Angående prenumerationsavgiften på Kortkampanjen 2003 Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2002

Från: Sekretariatet/Bob Vellucci
Datum: 18 november 2002

Angående prenumerationsavgiften på Kortkampanjen 2003

Budgetmötet rekommenderade styrelsen att höja prenumerationsavgiften för Kortkampanjen 2003 i avsikt att öka sektionens intäkter. Av flera skäl anser sekretariatet att prenumerationsavgiften inte bör höjas.

Priset höjdes senast för ett år sedan från 95 kr/år till 110 kr/år och även om inga klagade då tror vi att många prenumeranter skulle göra det nu. För mottagarna innebär Kortkampanjen inte bara kostnaden för prenumerationsavgiften, utan en tillkommande portokostnad på upp till 30 kr/mån eller ca 300 kr/år. Eftersom brevportot gått upp i år och Posten aviserar ytterligare höjningar nästa år är vi rädda för att vi kommer att förlora prenumeranter om avgiften går upp igen. I så fall skulle Kortkampanjen gå från att vara någonting som åtminstone bär sina egna kostnader till att kanske bli en förlustaffär.

Vi tycker inte att man ska betrakta Kortkampanjen som en inkomstkälla utan som en service till dem som vill vara aktiva, men som kanske inte har tillgång till våra webbsidor och inte kan formulera egna brev på främmande språk. Och nu när den svenska sektionen endast kan erbjuda fyra nummer av Amnesty Press per år (där man ju kan vara aktiv genom "Fatta pennan" ) tycker vi att det är viktigt att vi inte gör det svårare för folk att engagera sig.

Antalet prenumeranter på Kortkampanjen är för närvarande ca 2 500. Därtill kommer ca 90 grupper som prenumererar på sammanlagt ca 1 500 ex.

Förslag till beslut

Sekretariatet rekommenderar styrelsen

att inte höja prenumerationsavgiften för Kortkampanjen 2003.