Kommentarer till Verksamhetsplan 2013 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2012

Från:
Sekretariatet
Datum:
23 november 2012

Kommentarer till Verksamhetsplan 2013

I 2013 års verksamhetsplan har vi minskat antalet resultatmål från 79 till 63 på MR-området. Störst förändring ser vi på MENA. Vi kommer fortsatt prioritera krisarbetet på Syrien, samt bedriva visst arbete på Egypten. Arbete på övriga länder (Libyen och Tunisien och ev andra) kommer under 2013 främst ske genom den MENA-kampanj som planeras till våren/sommaren. Vi har därför valt att inte ställa upp landspecifika mål för dessa övergångsländer. Till grund för detta ligger bedömningen att sektionen inte har kapacitet och resurser att bedriva ett omfattande, uthålligt och kvalitativt arbete på mer än två länder i regionen. I vår plan betonar vi även vikten av att ha beredskap för reaktivt arbete.

Individarbetet lyfts fram på ett mycket tydligare sätt i den reviderade verksamhetsplanen. I en ny “portfölj” samlar vi ihop vårt arbete för att enskilda indvider ska kunna åtnjuta och försvara sina mänskliga rättigheter. Genom den nya portföljen har vi bättre möjligheter att planlägga hur och i vilka kanaler vi individfall på årsbasis, säkerställa jämnare könsbalans samt målsätta gruppernas arbete med IAR-fall (aktionsfall).Den årligen återkommande kampanjen
Skriv för frihet har också sin naturliga hemvist här.

ATT-arbetet (Arms Trade Treaty) ligger för sektionens räkning på en lägre nivå än föregående år. Sverige är en s.k “friendly state”, vilket innebär att inget omfattande arbete krävs för att påverka svenska regeringen i frågan. När vapenhandelsavtalet väl finns på plats kommer vi verka för att svenska regeringen skyndsamt ska signera och ratificera det.

Vad gäller Demand Dignity-kampanjen och det globalt prioriterade arbetet mot tvångsvräkningar kommer svenska sektionen fortsätta att utveckla och agera genom det nystartade nätverket mot tvångsvräkningar. Vi fortsätter också att löpande arbeta mot tvångsvräkningar av romer i Europa, men på en lägre nivå än året innan.

Istället väljer vi att prioritera arbetet med sexuella och reproduktiva rättigheter (SRR). Vi baserar vår bedömning på att svenska sektionen har goda förutsättningar, erfarenhet, kapacitet och engagerade medlemmar på området. Svenska regeringen är i dessa frågor en progressiv röst och har en viktig roll att spela  Den pågående processen kring översynen av det handlingsprogram som antogs vid FN:s befolkningskonferens i Kairo 1994, är ett strategiskt  tillfälle - key moment - att motverka attacker på sexuella och reproduktiva rättigheter och säkerställa att det s.k Kairoprogrammet ersätts med en progressiv och heltäckande strategi för SRR.

Under 2013 minskar vi antalet större kampanjer till tre (istället för fyra). I gengäld löper våra kampanjer under längre tid.

Överlag har vi arbetat med att bryta ner målen så att de blir mer specifika och därmed möjliga att mäta och följa upp. Vi har kommit en bit på vägen och tar med oss erfarenheterna och kunskapen i processen inför kommande verksamhetsplan 2014-2015.

När det gäller tillväxtmålen har vi bara gjort korrigeringar av mål och aktiviteter.

När det gäller resursmålen är förändringarna inte av den karaktär som när det gäller MR-målen.

Mångfaldsarbetet växlas tillfälligt ner. Vi bedömer att vi inte har resurser att göra en kartläggning av medlemmar, aktiva och förtroendevalda under 2013, varför detta arbete får skjutas till nästa handlingsplan. Däremot ska vi fortsätta arbeta för att alla som är aktiva inom organisationen ska känna till vår mångfaldspolicy och mångfaldsstrategi.

Målet om att ha en tydlig och transparent process för dialog med de vars rättigheter har kränkts eller riskerar att kränkas och som berörs av vårt arbete (D1) förändras såtillvida att vi inte lägger resurser på att ta fram relevanta och utvärderingsbara planer för arbete på eget land (WOOC), då inget WOOC-arbete planeras under 2013.

Slutligen har sekretariatet även fått två specifika uppdrag gällande mål i verksamhetsplanen. Det ena avseende uppföljning av ett årsmötesbeslut från tidigare i år om att föra in ett mål i plan om att Sverige ska ta emot fångar från Guantánamo, där hänvisar vi till MR-portfölj E, Säkerhet och mänskliga rättigeter, målen under punkt 3.

Det andra uppdraget härrör från en av grupputredningens rekommendationer som modifierades något vid styrelsens oktobermöte och gällde att kvantifiera målet om nya grupper på vita fläckar. Där hänvisar vi till resursmål E4, mål 1.3.2.

Förslag till beslut

att
anta den reviderade verksamhetsplanen för 2013,

att
uppdra till sekretariatet att göra eventuella språkliga revideringar av planens innehåll innan den kommuniceras ut i sektionen.