andra kvartalsrapporten innehåller utfall för perioden januari-juni samt en prognos för helårsutfallet. Den tredje kvartalsrapporten innehåller utfallet januari-september med en jämförelse mot helårsprognosen. Helårsutfallet kommenteras i den fjärde kvartalsrapporten som presenteras i samband med årsredovisningen.

Eftersom uppställningen av intäkter respektive kostnader har förändrats i och med införandet av den nya internationella kontoplanen, Common chart of accounts (Cocoa), saknas i de flesta fall jämförelsesiffror ifrån tidigare år. Anledningen till att de engelska benämningarna i stor utsträckning används är att förenkla jämförelser mellan sektioner.

De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 92 048 tkr. På kostnadssidan är den beslutade budgetramen 79 748 tkr och därutöver finns disponibla budgetdelar om totalt 12 300 tkr för beslut nu i december, vilket tillsammans ger en total kostnadsbudget på 92 048 tkr.

Verksamhetsplan
Budget och sekretariatets verksamhet är baserade på målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om. Detta är en ekonomisk rapport och beskriver framför allt hur budgeten följts.

Periodens intäkter och en jämförelse mot helårsprognos
Bilaga 2

Intäkterna till och med september uppgår till 68 602 tkr, vilket är 74% av prognos.

Intäkterna fördelas på intäktsgrupperna; kall rekrytering, varm rekrytering, pågående givande , övrig fundraising, försäljning och övriga intäkter. Intäkterna från nyvärvade medlemmar och givare skiljer på kall och varm rekrytering. Kall rekrytering innebär värvning av medlemmar och givare som inte sedan tidigare har någon anknytning till organisationen medan varm rekrytering innebär bearbetning av personer som på något sätt har visat sitt intresse. Intäkter från värvningsåret räknas till rekrytering och efterföljande år räknas intäkterna som ett pågående givande.

Nedan kommenteras alla intäktsgrupper.

Kall rekrytering (Donor acquisitions, cold recruitment)
Utfallet för intäktsgruppen uppgår till 1 820 tkr, vilket är 50% av prognos. Intäkterna från årets värvning av medlemmar och givare via face-to-face (F2F) kommer sent under året.

Varm rekrytering (Donor acquisitions, warm recruitment)
Utfallet t o m september uppgår till 423 tkr, 60% av prognos. Prognosen som gjordes vid halvåret för varm rekrytering via telemarketing kan vara något för högt satt.

Pågående givande (Donor continuing)
Intäkterna uppgår till 54 201 tkr, 75% av prognosen. Det finns inget som pekar på att vi inte kommer att nå helårsprognosen.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Övrig fundraising uppgår till 18 068 tkr vilket är 74% av helårsprognosen. En stor intäkt som ingår är utdelningen från Human- och Hjälpfonden, från vilken besked om utdelningens storlek ges först sista december.

Försäljning (Merchandise)
Intäkterna från försäljning uppgår till 262 tkr, vilket är 44% av prognos. Här ingår intäkter från kortkampanjen och aviseringen går till stor del ut sent på året.

Övriga intäkter (Other income)
Övriga intäkter uppgår till 95 tkr, 17% av prognos. Intäkterna hittills består av kursavgifter från Amnestyakademin. I slutet av året tillkommer ytterligare kursavgifter samt ränteintäkter.

Amnestyfondens andel av insamlade medel
Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel av intäkterna uppgår till 6 268 tkr, 73% av prognos.

Periodens kostnader
Bilaga 3

Kostnaderna uppgår efter tre månader till 55 205 tkr, 60% av helårsprognosen (inkl disponibla budgetdelar).

I enlighet med den nya internationella kontoplanen delas kostnaderna upp i fyra huvudgrupper: fundraising, arbetet för mänskliga rättigheter , gemensamma kostnader och transaktioner inom organisationen. Varje huvudgrupp delas i sin tur in i olika områden och sedan än mer detaljerat på kostnadsställen (cost centres ). I enlighet med de nya internationella riktlinjerna för redovisning så är även uppskattade lönekostnader fördelade på kostnadsställen, vilket ger en mer rättvisande bild av verksamheten.

Fundraising (fundraising)
Kostnaderna för fundraising uppgår till 12 681 tkr, vilket är 61% av prognos.

De nya internationella riktlinjerna för redovisning medger inte att kostnader fördelas mellan t ex kommunikation, information och insamling vilket medför att kostnaderna för huvudgruppen fundraising kommer att bli högre i redovisningen enligt Cocoa jämfört med årsredovisningen och redovisningen till Svensk Insamlingskontroll på grund av olika definitioner.

