Brev till styrelsen från GK - 2002-11-12 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Till: Styrelsen för svenska sektionen av Amnesty International
(Kopia till Regionrådet i Region Väst och styrelsen för Distrikt Skåne)
Från: Granskningskommittén
Datum: 12 november 2002

Granskningskommittén har till uppgift att granska verksamheten inom sektionen. Som en del av den granskningen har vi varit i kontakt med de anställda vid Regionkontoret i Göteborg och Aktivistcentret i Malmö för att förhöra oss om deras situation och om arbetsmiljön. En anledning var vår oro efter det att en av de anställda hade sjukskrivits på grund av utbrändhet, först på heltid och nu på deltid.

Vid våra samtal med de anställda kom det bland annat fram att det är oklart vem som har ansvar för arbetsledning och arbetsgivarfrågor. De anställda får själva prioritera och besluta om sina arbetsuppgifter, vilket kan vara både stressande och slitsamt. Regionsamordnaren deltar i arbetet med att uppfylla målet ”Öka aktivismen”, vilket i sin tur genererar mer arbete, utan att resurserna ökar i motsvarande grad. Även detta leder till stress.
Att de ofta arbetar ensamma på kontoren, är ett annat problem. Som ensamarbetande är man väldigt utsatt, man har ingen att diskutera svåra ärenden med, ingen att ”att bolla” idéer och tankar med och får heller ingen avlastning vid sjukdom. Visserligen har Göteborgskontoret praktikanter, som kan avlasta arbetet, men dessa kan också vara en belastning eftersom de skall ha handledning. De anställda saknar den sociala samvaro, som finns på de flesta arbetsplatser och som är så viktig för trivseln i ett arbete.

De anställda efterlyser en bättre personalvård, framför allt i förebyggande syfte för att i framtiden undvika situationer med utbrändhet. De efterlyser även konkreta arbetsplaner och tydligare arbetsledning.

Granskningskommittén anser att styrelsen snarast bör diskutera frågan om hur utlokalisering och decentralisering skall hanteras i framtiden. Vi vill poängtera att vi är positiva till utlokalisering/decentralisering och ser gärna mer av det framöver, men vi vill påpeka att det finns faror i form av att människor bränns ut och eventuellt förbrukas helt. Vi anser att styrelsen bör se över problematiken och hitta vägar att utlokalisera/decentralisera flera funktioner till samma kontor, vilket vore en lösning på problemet. Vi anser därför att det är olyckligt att tjänsterna på Göteborgskontoret har skurits ned, så att det efter nyår finns endast en anställd kvar.

Utlokalisering/decentralisering har under lång tid diskuterats inom sektionen, årsmöten och styrelser har ställt sig positiva, men särskilt mycket har inte hänt. Styrelsen borde därför låta någon utomstående titta på vilka funktioner som är lämpliga att utlokalisera/decentralisera.

Granskningskommittén uppmanar styrelsen att åter ta upp dessa frågor till diskussion och att se till att åtgärder vidtas för att förhållandena på kontoren i Göteborg och Malmö blir bättre och för att förhindra utbrändhet i framtiden.

För Granskningskommittén
Birgitta Grind