Program för frivilligledarskap Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Datum: 2 december 2002

Program för frivilligledarskap

Bakgrund
Den svenska sektionen har under en lång rad av år haft problem att rekrytera personer som varit villiga att ta på sig förtroendeuppdrag. Valen till sektionens och fondens styrelser har vid flera tillfällen hållits med lika många kandidater som antalet poster. Många distrikt har haft problem att rekrytera personer till sin verksamhet. Sektionen har under de senaste fem åren registrerat 85 nya ungdomsgrupper, men ytterst få av de nya medlemmarna har sökt sig vidare till de tidigare befintliga grupperna. Bristen på ledarskap är stor inom samtliga aktiviststrukturer, vilket framför allt tar sig uttrycket att ytterst få nya personer tar över ansvarsfulla uppgifter.

Om sektionen på lång sikt ska lyckas med målsättningen att öka aktivismen, så krävs att vi blir bättre på att fånga upp de medlemmar som är engagerade, som har ett intresse av att arbeta inom Amnesty, men som vi tappar för att de aldrig får fotfäste inom organisationen. Ett kontinuerligt och målmedvetet arbete med att slussa in nya personer på ansvarsfulla poster är hemligheten bakom de flesta framgångsrika organisationer inom politik, företagande, idrott etc. Vi anser mot bakgrund av detta att sektionen bör inleda ett program för frivilligledarskap.

Syfte
1. Att "fånga upp" intresserade medlemmar, som i framtiden skulle kunna fylla viktiga funktioner inom Amnesty.
2. Att se till att dessa personer, genom utbildning i t.ex. föreningsteknik och ledarskap, får en grund att stå på inför sitt kommande arbete inom Amnesty.
3. Att skapa positiva relationer mellan de erfarna medlemmar som finns i sektionen idag och de personer som kan komma att spela en tongivande roll inom sektionen i framtiden. En målsättning bör vara att etablera mentorrelationer mellan erfarna medlemmar och deltagarna i programmet. Detta måste dock få växa fram naturligt och är inte något som ska beslutas i förväg.
4. Att skapa positiva relationer mellan personerna inom programmet. Personliga relationer bland medlemmar ökar känslan av samhörighet, lojaliteten gentemot organisationen och lusten för arbetet.
5. Att deltagarna under programmets gång ska ta på sig konkreta uppdrag på aktivistnivå. Detta som en del av utbildningen, men också för att sektionen ska dra nytta av den resurs dessa medlemmar utgör redan idag.

Vilka ska ingå i programmet?
Vi tänker oss ett program med 20 deltagare. Dessa ska vara personer som har ett stort intresse och engagemang för Amnesty, men som begränsas av bristande erfarenhet av arbete inom Amnesty eller liknande föreningar. Programmet ska vara öppet för både unga och gamla medlemmar, men då syftet är att nå personer med begränsad erfarenhet är det troligt att många av deltagarna kommer att vara relativt unga. Alla medlemmar ska ha möjlighet att anmäla intresse av att delta i programmet. Därtill ska sekretariat, distriktsombud och andra medlemmar uppmanas att föreslå lämpliga kandidater till programmet. Beslutet om vilka som ska delta i programmet fattas av styrelsen. Det bör vara en strävan att få stor geografisk spridning bland deltagarna.

Programmets utformning
Programmet ska innehålla fyra moment:
1. Programmets egna utbildningar, som hålls en helg per termin under två år. Exempel på ämnen som kommer att tas upp under dessa utbildningar är ledarskap, föreningsteknik, "amnestykunskap", gruppdynamik och presentationsteknik. Eftersom utbildningarna är de enda tillfällen då alla deltagarna träffas, förväntas alla ge dessa högsta prioritet.
2. Deltagande på andra utbildningar och möten. Budgeten för programmet bör ge deltagarna möjlighet att delta på årsmöten, distriktsmöten, styrelsemöten och relevanta utbildningar. En stor del av dessa kostnader skulle säkert distrikt och grupper kunna stå för, då deltagarna i många fall även kommer att ha funktioner inom dessa strukturer.
3. Egna projekt, som deltagarna påbörjar under programmets gång. Vår tanke är att den teoretiska utbildningen ska kompletteras av praktiskt arbete. Deltagarna kommer tidigt under programmet att få hjälp med att hitta uppgifter eller projekt att arbeta med. Det kan handla om att ta på sig ett särskilt ansvar på distriktsnivå, att bilda en ny amnestygrupp, att ingå i någon av styrelsens uppdragsgrupper etc. Detta gör även att deltagarna skapar relationer på lokal och regional nivå, något som är viktigt för att de ska trivas med sitt arbete.
4. Kontinuerlig kontakt och stöd från sekretariatet och erfarna medlemmar som knyts till programmet. Mycket central är också stödet från de övriga deltagarna i programmet. Förhoppningen är att deltagarna ska känna sig som en grupp och att de ska hålla relativt tät kontakt med varandra.

Programmet leds av någon anställd på sekretariatet, i samarbete med någon eller några erfarna aktivister. Dessa ansvarar för utbildningarna och för det kontinuerliga stödet till deltagarna i programmet. Dessutom kommer både personer inom och utanför Amnesty att bjudas in till utbildningarna för att bidra med kunskaper och erfarenheter.

Tidplan
Vi anser att programmet bör inledas hösten 2003 och pågå under två år, d.v.s. fram till vårterminen 2005. Styrelsen måste i så fall ge klartecken åt detta projekt redan i december 2002, i samband med fastställandet av budgeten. Under våren inleds arbetet med att förankra projektet i sektionen och att rekrytera deltagare till programmet. Frågan bör t.ex. tas upp på vårens distriktsmöten och på årsmötet. Beslutet om vilka som ska delta i programmet fattas av styrelsen i juni och den första helgutbildningen bör kunna hållas i början av september. Vi anser att programmet bör genomföras två gånger (andra gången med start hösten 2005) innan det kan utvärderas. Detta för att få en bild av programmets långsiktiga konsekvenser innan beslut fattas om en eventuell fortsättning. En utvärdering bör således göras under hösten 2006 och denna bör ligga till grund för beslut om en eventuell fortsättning under 2007.

Budget
Kostnaderna för projektet kommer att bestå av resor, kost och logi i samband med utbildningarna. Dessutom tillkommer kostnader för deltagande i andra möten och utbildningar. Vi räknar med att kostnaderna kommer att uppgå till ca. 30.000 kronor per termin. Denna summa är beräknad med utgångspunkten att många av deltagarna kommer att vara unga, och därmed kunna resa billigt. Vi tror även att distrikten kommer att kunna stå för en väsentlig del av deltagarnas kostnader. Vi anser att detta är rimligt, med tanke på att deltagarna kommer att utgöra en betydande resurs för distriktens arbete både på kort och lång sikt.

Vi föreslår styrelsen besluta:
att inleda ett tvåårigt program för frivilligledarskap, med start hösten 2003.
att programmet genomförs en andra gång med start hösten 2005, innan det utvärderas under hösten 2006.
att avsätta 30.000 kronor för programmet i budgeten för 2003.