Kall rekrytering (Donor acquisitions, cold recruitment)
Den kalla rekrytering nyvärvningen av medlemmar och givare sker främst via F2F. Kostnaderna för den kalla rekryteringen till och med september uppgår till 6 491 tkr, 62% av prognos. Eftersom kostnaderna för F2F till stor del består av lönekostnader uppstår kostnaderna med en viss fördröjning.

Varm rekrytering (Donor acquisitions, warm recruitment)
Utfallet är 2 370 tkr, 70% av prognos.

Pågående givande (Donor continuing)
Kostnaderna för det pågående givandet uppgår till 2 029 tkr, 58% av prognos. Kostnader för givarbrev och ett större utskick av aviseringar återstår.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Utfallet uppgår till 232 tkr, 37% av prognos. Kostnader för vårt deltagande i FRII:s (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) testamentskampanj samt för framtagande av en film till Postkodlotteriet kommer att tillkomma under det sista kvartalet.

Stöd till fundraising (Fundraising support)
Kostnaderna för stöd till fundraising uppgår till 2 693 tkr, 67% av prognos.

Försäljning (Merchandise)
Under försäljning ligger alla kostnader för Amnestys postorderverksamhet. Sektionen har det ekonomiska ansvaret för verksamheten och det praktiska arbetet med lagerhållning och leveranser sköts av aktivister i Lund. Utfallet är 95 tkr (26% av prognos). På grund av personalförändringar under året har inte alla planerade aktiviteter kunnat genomföras.

Arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights Work)
Arbetet för mänskliga rättigheter delas in i critical pathways, non critical pathways, unikt sektionsarbete, operational enabler global portfolios och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter. Kostnaderna för arbetet för mänskliga rättigheter till och med september uppgår till uppgår till 17 319 tkr inklusive lönekostnader, vilket är 69% av helårsprognosen.

Critical pathways
Utfallet för Critical pathways uppgår till 4 392 tkr, 69% av prognos.

Kampanjen ”Skriv för frihet” kommer att pågå under december månad vilket förklarar det hittills låga utfallet för Promoting freedom of expression.

Non critical pathways
Kostnaderna för non critical pathways är 2 067 tkr, 69% av prognos.

Unikt sektionsarbete (Unique country work)
Som en del i One Amnesty ingår målet att alla sektioner enbart ska arbeta med våra gemensamma prioriteringar i den internationella handlingsplanen. Under en övergångsperiod ges sektionerna möjlighet att fortsätta med eget unikt sektionsarbete. Den svenska sektionen bedriver ingen verksamhet som kan anses ligga utanför handlingsplanens prioriteringar.

Operational enabler portfolios
Utfallet för operational enabler portfolios uppgår till 731 tkr, 53% av prognos. Personalförändringar under året har bidragit till lägre kostnader.

Stöd till arbetet för mänskliga rättigheter (Human Rights support)
Det totala utfallet för området är 10 129 tkr, vilket är 71% av prognos.

Gemensamma kostnader (Organisational support)
Gemensamma kostnader delas in i gemensamma kostnader , styrning och övriga allmänna kostnader .

Gemensamma kostnader ( Organisational support)
Under gemensamma kostnader ligger bl a alla kostnader för sekretariatet och även löner för sekretariatsgemensamma tjänster. Utfallet är 9 709 tkr, vilket är 75% av prognos.

Styrning (Governance)
Här återfinns styrelsens kostnader, kostnader för årsmötet samt lönekostnader för styrelsesekreteraren. Utfallet är 1 218 tkr, 73% av prognos.

Övriga allmänna kostnader ( Other general expense)
Under övriga allmänna kostnader återfinns avskrivningar. Utfallet är 573 tkr, 81% av prognos.

Transaktioner inom organisationen (Intercompany transactions
Utfallet är 12 952 tkr, 44% av prognos. Förutom de frivilliga bidragen (AVC) som ligger med i prognosen återstår en kvartalsbetalning till det Internationella sekretariatet.
Beslut om de frivilliga bidragen/disponibla budgetdelarna tas på styrelsens decembermöte.

Bilagor:
1. Resultatrapport tredje kvartalet 2012, sammanfattning.
2. Resultatrapport tredje kvartalet 2012, intäkter.
3. Resultatrapport tredje kvartalet 2012, kostnader.