Verksamhetsplan för Amnestys ungdomsråd Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Från: Ungdomsrådet
Datum: 6 december 2002

Verksamhetsplan för Amnestys ungdomsråd
hösten -02 & våren -03

Vid ungdomsrådets möte i Stockholm 19-20 oktober 2002 beslutades om verksamhetsplan för den kommande perioden. Här följer en sammanställning av beslutet.

AGERA.
Ungdomstidningen behöver tydligare riktlinjer för vad som ska ingå i varje nummer. Vi bestämde att återkommande ”artiklar” i tidningen ska vara:
- månadens grupp
- månadens aktivitet
- ungdomsrådets spalt
- månadens citat
Vi ska även jobba med att knyta skribenter från ungdomsgrupperna till tidningen som bidrar med artiklar till varje nummer. Detta för att den ursprungliga tanken med AGERA, att det är medlemmar ur ungdomsgrupperna själva som ska utforma tidningen, ska kunna fortleva.

Gruppbildning & stöd.
Vi ska som tidigare ungdomsråd vara ett stöd för grupperna om det uppstår problem eller om råd och tips behövs. Viktigt är förstås att inga befintliga grupper läggs ner. Vi i ungdomsrådet har fördelat grupperna i landet mellan oss och var och en av oss kommer att fungera som kontaktperson för de egna grupperna. Vi ska var och en kontakta våra grupper för att höra efter om allt fungerar som det ska. Vi har även bestämt oss för att i denna period satsa på att bilda nya grupper runtom i landet.

Ungdomsträffar.
En stor del i vårt arbete kommer att bestå i att anordna ungdomsträffar. I höst har vi genomfört två träffar. Den första i Karlstad 27-29 september och den andra i Umeå 22-24 november. Träffarna var uppskattade och hade omkring 20 deltagare vardera. Även i vår har vi planerat att ha två träffar. I februari i Borås och i april i Lund.

Rapportering
Information om grupperna vi har kontakt med förmedlar vi till sekretariatet.