Resultatrapport t o m oktober 2002 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Datum: 27 november 2002

Resultatrapport t o m oktober 2002

September
Insamlingsresultat är det bästa septemberresultatet på tio år (utan hänsyn till inflationen). Till en del beror det på att autogiroprojektet medför att medlemsavgifter betalas under hela året och inte bara i årets början. Medlemsintäkterna blir därför relativt sett mindre i början på året och större i slutet av året.

Lundagrupperna lämnade i september en gåva om 200 tkr. Gåvan möjliggjordes av att Lundagrupperna fått ett större testamente. Under perioden betalades också ett testamente ut direkt till sektionen, det gav 160 tkr.

Oktober
Insamlingsresultat i oktober är det bästa för månaden på tio år (utan hänsyn till inflationen). Till en del beror det på att autogiroprojektet medför att medlemsavgifter betalas under hela året och inte bara i årets början. Medlemsintäkterna blir därför relativt sett mindre i början på året och större i slutet av året.

Stora gruppgåvor har lämnats under månaden, 400 tkr från Halmstadgrupperna, 350 tkr från Lundaavdelningen, 100 tkr från Hörbygrupperna, 20 tkr från distrikt Skåne-Blekinge och 15 tkr från Policygruppen. Vi kan också glädjas åt att ha fått en gåva från en privatperson på 50 tkr.

Oktobers givarbrev har gått bra och mer pengar kommer in månadsvis som autogirogåvor.

Från augusti till oktober minskade den beräknade Humanfondsutdelningen med 200 tkr.

Ackumulerat januari - oktober

Totala intäkter för januari till oktober uppgår till 28,0 Mkr tkr mot 23,4 Mkr 2001 och 26,7 Mkr 2000. Nedan kommenteras de största intäktsslagen.

Intäkterna från medlemsavgifter är hittills 270 tkr lägre än förra året. Eftersom fler medlemmar i år betalar via autogiro kommer skillnaden att vara än mindre vid årets slut.

Intäkterna från gruppgåvor är 1 900 tkr högre än förra året. Bland annat Halmstadgrupperna och Lundagrupperna har lämnat mycket stora gåvor under året.

Intäkterna från intäktsslaget Spontana gåvor är 660 tkr högre än förra året. Intäktsslaget delas in i tre delar: "Spontana Gåvor < 10 tkr", "Spontana Gåvor > 10 tkr" och "Testamenten".

-Spontana gåvor < 10 tkr undertiger 2001 med 786 tkr.
- Vi har fått 10 gåvor som överstiger 10 tkr. Sammanlagt uppgår dessa gåvor till 265 tkr vilket är 50 tkr mer än föregående år.
-Hittills i år har det kommit in 1 390 tkr mer i testamenten än förra året.

Intäkterna från Insamlingsbrev överstiger förra året med 1 200 tkr, det är en ökning med 42 %.

Gåvor som lämnas via autogiro uppgår totalt till 4 570 tkr vilket är 16 % av de totala intäkterna. I oktober mottog vi 530 tkr i autogirogåvor, en ökning med 60 tkr sedan september.

Intäktsslaget almanackan går ungefär som förra året.

Intäkter från speciella insamlingsprojekt är låga och några ytterligare satsningar planeras inte på detta område. Istället tas pengar som budgeterats för detta intäktsslag och används för direktdialog och telemarketingkampanjer som bedöms ge säkrare intäkter.

Jörgen Persson Annica Blidegård